شهر خون/ 9

چرا ایران مسئله شماره «یک» کشورهای عربی بود؟

موفقیت‌های نظامی ایران دولت‌های سنتی منطقه خلیج ‌فارس را نگران آینده‌شان ساخته است؛ زیرا که آنان می‌ترسند دولت ایران بخواهد تعبیر خود از اسلام را در جنوب خلیج‌ فارس نیز پیاده کند.
کد خبر: ۳۹۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰ - 17May 2020

ایران مسئله شماره یک کشورهای عربی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت نهم آن را در ادامه می‌خوانید:

اصرار بر صلح

با وجود اشغال نقاطی از خاک ایران همچون خرمشهر، قصر شیرین و مهران توسط ارتش بعث عراق، یک مقام عراقی از پیشنهاد کشور برای مذاکره و عقب‌نشینی سخن گفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز از کویت گزارش کرد که روزنامه السیاسه به نقل از عزالدین حمادی وزیر آموزش عراق نوشته است: عراق بار دیگر پیشنهاد عقب‌نشینی و آمادگی برای مذاکره را اعلام کرده است و آرزو می‌کند که جنگ قبل از برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها که قرار است در شهریورماه و در بغداد تشکیل شود، پایان یابد.

این مقام عراقی در حالی این سخنان را ایراد کرده است که بر اساس گزارش خبرنگار روزنامه کیهان از دهلی‌نو، وی هم اکنون سرگرم دیدار از کشورهای آسیای جنوب شرقی برای تسلیم دعوت‌نامه حکومت عراق به سران آن کشورها به‌منظور شرکت در اجلاس آتی جنبش عدم تعهد در بغداد است.

کمیته صلح سازمان اسلامی ضمن درخواست از ایران و عراق برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان پیشنهاد کرده است که اروند روند رود تا پایان حل‌وفصل مناقشات مرزی این دو کشور زیر نظر نیروهای کشورهای اسلامی باشد.

حبیب شطی دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در مصاحبه با روزنامه عکاظ و المدینه چاپ عربستان سعودی با بیان اینکه کمیته حسن نیت اسلامی در مأموریت خود برای برقراری صلح بین عراق و ایران شکست نخورده است گفت احمد سکوتوره رئیس کمیته حسن نیت در پیام روز شنبه گذشته خود به رهبران عراق و ایران خواستار آن شد که طرفین در طول ماه مبارک رمضان آتش‌بس کنند لکن در این رابطه هنوز پاسخی از طرفین دریافت نشده است.

رادیو بی‌بی‌سی تفسیر امروز خود با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه طی روز کشورهای عضو پیمان ناتو که از پیروزی‌های اخیر قوای نظامی ایران و نیز تنش در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان علل نگرانی کشورهای غربی نام برده بود به بررسی آثار وضعیت بحرانی حاکم بر منطقه خلیج فارس و غرب آسیا در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا پرداخت.

بی‌بی‌سی گفت یک سال پیش وزیر خارجه آمریکا ژنرال هیگ سعی کرد دولت‌های عربی طرفدار غرب را این نتیجه‌گیری خود شریک گرداند که خطر تسلط شوروی در منطقه خاورمیانه شدیدتر از خطر اسرائیل است ولی اخیراً دو چیز وضع را از نقطه نظر آمریکایی‌ها تغییر داده است که اولین آن موقعیت‌های اخیر در مقابله با ارتش عراق می‌باشد.

این موفقیت‌های نظامی ایران دولت‌های سنتی منطقه خلیج ‌فارس را نگران آینده‌شان ساخته است زیرا که آنان می‌ترسند دولت ایران بخواهد تعبیر خود از اسلام را در جنوب خلیج فارس نیز پیاده کند به این ترتیب برای این دولت‌های سنتی عرب مسئله فلسطین اکنون به‌صورت مسئله شماره دوم درآمده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها