قدیری ابیانه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

امام خمینی (ره) به ملت‌های جهان شجاعت استکبارستیزی بخشید/ معامله با دشمن در تفکر امام جایگاهی نداشت

قدیری ابیانه سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک با بیان اینکه امام خمینی (ره) دشمن‌شناس ماهری بود، گفت: معامله با دشمن و کوتاه آمدن مقابل خواسته‌های آن‌ها، هیچ جایگاهی در اندیشه امام راحل نداشت.
کد خبر: ۳۹۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۸ - 31May 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: ۱۴ خرداد سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) است. مردی که با استناد به رهنمود‌های قرآن و اسلام و عزم جدی که برای سرنگونی رژیم ظالم و منحوس پهلوی داشت، توانست با دستان خالی و پشتیبانی مردم حکومتی را بر مبنای قوانین اسلام در ایران به‌وجود آورد که پیام‌های این اقدام تاریخی امام راحل امروزه نیز موجب دگرگونی ملت‌ها و بیداری آن‌ها در مقابل عاملان آمریکا به‌ویژه در کشور‌های اسلامی شده است.

به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی پای سخنان «محمدحسن قدیری‌ابیانه» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک، نشستیم.

دفاع‌پرس: نقش اندیشه امام راحل در القاء بیداری میان ملت‌های ستمدیده جهان چه بوده است؟

مستحضر هستید که امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را با تأسی از قرآن و رهنمود‌های اسلام هدایت کرد و به همین دلیل بود که انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید. این درحالی است که رژیم پهلوی تمام امکانات و تجهیزات را برای مقابله با امام خمینی (ره) در اختیار داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دشمنان تمام تلاش خود را انجام دادند تا مانع انتشار پیام انقلاب به کشور‌های جهان شوند، اما شاهد بودیم که این انقلاب نه تنها رژیم منحوس پهلوی را که مورد حمایت آمریکا، شوروی و چین بود، نابود کرد بلکه نقطه عطفی در جهان اسلام شد. اتفاقی که به‌دنبال آن موجب تحولات گسترده در جهان به‌ویژه جهان اسلام شد و انقلاب اسلامی ایران بود که وضعیت جهان را از تک قطبی به چند قطبی تبدیل کرد و قطب بزرگی به نام جهان اسلام را بیشتر از گذشته در کانون توجه همگان قرار داد.

امام خمینی (ره) معتقد بودند که این قرن، قرن اسلام است و در عمل نیز همین اتفاق افتاد و هرکجا که شاهد برافراشته شدن پرچم اسلام بودیم، پیروزی‌های مختلفی حاصل می‌شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت آمریکا در اغلب میادین پیروز بود، اما بعد از انقلاب اسلامی شکست‌های مختلفی نصیب آن‌ها شد. وضعیت طوری پیش رفته است که سران رژیم صهیونیستی که زمانی شعار «از نیل تا فرات» را سر می‌دادند، امروز دور خود دیوار کشیده و با این حال باز هم هراس دارند و از اتحاد جهان اسلام سردرگم شده‌اند.

ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار جهانی و نمایش قدرت جمهوری اسلامی برای جهانیان الگو شده است و درحال حاضر شاهد آن هستیم که مبارزات ملت‌ها با آمریکا در کشورشان شکل گرفته است. برخی مبارزات به پیروزی رسیده است و برخی دیگر درحال رسیدن به پیروزی و برخی از مبارزات نیز در مرحله آغاز شکل‌گیری است، لذا اندیشه و فلسفه امام خمینی (ره) که همان ایستادگی مقابل استکبار بود، امروز در اکثر کشور‌ها نفوذ کرده است.

دفاع‌پرس: روش امام خمینی (ره) در شناخت دشمن و شناساندن آن به جهانیان چگونه بود؟

یکی از ویژگی‌های بارز امام راحل، شناخت خوب و درست از دشمن بود، به‌طوری که اهداف و برنامه‌های آن‌ها را برملا می‌کرد و هرگز اهل معامله با دشمنان نبود. دشمنان از دیرباز به‌دنبال اختلاف‌افکنی بین مسلمانان بودند، چراکه خود آمریکایی‌ها و حامیانش در منطقه به خوبی می‌دانستند که اتحاد جهان اسلام به ضرر آن‌ها خواهد بود، به همین دلیل بود که امام (ره) مدام بر شعار وحدت جهان اسلام پایبند و معتقد بودند که این اتحاد زمینه پیروزی بر استکبار را فراهم می‌کند.

امام خمینی (ره) هراسی از بزرگترین قدرت‌های جهان نداشت

امام خمینی (ره) به قرآن و رهنمود‌های آن باور قلبی داشتند و به همین دلیل بود که از بزرگترین قدرت‌های جهان هراسی نداشتند و به محض اینکه توطئه دشمنان را شناسایی می‌کردند، ملت‌های اسلامی را به مقابله با آن دعوت می‌کردند. دشمنان همواره قبل از اینکه برنامه‌های شوم خود را در کشور‌های اسلامی اجرا کنند، اول به‌دنبال ترساندن ملت‌ها می‌روند، اما امام راحل از آنجا که اعتقاد و اعتماد راسخی به قرآن و اسلام داشت، بدون هیچ هراسی مقابل آن‌ها ایستاد و نتیجه این کار را هم امروز در ایستادگی ملت‌ها مقابل آمریکا و گروه‌های تکفیری شاهد هستیم.

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به بهشت، جهنم و شهادت اعتقاد داشت، لذا عاقبت به خیری را در شهادت در راه خدا می‌دید و حتی بعد از قطعنامه ۵۹۸ نیز اعلام کردند که از خداوند خواستاریم تا باب شهادت را روی ملت ایران نبندد؛ بنابراین شهادت در دیدگاه امام خمینی (ره) کلید رسیدن به سعادت بود و از آنجا که تمام دیدگاه‌های امام برگرفته از قوانین اسلام بود، لذا در بدو ورودشان به کشور شاهد بودیم که چه استقبال باشکوهی از این مرد خدا صورت گرفت و استقبالی که در وداع با پیکر ایشان نیز رخ داد، در جهان بی‌سابقه بود.

نفوذ کلام امام با رحلت ایشان پررنگ‌تر شد

دشمنان خیال می‌کردند که با رحلت امام نفوذ کلام و راه این فقیه والامقام از بین می‌رود، اما دقیقاً برعکس شد و این راه با انتخاب شایسته حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نه تنها ادامه یافت، بلکه راه و منش امام خمینی (ره) تا جایی پیش رفت که موجب تحول در جهان شد. البته که ما هنوز در ابتدای راه هستیم و این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت، ان‌شاءالله.

دفاع‌پرس: چه تفاوتی بین رهبری حکومت اسلامی با رهبری سایر امت‌ها وجود دارد و امام خمینی (ره) چه هدفی را در تشکیل حکومتی اسلامی دنبال می‌کردند؟

وقتی مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند، لذا طبیعی است که نظام باید مبتنی بر قوانین اسلام هدایت و اداره شود و از همه مهم‌تر اینکه باید در رأس آن یک اسلام‌شناس قرار گیرد. البته «ولایت مطلقه» در تمام کشور‌ها به نوعی وجود دارد و طبیعی است که در هر کشور و حکومتی یک نفر باید در موضوعات مختلف به خصوص در بحران‌ها حرف آخر را بزند. ولی تفاوت ولایت مطلقه فقیه در کشور ما با ولایت مطلقه در سایر کشور‌ها این است که تمام قوانین و اقدامات براساس اسلام اجرایی می‌شود. این درحالی است که در سایر کشور‌ها تمایلات شخصی بر سایر موارد ارجحیت دارد.

همین تفاوت اساسی منجر به این شده تا نظام ما بعد از ۴۰ سال همچنان پابرجا باشد و با اینکه فشار‌ها و توطئه‌های مختلفی از سوی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، اما شاهدیم که کشور ما در اوج این فشار‌ها و تحریم‌ها به پیشرفت‌های مختلفی دست پیدا کرده است. البته در این مدت برخی به‌دنبال تجزیه کشور بودند، اما اندیشه امام در حفظ تمامیت ارضی کشور به بهترین نحو ممکن اجرا شده است و از طرفی نفوذ کشور ما امروزه به دریای کارائیب نیز رسیده است.

اعتراف سناتور‌های آمریکایی بر بی‌تأثیری تحریم‌ها علیه ایران

امروزه دشمنان ایران و سناتور‌های آمریکایی اعتراف می‌کنند که تحریم‌ها مانعی برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه جوانان این مرز و بوم این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند که این دقیقاً همان اندیشه امام درخصوص اتکا به توان داخلی است. همچنین دشمنان می‌دانند که اگر کوچکترین خطایی از سوی آن‌ها سر بزند، جواب محکمی دریافت خواهند کرد و دقیقاً مانند جوابی که در عین‌الاسد از نیرو‌های سپاه پاسداران گرفتند.

دفاع‌پرس: رابطه امام و امت در اندیشه امام خمینی (ره) چگونه بود و آیا اطرافیان امام توانسته‌اند اندیشه امام را به خوبی به مردم معرفی کنند؟

امام خمینی (ره) همواره همه امور را به مردم می‌سپرد و این رویکرد تفاوت اصلی امام راحل با سایر رهبران جهان بود و امام خمینی (ره) حتی نسبت به ارتشی‌هایی که در رژیم پهلوی فعالیت می‌کردند نیز به مردم توصیه داشتند تا با آن‌ها مهربان باشند و دائم آن‌ها را نصیحت می‌کردند. امام خمینی (ره) حتی ابتدا خود شاه را نیز نصیحت می‌کردند. ایشان همیشه به مردم توصیه می‌کردند که با یکدیگر مهربان باشند و خود نیز نگاهی محبت‌آمیز به مردم داشتند و همین رویکرد و نگاه بود که منجر به علاقه شدید مردم به وی شود.

امام خمینی (ره) از اینکه مقامات ارتش برای گروهبان‌های آمریکایی ادای احترام نظامی قائل می‌کردند، ناراحت بودند و همواره بر حفظ اقتدار و ابهت ارتش تأکید داشتند. این اندیشه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه داشت و با اینکه منافقین و حتی برخی از مسئولان فعلی به‌دنبال انحلال ارتش بودند، اما ارتش امروز با اقتدار برای حفظ امنیت ایران اسلامی تلاش می‌کند. تمام اندیشه‌های امام راحل برگرفته از قرآن بود و در حقیقت راز موفقیت امام (ره) نیز همین نکته بود.

دفاع‌پرس: نحوه برخورد امام خمینی (ره) با بستگان مقامات پهلوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بود؟

انقلاب ما برعکس تمام انقلاب‌های دنیا، بعد از پیروزی، دست به انتقام نزد و هیچ قتل عامی نسبت به بستگان و اطرافیان مسئولان رژیم پهلوی صورت نگرفت. مستحضر هستید که در انقلاب فرانسه و روسیه، چنان قتل عامی صورت گرفت که حتی افراد بی‌گناه نیز از دنیا رفتند. انقلاب ما مبتنی بر قوانین اسلام بود و در اسلام نیز توصیه‌ای بر مجازات افراد بی‌گناه نداریم و هر کس صرفا مسئول اعمال خود است، لذا در همان اوایل انقلاب، دادگاه‌های انقلاب تشکیل شد و این دادگاه فقط افرادی را محاکمه کرد که دست به جنایت‌های مختلفی علیه مردم زده بودند. به طور کلی نوع برخورد امام با مسئولان آن دوران مبتنی بر رهنمود‌های قرآن بود.

گفتگو از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار