مشکات انقلاب- ۱/ مطالبه امام خامنه‌ای از جامعه دانشگاهی؛

جوان مومن انقلابی آرمان‌خواه و مطالبه‌گر است

آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری دو خصیصه مهم فرد انقلابی است که در لسان مقام معظم رهبری این دو ویژگی اگر با رشد مبانی معرفتی همراه نباشد نتیجه‌ای جز رفتن به سمت دشمن ندارد.
کد خبر: ۳۹۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ - 18May 2020

///گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران عصر دیروز (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت) در نشستی تصویری با مجموعه‌ای از جوانان دانشجو و تشکل‌های دانشگاهی، موارد ارزشمندی را مطرح کرده و توصیه‌هایی کاربردی، در موضوعات مختلف به جوانان ایراد فرمودند.

در این نشست که به صورت ارتباط تصویری صورت گرفته بود معظم‌له به‌ مواردی همچون واقعیت‌های امیدآفرین کشور در مقابله با جبهه ظلم و کفر و استکبار، برافراشته نگه داشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری، ضرورت گفتمان‌سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردیدافکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه‌گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی اشاره داشتند.

تحلیل هر کدام از موضوعات فوق نیازمند یک تحلیل کارشناسانه است. اما در نوشتار پیش رو که شماره اول آن را در ادامه می‌خوانید سعی شده در حد بضاعت و البته به اختصار توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار بگیرد. 

توصیه یکم؛ تحصیل و تهذیب

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های ناصحانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان «ارتقای توانایی‌های فکری، تصمیم‌گیری و عملیاتی در جوانان» و «عبورِ سالم از لغزش‌گاه‌ها» بود که این امر، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیازمند بنیه روحی و معنوی قوی است. ایشان برهمین اساس افزودند: «از جمله این لغزش‌گاهها، «ترس، تردید، احساس ضعف و انگیزه‌های ناسالم» است. توجه به این توصیه مهم می‌تواند ترس از حرکت کردن، تردید در تصمیم‌گیری‌ها، ضعف و زبونی در مقابل پیشرفت‌های غرب و انگیزه‌های ناسالم را از میان بردارد. متاسفانه وجود خصایصی از این دست در میان برخی از جوانان سبب شده دچار انفعال و سستی شوند و عملا راه را برای پیشبرد اهداف دشمنان باز کنند.

در مقابل پرهیز از چنین روحیات مخربی می‌تواند حس شور، حرکت و انگیزه‌ ایجاد کند. تحقق شعار ما می‌توانیم که شعار همیشه انقلاب اسلامی است با عمل به این توصیه رهبری حاصل خواهد شد. البته ایجاد روحیه‌ای با تحصیل و تهذیب امکان‌پذیر است که رهبر گران‌قدر انقلاب اسلامی سال‌ها پیش آن را سفارش کرده بودند.

توصیه دوم؛ دومین رشد، مبانی معرفتی

نیل به اهداف انقلاب اسلامی جز با شناخت مبانی آن میسر نخواهد شد. هر انفعال و انحرافی در این مسیر ریشه در عدم درک و شناخت دارد. درک عمیق مبنای معرفتی بود که باعث شد شهیدانی چون «حسن باقری»، «محسن وزوایی»، «ابراهیم همت» و بسیاری دیگر بتوانند به‌منزله چراغ انقلاب عمل کنند و خود حرکت آفرین باشند. در مقابل بسیاری از جوانان نیز بودند که به دلیل نداشتن عمق فکری در مسیری افتادند که امروزه آن‌ها را به نام «محمدرضا کلاهی» و «مسعود کشمیری» می‌شناسیم کسانی که مسبب شهادت رجایی ، با هنر و شهید بهشتی و یارانش شدند.

اینکه جوانان ایرانی همه مراتب انقلابی بودن را در ظاهر تحصیل کند اما دچار بدفهمی و کج‌فهمی و سوءتفاهم شود عملا راه به‌جایی نخواهد برد و عاقبت سر از جبهه دشمن درخواهد آورد و برای دشمن غدار چه چیزی بهتر از جوانان متخصص و ناآگاه به مبانی انقلاب.

جوان مومن انقلابی نمی‌تواند نسبت به مبانی و اصول انقلاب آگاه نباشد و اصول انقلاب به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، همان چیزی است که در کلام امام راحل آمده است.

مطالعه وصیت‌نامه سیاسی الهی حضرت امام (ره) حداقل کاری است که می‌توان برای درک مبانی انقلاب انجام داد. بایدها و نبایدهایی که حضرت امام در وصیت‌نامه خود مطرح کرده‌اند می‌تواند برای شناخت اصول انقلاب مفید به فایده باشد.

توصیه سوم؛ آرمان‌خواه و مطالبه‌گر

دو خصیصه آرامان‌خواهی و مطالبه‌گری از ویژگی‌های بارز انقلابی بودن است. دو خصیصه‌ای که می‌تواند یکدیگر را کامل کنند. فرد آرمان‌خواه همواره مطالبه‌گر است و اجازه نخواهد داد مسیر و هدف انقلابش دچار تحریف و شبهه و انحراف شود. برای فرد آرامان‌خواه هرچند رسیدن به هدف اهمیت دارد اما قبل از آن حفظ آرمان‌ و اصول انقلاب ارزشمند است. رسیدن ایران به قله‌های بلند علم و فناوری و اقتدار سیاسی و نظامی ممکن است باعث غرور شود اما رسیدن به این جایگاه بدون حفظ آرمان‌ها ارزشمند نخواهد بود.

در نظر داشته باشیم که رسیدن به همه اهداف ترسیم شده ممکن است به دلایلی به این زودی میسر نشود اما هرگز نباید از مطالبه‌گری غفلت کرد چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب، «ممکن است همه مطالبات قابل اجرا نباشد اما مهم این است که بازگو شود تا اصل بسیار با ارزش آرمانخواهی همچنان زنده و پرنشاط بماند و اجازه ندهد راه انقلاب گم یا منحرف شود.»

«عدالتخواهی، رفع فساد و در نهایت ایجاد تمدن اسلامی» از منظر رهبر انقلاب اسلامی از مصادیق و مظاهر آرمانخواهی است.‌ البته آرمان‌خواهی مانند هر پدیده دیگری دارای آفاتی است که باید نسبت به آن هوشیار بود. ممکن است اعتراض نسبت به یک موضوع یا وضعیت اقتضای مطالبه‌گری باشد اما باید توجه داشت که معترض بودن نیز نیازمند ادبیات خاص خود است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین توصیه خود به جوانان فرمودند: «مطالبه‌گری طبعاً نوعی اعتراض و تأکید بر رفع مشکلات و نقایص موجود است اما باید جداً مراقب و هوشیار بود که نحوه بیان و ارائه مطالبات به گونه ای نباشد که اعتراض به نظام تلقی شود و یا دشمن بتواند آن را اعتراض به نظام القا کند.»

در هنگام اغتشاشات سال گذشته و قبل‌تر از آن شاهد بودیم که رسانه‌های معاند اعتراضات غیر قانونی را به مطالبه مردم ایران تعبیر می‌کردند. باید مراقب بود که معترض به اصل نظام و فرد مطالبه‌گر نباید یکی دانسته شود و واژه معترض و مطالبه‌گر به یک معنا تعبیر شود.

توصیه چهارم؛ نقد سازنده

امام خامنه‌ای در چهارمین توصیه خود به جوانان فرمودند: «همیشه به مسئولان تأکید کرده‌ام به دانشگاهها و جمع های جوان بروند اما برخی از آنان می گویند در این اجتماعات، مطالبات با تخریب و بدگویی ارائه می شود بنابراین فایده ای ندارد. تخریب فضای گفتگو را مسدود می کند، بنابراین مطالبات را با استدلال و منطق و بدونِ پرخاش و اهانت مطرح کنید.» معظم‌له در این فراز از بیانات خود بر لزوم انتقاد سازنده و پرهیز از اعتراض مغرضانه تاکید داشتند.

نمی‌توان به بهانه معترض بودن یک معضل و یا کاستی در یک نقطه از کشور یا تصمیم‌گیری‌ یک مسئول همه نظام را زیر سوال برد تنها به‌خاطر اینکه بگویم مطالبه‌گری حق ماست. این اعتراضات جز ایجاد مشکلی بر مشکلات کشور و صرف هزینه‌های مادی و معنوی و کاسته شدن نیروی انسانی برای جبران خسارات وارد شده ثمر دیگری نخواهد داشت. 

جوان مومن انقلابی باید دستور زبان انتقاد کردن و اعتراض مدنی را بیاموزد و به درست در موقع لزوم آن را به کار بندد و باید دانست اعتراض به یک وضعیت خاص فقط یه حضور خیابانی محدود نمی‌شود. جوان امروز باید بداند ما در عصر رسانه زندگی می‌کنیم و چه ابزاری فراگیرتر از رسانه تا به اتکای آن بتوان مطالبه‌گری کرد‌.

توصیه پنجم؛ گفتمان‌سازی

ایجاد فرهنگ گفتمان‌سازی همواره یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده که متاسفانه اقدام بایسته‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. مسئولان کشور در حل مسائل مهم خود چاره‌ای ندارند جز اینکه به این حیطه ورود کنند و راهکارهایی برای نهادینه کردن آن در جامعه ایجاد کنند.

گفتمان‌سازی نقشی حیاتی در تنویر افکار عمومی و رشد سطح آگاهی مدنی دارد. بدون گفتمان‌سازی چگونه می‌توان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از خطر شبهه و تحریف نجات داد و با برداشت‌های مختلف از انقلاب اسلامی آشنا شد. مسئله مطالبه‌گری، رشد مبانی معرفتی و انتقاد سازنده در سایه گفتمان‌سازی هویت مستقل پیدا می‌کند.
کرسی‌های آزاداندیشی که چند سال پیش از سوی امام خامنه‌ای مطرح شد در واقع سنگ بنای گفتمان‌سازی بود که به علت کاستی‌ها و برخی اهمال کاری جز چند مورد گسترش پیدا نکرد.

در میان رسانه‌های مختلفی که در کشور مشغول فعالیت هستند، رسانه ملی بیش از هر رسانه‌ دیگری می‌تواند نقش‌آفرین باشد و قطعا می‌تواند موتور محرک سایر رسانه‌ها نیز باشد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه توصیه‌های خود به جوانان فرمودند: «صدا و سیما باید به دیدگاه‌های جوانان توجه و در عرصه گفتمان‌سازی به آنها کمک کند.»

ادامه دارد ... 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار