سردار فرجیان‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

شهبازی در دانشگاه رژیم را به ستوه آورده بود/ اعتماد بروجردی به فرمانده ۲۰ ساله

فرمانده دفاع مقدس گفت: شهید محمود شهبازی در دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل بود و همزمان در صحنه مبارزاتی حضور فعال داشت.
کد خبر: ۳۹۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۲ - 26May 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: شهید محمود شهبازی دستجردی در سال ۱۳۳۷ در اصفهان متولد شد. تحصیلات خود را در اصفهان به پایان رساند و در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد.

شهبازی فعالیت‌های سیاسی خود را با مطالعه کتاب‌های استاد مطهری و علامه طباطبایی آغاز کرد و پای مجالس سخنرانی آیت‌الله طاهری می‌نشست.

وی عمده فعالیت‌های خود را در مسجد شفیعی انجام می‌داد. با ورود امام خمینی (ره) به ایران، مسئولیت امنیت بهشت‌زهرا (س) را بر عهده گرفت و در اسفند همان سال، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

محمود شهبازی در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به همراه شهید محسن وزوایی در تسخیر لانه جاسوسی شرکت کرد و در سال ۱۳۵۹ برای سازمان‌دهی سپاه پاسداران شهر همدان به این شهر رفت و پس از چندی نیز به فرماندهی سپاه پاسداران همدان منصوب شد.

شهبازی در عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین شرکت داشت و سرانجام در روز دوم خرداد ۱۳۶۱، در آستانه فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس در اثر اصابت ترکش خمپاره، به شهادت رسید.

سردار سعید فرجیان زاده از فرماندهان سپاه همدان در دوران دفاع مقدس و از همرزمان و دوستان فرمانده شهید محمود شهبازی در دوران دفاع مقدس و پیش از انقلاب اسلامی است. وی در گفت‌گویی با خبرنگار دفاع‌پرس به بیان ویژگی‌های این شهید پرداخت که در ادامه بخش اول آن را می‌خوانید.

شهبازی در دانشگاه رژیم را به ستوه آورده بود/ اعتماد بروجردی به فرمانده ۲۰ ساله

دفاع‌پرس: چطور با شهید شهبازی آشنا شدید؟

فرجیان زاده: سال ۵۶ با شهید شهبازی آشنا شدم. بنده و ایشان در دانشگاه علم و صنعت در دانشکده مهندسی صنایع باهم درس می‌خواندیم. ایشان یکی از دانشجویان برجسته دانشگاه بود. ضمن اینکه جدیت بسیار خوبی در درس خواندن در دانشگاه داشت. هسته مطالعاتی آثار شهید مطهری تشکیل داده بود و به صورت گروهی این آثار را با سایر دانشجویان و دوستان به بحث می‌گذاشت و برای فهم بهتر با بحث و گفتگو درک عمیق‌تری از مطالب را به داشجویان می‌داد.

در آن شرایط قبل از انقلاب و حضور عده‌ای که طرفدارجریان چپ و کمونیست بودند، ضرورت آشنایی عمیق مبانی اسلام و دفاع منطقی و عقلانی از اسلام بیشتر حس می‌شد. شهید شهبازی برای آماده شدن دوستانش و خودش در راه دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی آثار شهید مطهری را مبنا قرار داده بود.

دفاع‌پرس: گویا در آن دوران فعالیت‌های انقلابی هم داشت.

فرجیان زاده: بله، از جمله فعالیت‌های دیگر او در دوران دانشجویی، شرکت در تظاهرات دانشجویی و مبارزه بر علیه شاه بود. از سال ۵۶ به بعد دانشگاه‌های کشور به ویژه علم و صنعت صحنه مبارزه با رژیم طاغوتی بود. شهید شهبازی یکی از دانشجویان مبارزی بود که در همه صحنه‌های مبارزاتی حضور پیدا می‌کرد. در ۲۰ دی سال ۵۶ بعد از حادثه‌ای که در ۱۹ دی در قم اتفاق افتاد و تعدادی از مردم در این شهر به شهادت رسیدند یک روز بعد دانشجویان علم و صنعت به حمایت از مردم قم تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند و این تظاهرات به بیرون از دانشگاه کشیده شد، علارغم ممانعت گارد دانشگاه و سرکوبی شدید همان دانشجویان موفق شدند به بیرون از دانشگاه بیایند و اعتراضات خود را علیه رژیم شاه به حادثه ۱۹ دی ابراز کنند.

شهبازی در دانشگاه رژیم را به ستوه آورده بود/ اعتماد بروجردی به فرمانده ۲۰ ساله

شهید شهبازی یکی از رهبران و فرماندهان تظاهرات دانشجویی علیه شاه بود. در ۱۷ شهریور نیز حضور موثری داشت و در شکل دهی قیام ۱۷ شهریور و حضوردانشجویان در این صحنه نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد. در شب اول محرم سال ۵۷ که رژیم اعلام حکومت نظامی کرد و حضور مردم را در خیابان‌ها ممنوع کرد شهید شهبازی یکی از دانشجویانی بود که به همراه دوستانش برسر پشت بام‌ها فریاد الله اکبر سر دادند و رژیم شاه را مفتضح کردند و تعدادی از دانشجویان دانشگاه در این شب به شهادت رسیدند.

به هر حال ایشان فردی واقعا انقلابی و در همه صحنه‌های مبارزه بر علیه شاه در قبل از انقلاب در دانشگاه نقش برجسته‌ای داشت. ایشان مقلد امام خمینی (ره) بود و در تمام دوران مبارزه قبل از انقلاب براساس خط و مشی و راهنمایی‌‎های امام و اعلامیه‌هایی که ایشان می‌دادند مبارزه می‌کرد و تلاش داشتند.

دفاع‌پرس: چه زمانی وارد سپاه شد؟

فرجیان زاده: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باز شهید فعالیت‌های خودش را با همکاری سپاه شروع کرد. به عنوان مربی نظامی در پادگان امام حسن (ع) تهران شروع به فعالیت کرد و به عنوان مربی مشغول آموزش نظامی به پاسداران شد. او هم یک مربی نظامی و هم مربی عقیدتی بود چرا که تسلطش بر آثار شهید مطهری، قران و به ویژه نهج البلاغه شخصیتی فکری و عقیدتی از ایشان را شکل داده بود که به عنوان مربی عقیدتی هم ایفای نقش می‌کرد. ضمن کار در سپاه با جدیت درس را ادامه داد تا زمان انقلاب فرهنگی که در اردیبهشت سال ۵۹ اتفاق افتاد.

بعد ازانقلاب فرهنگی همکاری‌اش را با جهاد سازندگی شروع کرد و در کمک به محرومین و سازندگی روستا‌ها هم توانست نقش خوبی را ایفا کند. با شروع جنگ در همان ماه‌های اول به عنوان مسوول یکی از محور‌های عملیاتی استان ایلام انتخاب شد و فرماندهی محورعملیاتی ایلام را برعهده گرفت و توانست با فرماندهی شجاعانه و طراحی خوب نظامی پدافندی قوی در برابر دشمن بعثی ایجاد کند.

در دی ماه سال ۵۹ توسط شهید بروجردی به عنوان فرمانده سپاه استان همان معرفی شد. از این زمان دیگر شهید شهبازی تنها دوست من نبود بلکه فرمانده من هم شد چرا که من مسوول پرسنلی سپاه استان بود.

فرجیان زاده: حضور ایشان در سپاه همدان چقدر تاثیرگذار بود؟

دفاع‌پرس: با حضور ایشان تحولات بزرگی شکل گرفت. به عنوان نمونه انسجام سپاه و توسعه فعالیت‌های سپاه و ارتقا جایگاه سپاه در استان به عنوان محور اصلی همه فعالیت‌ها قرار گرفت. شخصیتش به نحوی بود که همه مسوولین استان از ایشان در امور مختلف راهنمایی و کمک می‌خواستند.
ادامه دارد...

141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار