دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مردم ونزوئلا در انتظار بنزین ایرانی/ معامله‌ای که می‌تواند برای سایر کشورها الگو شود

تهاتر بنزین ایران با طلای ونزوئلا بدون در نظر گرفتن تهدیدات آمریکایی‌ها، می‌تواند به‌عنوان الگو توسط کشور‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۳۹۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰ - 23May 2020

مردم ونزوئلا در انتظار بنزین ایرانی/ معامله‌ای که می‌تواند الگو شودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از انتشار خبر ارسال محموله‌های بنزین با نفتکش‌های ایرانی به‌سمت کشور ونزوئلا، اکنون بررسی اطلاعات ردیابی هوایی از این پنج نفتکش نشان می‌دهد این موضوع صحت داشته و هر پنج نفتکش ایرانی در سلامتی کامل در مسیر ونزوئلا در حال حرکت هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نفتکش Clavel در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه، نفتکش Forest در تاریخ ۱۲ فروردین‌ماه، نفتکش Petunia در تاریخ ۷ اردیبهشت‌ماه و نفتکش Fortune در تاریخ ۲۳ اسفندماه به ترتیب از بنادر عباس، ماهشهر، عباس و شهید رجایی به‌سمت ونزوئلا حرکت کرده‌اند؛ از زمان حرکت نفتکش Faxon اطلاعاتی در دست نیست، اما آن‌طور که پیداست از بندر عسلویه حرکت خود را شروع کرده است.

این اقدم ایران در ارسال محموله‌های بنزین به ونزوئلا، اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر غیر قانونی بودن فروش حامل‌های سوخت از سوی ایران و مقابله با این اقدام کشورمان را در پی داشت؛ «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در پاسخ به تهدید آمریکایی‌ها گفت که نفتکش‌های ایرانی که به‌سمت ونزوئلا حرکت می‌کنند، رسماً و قانونی در حال تجارت هستند و هیچ مانع قانونی بر سر تجارت مشروع نیست.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

همچنین «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه، نیز با احضار سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند.

«سیدمحمدعلی خطیبی» نماینده پیشین ایران در اوپک نیز با اشاره به اینکه آمریکا چندین ناو جنگی به‌همراه هواپیما به‌سمت پنج نفتکش ایرانی اعزام کرده و اگر این کشور بخواهد مانع تردد این کشتی‌ها شود، قوانین کشتیرانی را در آب‌های آزاد نقض کرده است، گفت که نفتکش‌های ایرانی که به‌سمت ونزوئلا حرکت کرده‌اند، حامل سوخت بنزین هستند و این مبادله از جمله تجارت همیشگی بین ایران و ونزوئلا بوده و هست.

در کنار واکنش‌های مقامات ایرانی، مقامات ونزوئلا نیز نسبت به تهدید آمریکایی‌ها واکنش نشان دادند، «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ارتش ونزوئلا با اسکورت تانکر‌های حامل بنزین ایران از آن‌ها استقبال کرده و از مردم ایران برای همبستگی و همکاری با ونزوئلا قدردانی می‌شود؛ نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز تاکید کرد که تهدید آمریکا علیه تانکر‌های ایرانی نقض آزادی تجارت و دریانوردی است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: کمبود بنزین طی ماه‌های اخیر به خاطر فشار آمریکا بر تامین کنندگان آن، بخشی از کمپین فشار حداکثری واشنگتن بر دولت مادورو است؛ دولت مادورو با یک فروپاشی اقتصادی شدید مواجه شده است.

رویترز در ادامه آورده است: علی‌رغم فشار آمریکا برای ممانعت از ارسال محموله‌های بنزین از طرف ایران به ونزوئلا، مردم ونزوئلا در پایتخت این کشور منتظر پر شدن باک خودروهایشان هستند و برایشان مهم نیست این سوخت چگونه به دستشان برسد.

نکته بسیار مهم این است که تهاتر بنزین ایران با طلای ونزوئلا و این معامله بین دو کشور بدون در نظر گرفتن تهدیدات آمریکایی‌ها، می‌تواند برای کشور‌هایی که در معرض تهدیدات و تحریم‌های آمریکا قرار دارند از جمله کشور‌های محور مقاومت، به‌عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها