مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس یک وظیفه همگانی است

سردار حسینعلی یوسفعلی­‌زاده با تأکید بر اینکه دفاع مقدس حاصل خون شهدا است، گفت: گرامی­داشت چهلمین سال دفاع مقدس فرصت بازخوانی و مرور کارنامه درخشان حماسه جاوید دفاع مقدس را فراهم می‌­آورد؛ بر همین اساس آحاد مردم باید نسبت به حفظ و صیانت از دستاوردهای این رویداد عظیم تلاش کنند.
کد خبر: ۳۹۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ - 26May 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌­پرس از مشهد، نشست خبری ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌­زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی و اصحاب رسانه امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌­زاده در این نشست اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی 40 دارای جایگاه خاصی است و نشان از عدد کمال و نقطه اوج دارد.

وی افزود: امسال به عنوان چهلمین سال رویداد بزرگ دفاع مقدس از یک سو بیانگر تحمیل جنگ به ایران اسلامی است و از سوی دیگر دفاع مقدس ملت همیشه در صحنه کشورمان در برابر این تحمیل ظالمانه است.

این مسئول خاطر نشان کرد: دشمنی که 40 سال پیش تجاوزی را برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگی که در سر داشت آغاز کرد و مهمترین هدفش، ساقط کردن نظام نوپای انقلاب اسلامی بود با ایثار و مجاهدت رزمندگان اسلام در طول دفاع مقدس به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نکرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: امروز 40 سال از دفاع مقدس می­‌گذرد و دشمنانی که به دنبال نابودی انقلاب اسلامی بودند یا خود نابود شدند و یا کشورشان تجزیه شد. امروز انقلاب اسلامی با افتخار راه خود را در سطح منطقه و دنیا و در داخل کشور به پیش می‌­برد.

یوسفعلی‌­زاده در ادامه صدور نفت را به کشور ونزوئلا از برکات گنجینه عظیم دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: گرامی‌­داشت چهلمین سال دفاع مقدس فرصت بازخوانی و مرور این کارنامه درخشان و عظیم و تجربه گرانسنگ ایران اسلامی است. امروز نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایط تحریم و انسداد ارتباطات، راه خود را با قدرت پیش می­برد و روی پای خود می‌­ایستد و به دشمنان باج نمی­‌دهد و از سوی دیگر از مظلومان حمایت می­‌کند که این مسئله برای دنیای استکبار ناگوار است.

این مسئول در ادامه به راه‌­های ترویج فرهنگ دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: همه ما وظیفه داریم این رویداد بزرگ را که حاصل خون شهدا است با عزت زنده نگهداریم. امروز فضای مجازی، رسانه و هنر بهترین بستر برای معرفی دفاع مقدس هستند. در هر روز از جنگ به تعداد هر یک از رزمندگان می­‌توان نقطه­‌های اوج پیدا کرد و با زبان هنر روایتگر عزت و شرف حماسه‌­آفرینان دفاع مقدس بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس خراسان رضوی به تداوم دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دفاع در برابر هر توطئه­‌ای در متن جامعه جاری بوده و امروز نیز این دفاع با قدرت جریان دارد.

یوسفعلی‌­زاده در بخش دیگری از سخنانش به نقش خراسان در دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: در دوران دفاع مقدس استان خراسان در شرقی­‌ترین نقطه کشور قرار داشت و از مناطق عملیاتی نیز دور بود، اما قریب به 500 هزار نفر از نیروهای داوطلب مردمی، کادر نیروهای مسلح، کادر پزشکی، جهادگران، هلال­‌احمر از این استان در دفاع مقدس حضور پیدا کردند. چند برابر این تعداد نیز در سنین مختلف چه مرد و چه زن در پشتیبانی جنگ، اعزام نیرو، تشییع شهدا در شهرهای استان فعالیت داشتند.

این مسئول در ادامه در خصوص چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان خراسان رضوی بیان داشت: از سوم خرداد سال جاری تا پایان سال به عنوان گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس در نظر گرفته شده است. تدبیر این است که در هر مناسبت ملی و مذهبی که برنامه‌­های اجتماعی و فرهنگی برگزار می­‌شود گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در متن برنامه باشد.

یوسفعلی­‌زاده خاطر نشان کرد: 66 برنامه اثرگذار و مرتبط با گرامیداشت حماسه جاوید دفاع مقدس که چکیده برنامه­‌های پیشنهادی 20 دستگاه استان و همچنین تجارب اداره‌­کل حفظ آثار در سال‌­های قبل بوده به دستگاه­‌های اجرایی استان ابلاغ شده که باید با استفاده از ظرفیت‌­های موجود، هر دستگاه­ به اندازه مقدورات نسبت به بزرگداشت این حماسه ماندگار اقدام کند.

این مسئول سپس به یادمان­‌های شهدای گمنام در سطح استان اشاره کرد و گفت: استان خراسان رضوی میزبان پیکر مطهر 305 شهید گمنام در 105 نقطه است که از این تعداد 54 یادمان به بهره‌­برداری رسیده است و 21 نقطه نیز عملیات اجرایی احداث یادمان آغاز شده است.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات اداره­‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان این است که در شهرستان‌هایی که در خصوص احداث یادمان شهدای گمنام اقدامی صورت نگرفته مسئولین محلی با توجه به تعهدی که در زمان تدفین شهدا دادند باید نسبت به احداث یادمان اقدام کنند.  

یوسفعلی‌­زاده به پروژه در دست احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: برای ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان 40 میلیارد تومان تأمین اعتبار شده که تا کنون 15 میلیارد تومان هزینه شده است. ساختمان شماره یک این مرکز با عنوان مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی با سه هزار متر زیر بنا بیش از 95 درصد تکمیل و آماده بهره­‌برداری است که در هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس ادامه داد: ساختمان دوم این مرکز که موزه جبهه مقاومت است با زیر بنای سه هزار متر مربع 50 درصد پیشرفت داشته که در آذرماه به بهره­‌برداری خواهد رسید.

وی در پایان گفت: با اعتباری که برای احداث ساختمان اصلی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان با شش هزار متر زیربنا در نظر گرفته شده این پروژه به اتمام نخواهد رسید که امیدواریم با پیگیری‌­های انجام شده از محل منابع محلی این اعتبار تأمین شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها