شهر خون ـ 13/

سعی رژیم بعث برای فریب افکار عمومی جهان در جنگ تحمیلی

رادیو ثروت الجماهیر عراق به نقل از رئیس مجلس این کشور گفت: عراق همواره ایران را به پایان دادن مسالمت‌آمیز جنگ دعوت کرده و می‌کند و به‌تمامی پیشنهادها برای برقراری روابط حسن همجواری و احترام متقابل به حاکمیت ملی و حل مسالمت‌آمیز مشکلات معوقه پاسخ مثبت داده است.
کد خبر: ۳۹۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ - 21May 2020

سعی رژیم بعث برای فریب افکار عمومی جهان در جنگ تحمیلیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روزشمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به‌تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داده شده است. به مناسبت شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت سیزدهم آن را در ادامه می‌خوانید:

عملیات فریب بعث

در بیست و سومین روز (۱ خرداد ۱۳۶۱) عملیات بیت‌المقدس رزمندگان ایران چهارمین مرحله این عملیات را باهدف محاصره و سپس آزادسازی خرمشهر آغاز کردند در نخستین ساعات آن موفق شدند علاوه بر تصرف مواضع نیروهای عراقی در شمال جاده شلمچه - خرمشهر به قسمتی از این جاده ۱۵ کیلومتری در محور شلمچه دست یابند.

حمله امروز هواپیماهای عراقی به تأسیسات گاز مایع بندر ماهشهر به جراحت چند تن از کارگران و وارد آمدن خساراتی به آن منجر شد.

حکومت عراق هنوز هیچ‌یک از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران یعنی عقب‌نشینی متجاوزان از خاک ایران پرداخت غرامت تعیین متجاوز و بازگشت آوارگان عراقی به سرزمین خود را نپذیرفته و همچنان بر حقوق ادعایی خود به‌ویژه در اروندرود اصرار می‌ورزد خواهان تشدید فشارهای بین‌المللی ایران شده است تا این کشور را به سازش وادار کند.

به گزارش خبرگزاری عراق از بغداد رئیس مجلس عراق صبح امروز در ملاقات با یک هیئت پارلمانی بلژیک از پارلمان‌های جهانی خواست تا حکومت ایران را برای پاسخ دادن به تلاش‌های صلح بین‌المللی برای خاتمه دادن به جنگ ایران و عراق تحت فشار گذارند. وی در این بیدار گفت: عراق خواستار پایان دادن مسالمت‌آمیز به جنگ است و به همه تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه آن پاسخ داده و به این کار ادامه می‌دهد.

رادیو ثروت الجماهیر عراق نیز در بخش خبری ساعت ۱۸:۳۰ خود با اعلام خبر این دیدار به نقل از رئیس مجلس عراق گفت: عراق همواره ایران را به پایان دادن مسالمت‌آمیز جنگ دعوت کرده و می‌کند و به‌تمامی مساعی صلح‌آمیز بین‌المللی برای متوقف ساختن جنگ بر اساس احترام به حقوق در سرزمین و آبراه‌ها و عدم دخالت در امور داخلی ما و برقراری روابط حسن هم‌جواری و احترام متقابل به حاکمیت ملی و حل مسالمت‌آمیز مشکلات معوقه پاسخ مثبت داده است.

درحالی‌که بخش‌هایی از خاک ایران همچنان در اشغال نیروهای ارتش عراق است این رادیو افزود: وی تأکید کرده که کشور ما هیچ‌گونه مطامعی در سرزمین‌های ایرانی ندارد. ولی رژیم مغرور ایران تمامی مساعی را رد و بر تحقق بخشیدن به مطامع توسعه جویانه خود اصرار و به تجاوزات خود علیه کشور مبارز ما و منطقه خلیج عربی [خلیج فارس] ادامه می‌دهد.

ادامه دارد ...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار