به ریاست سرلشکر صفوی؛

جلسه هیئت امنای موسسه بهداری رزمی نیرو‌های مسلح برگزار شد

چهارمین جلسه هیئت امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت صبح امروز با حضور دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.
کد خبر: ۳۹۹۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ - 30May 2020

جلسه هیئت امنای موسسه بهداری رزمی نیرو‌های مسلحبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، چهارمین جلسه هیئت امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت به ریاست سردار سرلشکر «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و با حضور مسئولان و نمایندگان بهداری‌های بخش‌های مختلف نیرو‌های مسلح کشور برگزار شد.

حاضران در این جلسه مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های این موسسه را در سال ۱۳۹۹ تبیین کردند.

دکتر «سیدعلیرضا مرندی» رئيس فرهنگستان علوم پزشكی در این نشست با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده در حوزه مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: همچنان احتمال خطر ویروس کرونا وجود دارد؛ از این‌رو برای مقابله با آن باید همواره آماده و هوشیار باشیم.

دکتر هرندی یکی از راه‌های تقویت حوزه بهداشت و درمان کشور را در مقابله با تهدیدات بیولوژیک تقویت شبکه بهداشت و درمانی کشور با تکیه بر پایگاه‌های مردمی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ملی عنوان کرد.

سردار سرتیپ پاسدار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این نشست گفت: تجربه نشان داده در زمان‌های بحرانی مجموعه‌هایی می‌توانند کمک کنند که ساختارهای لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح فی‌نفسه ساختارمند هستند، گفت: نیروهای مسلح برای مقابله و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از اول اسفند ماه بلافاصله وارد عرصه شدند و در کنار دولت قرار گرفتند و کار گسترده‌ای را در این حوزه انجام دادند.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه هماهنگی نیروهای مسلح در خدمت رسانی به بیماران کرونایی را قابل توجه عنوان کرد و گفت: به ویژه سازمان بسیج در این رابطه ارتباط خوبی را با جامعه درمانی کشور برقرار کرد و در کل مجموعه تعاملات نیروهای مسلح با دستگاه‌های دولتی در مقابله با ویروس کرونا تجربه جدید و ارزنده‌ای است که می‌توان از این تجارب در راستای خدمت به جوامع بشری استفاده کرد.

دکتر «محمدرضا ظفرقندی» رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور هم با اشاره به موفقیت جامعه پزشکی کشور در مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: به نظر می‌رسد جامعه پزشکی و پرستاری کشور در مقایسه با دیگر کشورها در این حوزه کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشتند و بهتر است اطلاعات این کارنامه درخشان در ابعاد مختلف فیلم، عکس، اسناد و... در قالب تاریخ شفاهی ثبت شود.

امیر سرتیپ «محمد محمودی» معاون اجرایی ارتش نیز در این نشست با اشاره به اقدامات ارتش در این حوزه گفت: تاکنون اقدامات نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و هوانیروز در حوزه بهداری رزم در دوران دفاع مقدس تدوین و چاپ شده است، همچنین نخستین کتاب یادواره شهدای بهداری ارتش با عنوان «سفیدپوشان روسفید» به رشته تحریر درآمده و کتاب بهداری رزمی لشکر 77 خراسان نیز تدوین و چاپ شده است.

در ادامه، دکتر علی نوبخت عضو هیئت امنای بهداری رزم دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به رشد خوبی که مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در حیطه مسئولیتی تاکنون داشته است، بر ضرورت نهادینه کردن این موسسه با توجه به تصویب قانون «مدیریت بحران» در مجلس دهم و فراهم شدن بسترهای لازم تاکید کرد.

دکتر «سیدمسعود خاتمی» رئیس هیئت اندیشه‌ورز بسیج جامعه پزشکی کشور در این نشست با اشاره به اینکه ویروس کرونا احتمال دارد نوعی حمله بیولوژیک باشد، گفت: قدرت‌های بزرگ با تجربه این ویروس دریافتند که حملات بیولوژیکی می‌تواند گریبان کشورهای سازنده آن را نیز بگیرد و تلفات قابل توجهی را بر جای بگذارد.

سردار سرتیپ «نصرالله فتحیان» مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این موسسه در راستای تبیین نقش جامعه پزشکی و پرستاری در حوزه بهداری رزم دفاع مقدس و جبهه مقاومت، گفت: وزارت بهداشت، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، وزارت دفاع، ناجا، هلال احمر، سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی وزارت جهاد و کشاورزی در این رابطه با مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت همکاری می‌کنند.

وی تصریح کرد: با همکاری اعضای هیئت تحریریه و مرکز تحقیقات مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت 7 عنوان کتاب در این حوزه به مرحله چاپ رسید که این نشریات از طریق سامانه قابل دسترسی است. همچنین کار تحقیقاتی و جمع آوری اسناد و اطلاعات تاریخ شفاهی جبهه مقاومت در حوزه سلامت را انجام داده ایم.

سردار فتحیان گفت: در مجموعه ارتش جمهوری اسلامی سه پروژه مهم که در سال 98 آغاز شده بود با موفقیت به انجام رسید که نخست تدوین کتاب 10 جلدی بهداری رزمی نیروی زمینی ارتش می‌باشد که مجموعه ارزشمندی محسوب می‌شود و همچنین تدوین اطلس جامع نهاجا و تدوین اطلس جامع نداجا از دیگر محصولات ارائه شده ارتش در سال گذشته است.

وی در خصوص فعالیت‌های سپاه در این حوزه عنوان داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تاریخ مدیریت بهداری سپاه پاسداران از سال 58 تا 68، کتاب عملکرد بهداری رزمی لشکر 27، مجموعه عملکرد بهداری رزمی یگان‌های سپاه و عملکرد بهداری رزمی لشکر 8 را به رشته تحریر در آورده است که در سال جاری برخی از این محصولات را رونمایی خواهیم کرد.

مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت با بیان اینکه هم‌اکنون در ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور میز بهداری رزمی تشکیل داده‌ایم، گفت: کار تدوین تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس را به روایت پیشکسوتان جامعه پزشکی شروع کرده ایم و همچنین مجموعه ای از بهداری رزم و جنگ نوین را در دستور کار قرار داده ایم.

در پایان این مراسم از خدمات مرحوم دکتر غفوری و مرحوم دکتر فقیه زاده از استادان پزشکی کشور و پزشکان برجسته دوران دفاع مقدس یاد و از خانواده‌های آنان تجلیل شد.

در این نشست دکتر «سیدعلیرضا مرندی» رئيس فرهنگستان علوم پزشكی، سردار سرتیپ «علی عبداللهی» معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر «محمدرضا ظفرقندی» رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، سردار سرتیپ «نصرالله فتحیان» مسئول مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، امیر سرتیپ «محمد محمودی» معاون اجرایی ارتش، دکتر «علی نوبخت» عضو هیئت امنا بهداری رزم دفاع مقدس و مقاومت، سردار سرتیپ «ابوالقاسم فروتن» رئیس دفتر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار دکتر «حسن عراقی‌زاده» رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح، دکتر «محمد علی محققی» استاد دانشگاه و معاون فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر «مصطفی مداح» معاون بهداشت و درمان ارتش، دکتر «محمد مهدی مظهری» جانشین معاون بهداشت و درمان سپاه، سردار «محمدرضا حسینی» معاون بهداشت و درمان ناجا، سردار «احمد اخوان» معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه، دکتر «سید مسعود خاتمی» رئیس هیئت اندیشه‌ورز بسیج جامعه پزشکی کشور، عبدالناصر نوروز زاده نماینده بهداری رزم وزارت بهداشت، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، دکتر «ولید دنده‌بر» نماینده جمعیت هلال احمر کشور، «فرید مرادیان» نماینده جمعیت هلال احمر کشور، دکتر «علیرضا جلالی» نماینده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، دکتر «جلیل عرب خردمند» مسئول مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، سردار «سید مجید هاشمی دانا» نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «هوشنگ قادری» مدیر اداری مالی موسسه بهداری رزمی، سردار «علی اصغر ملا» مسئول مرکز اسناد موسسه بهداری رزمی، دکتر «رکن الدین سلطانی نژاد» مسئول میزهای تخصصی و سازمانی موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس حضور داشتند.

بنا بر این گزارش، تدوین، تصویب و ابلاغ درسنامه دو واحدی آشنایی با بهداری رزمی و فرهنگ و معارف دفاع مقدس نیز اقدام دیگری بود که موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در سال ۱۳۹۸ انجام داده است. این درسنامه در دو جلد و ۲۰ فصل تدوین شده و ویژه دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار