توسط انتشارات سروش؛

«مسکن در سبک زندگی اسلامی»‌ و «نبرد بی‌پایان» به‌زودی چاپ می‌شوند

دو کتاب «مسکن در سبک زندگی اسلامی»‌ و «نبرد بی‌پایان» به‌زودی توسط انتشارات سروش منتشر می‌شوند.
کد خبر: ۳۹۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ - 30May 2020

«مسکن در سبک زندگی اسلامی»‌ و «نبرد بی‌پایان» به‌زودی چاپ می‌شوندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، انتشارات سروش به‌زودی دو کتاب «مسکن در سبک زندگی اسلامی» و «نبرد بی‌پایان» را منتشر و راهی بازار نشر می‌کند.

کتاب «مسکن در سبک زندگی اسلامی» تألیف سید مجید پورطباطبایی است که با توجه به بی‌سرو سامانی معماری امروز کشور، بی توجهی به مسائل شرعی و اسلامی و تاکید معماری اسلامی برحفظ حرمت خصوصی افراد، با استفاده از منابعی چون قرآن کریم، احادیث ائمه و همچنین منابع غربی دست نوشته شده است.

نویسنده این‌کتاب، پیش‌تر کتاب «خاتم عشق» درباره شخصیت پیامبر اکرم (ص) را توسط انتشارت سروش منتشر کرده و پژوهش در مطالعات قرآنی شرق‌شناسان را نیز در کارنامه دارد.

پورطباطبایی درباره کتاب جدید خود می‌گوید: از ویژگی‌های معماری غیراسلامی و غربی مکشوف‌بودن است. نمونه آن طراحی خانه‌هایی است که بیرون، داخل و حتی دیواره‌های اتاق خواب شیشه‌ای هستند. از طرفی مشکلات اقتصادی جامعه ما و هزینه گزاف آن‌ها برای زندگی من را به این‌سمت سوق داد که آیا می‌توان به میزان و مبنایی برای رعایت مسائل شرعی در چنین خانه‌هایی رسید؟

پورطباطبایی برای نوشتن این‌کتاب، صرفاً به احادیث و متون دینی اکتفا نکرده و سری هم به اطلاعات و نظریات غربی هم زده است. او برای مشخص‌شدن اهمیت موضوع به‌صورت مستند نظریات غرب و بزرگان آنها را جویا شده است. مثلاً انگلس در این‌باره کتابی نوشته و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع حتی نزد غربی‌هاست. همچنین در فرمایشات ائمه اطهار نیز بر حفظ حریم خصوصی تاکید و نکات ریزی بیان شده که نظر هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

به گفته مؤلف این‌اثر، در نقطه مقابل این‌آموزه‌ها، نوع سبک زندگی و مسکن جامعه امروز ایران قرار دارد که یک خانواده با جمعیت ۴ نفر در یک آپارتمان ۵۰ متری چه‌طور باید زندگی کند که حریم خصوصی افرادش حفظ شود. اشراف نداشتن خانه‌ها به یکدیگر از دیگر نکاتی است که نویسنده کتاب به آن اشاره دارد و می‌گوید: متأسفانه امروز خانه‌ها دقیقاً روبروی هم ساخته می‌شوند و این، خلاف آموزه‌های دینی ما است.

کتاب دیگری که سروش در تهیه و تدارک انتشار آن است، «نبرد بی‌پایان» نوشته مجتبی خلیفه‌زاده است که یک‌رمان درباره حمله داعش به سوریه را شامل می‌شود.

داستان این‌رمان در شهر حلب روایت می‌شود؛ زمانی‌که داعش برای اولین‌بار به این‌منطقه حمله کرد و قصه‌اش درباره چند شخصیت ایرانی، سوری، عراقی و روس است. هرکدام از شخصیت‌ها روایت‌گر فصل کوتاهی از رمان هستند که در نهایت همگی به یک‌نقطه می‌رسند. زمینه کلی داستان کتاب هم نبرد بی‌پایان آدم‌هاست.

نویسنده این‌کتاب هم درباره چگونگی نگارش آن، گفت: ایده نوشتن کتاب زمانی به ذهنم رسید که موضوع داعش در رسانه‌ها مطرح شد. با خودم فکر کردم اگر قرار است رمانی با محوریت جنگ و داعش بنویسم، باید چه تفاوتی با دیگر آثار پیشین داشته باشد. پس نوشتن را شروع کردم و در شخصیت‌های جنگ و زندگی آنها ریز شدم.

اینکه جنگ با تمام ویژگی‌های خود، چه‌اتفاقاتی را رقم می‌زند، چه بلاهایی سر سربازان می‌آید و تکلیف شخصیت و روح آنها پس از جنگ چه می‌شود، از دغدغه‌های اصلی‌ام در نوشتن این‌کتاب بودند. متأسفانه پی‌رنگ داستان، در ادبیات داستانی گم شده و این هم، یکی از دغدغه‌های من در حوزه داستان و رمان است. بهترین کتاب‌های قرن گذشته عموماً کتاب‌هایی بوده‌اند بی‌طرح اما با فلسفه و مضمونی قوی که به انسان پرداخته‌اند.

وی افزود: در این‌کتاب از نبردی یاد می‌شود که در بطن آن، نبرد بی‌پایان دیگری جریان دارد که هر شخص گذشته، تصمیمات و ارزش‌های خود را به یاد می‌آورد.

این‌داستان‌نویس گفت: متأسفانه عموم آثار ادبیات به یک‌چیز خرد و کوچک و تقریباً سرگرمی تنزل پیدا کرده است. کتاب باید کوبنده باشد. مانند پتکی بر سر مخاطب فرود آمده و او را تحت تأثیر قرار دهد؛ نه به‌واسطه احساسات توخالی و جمله‌های زیبا بلکه با مضمون و فراخواندن به تفکر، با احساسات عمیقی که انسان را به معنای کلمه انسان توصیف می‌کند. در این‌کتاب نیز فلسفه‌ای پنهان نهفته است و آن چیزی شبیه جنون است، در واقع برای رهایی از فشار و نبرد بی‌پایان در این‌جنگ، چیزی مانند جنون نیاز است. برای پیروزی در این‌نبرد و برگشت به زندگی باید یا دیوانه بود و یا عاشق. غیر از این دو حالت شکست حتمی است.

دو کتاب یادشده مراحل آماده‌سازی و چاپ را طی می‌کنند و به‌زودی توسط انتشارات سروش چاپ می‌شوند.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها