یادداشت / حجت‌الاسلام «عیسی رضایی»

قیام ۱۵ خرداد جنبشی ماندگار در ‌راه مبارزه با ظلم و ستم/ نبض دفاع مقدس ریشه در قلب تپنده امام خمینی (ره) داشت

امامی که از دیدگاه مردم ‌و رزمندگان رضایت او دلالتی بود بر رضایت خدا و امام زمان (عج) و پذیرش ولایت هدایت او افتخاری بود سعادت دنیا و آخرت در پرتو آن دیده می‌شد به واقع می‌توان گفت که نبض دفاع مقدس ریشه در قلب تپنده امام خمینی (ره) داشت.
کد خبر: ۳۹۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲ - 04June 2020

نبض دفاع مقدس ریشه در قلب تپنده امام خمینی (ره) داشت / قیام ۱۵ خرداد جنبشی ماندگار در ‌راه مبارزه با ظلم و ستمگروه استانهای دفاع‌پرس- حجت‌الاسلام «عیسی رضایی»؛ نیمه خرداد یادآور دو رویداد مهم؛ یکی مصیبت‌بار و دیگری سرنوشت‌ساز، چهاردهم خرداد یادآور سوگ امت اسلامی در فراق امام عظیم الشان حضرت امام خمینی (ره) است، غم فراق بزرگ مردی که پایه‌های نظامی را بنا کرد که طلایه‌دار بسط و نشر ارزش‌های اصیل اسلامی است و با برافراشتن پرچم قیام علیه ظلم ‌و تاریکی، میراث گرانقدر انقلاب اسلامی را به یادگار گذاشت‌.

یوم الله ۱۵ خرداد، یادآور جوشش غیرت دینی و پویشی مردمی بر علیه تهاجم گسترده بیگانگان که به فرمایش حضرت امام رحمت الله «ملت بزرگ ایران سالروز ۱۵ خرداد را که یوم‌الله‌ است زنده نگه ‌می‌دارد» قیام ۱۵ خرداد جنبشی است ماندگار که ‌راه مبارزه در برابر ظلم و ستم را‌ به مردم آموخت و رهبر و پیشوای انقلاب نیز با مشاهده حمایت و پشتیبانی مردم از او، با اتکا به خداوند و این حمایت مردمی، در راه مبارزه با دیکتاتوری پهلوی گام‌های‌ خود را راسخ‌تر برداشت، و بعد از سالها مبارزه نهایتاً منجر به  پیروزی ‌شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شد.

سی‌ویکمین سالگرد عروج ملکوتی امام راحل‌ (ره) و همچنین ‌پنجاه‌‌وهفتمین‌ سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد را به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف‌ و رهبر فرزانه انقلاب ‌و به همه عاشقان امام و انقلاب تسلیت عرض می‌کنیم.

تحلیلی از نقش امام در پیروزی انقلاب و مدیریت هشت ساله دفاع مقدس، تقدیم می‌شود: پیروزی انقلاب اسلامی و حماسه امام و امت در دفاع مقدس مرهون ‌باورهای موفقیت‌ساز امام راحل می‌باشد که در حقیقت با اجتماع این عوامل انقلاب به پیروزی رسید و باعث شکوه این انقلاب و نهضت شد.

فرمول‌های موفقیت آمیز و باورهای موفقیت‌ساز معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) عبارتند از: «خودباوری» و «خداباوری» و «دین باوری» و «نظم باوری» و «دشمن باوری» می‌باشد‌.

1.اولین فرمول و باور موفقیت‌ساز امام راحل عظیم الشان عبارت است از خودباوری (اعتماد به نفس) فردی و جمعی، به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری‌ چهار تا «آمن» در امام دیدم‌؛

۱- «آمن به هدفه»: امام خمینی به هدفش ایمان دارد، دنیا اگر جمع بشود نمی‌تواند او را از هدفش منصرف کند.

۲-«من‌به سبیله»: به راهی که انتخاب کرد ایمان دارد امکان نداشت او را از این راه، منصرف کرد، شبیه همان ایمانی که پیغمبر(ص) به هدفش ‌و به ‌راهش داشت.

۳-«آمن بقوله»: به گفتارش ایمان دارد، در همه ‌رفقا و دوستانی که ‌سراغ ‌دارم‌، احدی مانند او به روحیه مردم ایران ایمان ندارد، به ‌ایشان نصیحت می‌کنند که ‌آقا کمی یواش‌تر، مردم دارند سرد می‌شوند، مردم دارند از پای در می‌آیند، می‌گوید: نه مردم اینجور نیستند، که شما می‌گوئید، من مردم را بهتر می‌شناسم ‌و ما می‌بینیم که روزبه‌روز صحت سخن‌ایشان ‌بیشتر آشکار می‌شود.

۴- و بالاتر از همه، «آمن بربه» به پروردگارش ایمان دارد، در یک جلسه خصوصی‌ایشان (امام) به من ‌گفت: فلانی! این ما نیستیم که چنین می‌کنیم، من دست خدا را به وضوح حس می‌کنم، کسی که دست خدا و عنایت خدا را حس می‌کند و در راه خدا قدم بر می‌دارد خدا هم به مصداق: «ان تنصرالله ینصرکم؛ اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می‌کند.» (۷/محمد) بر نصرت او اضافه می‌کند.

امام راحل برای اینکه خودباوری را در مردم نهادینه کند، راهنمایی‌های روشنگرانه ای دارد برای رسیدن به خودباوری و نسبت به خودباختگی هشدارهای لازم ‌را هم ‌بیان می‌کند. می‌فرمود: «مسلمانان باید خودشان را پیدا کنند، یعنی بفهمند که خودشان یک فرهنگی دارند، خودشان یک کشوری دارند، خودشان یک شخصیتی‌دارند.» و هشدار می‌داد «چرا هر روز این مظاهر الهیت ‌و قدرت خدایی را می‌بینید و بیدار نمی‌شوید؟ از این غربزدگی بیرون بیایید... به خود بیایید. یک‌قدری به اسلام فکر کنید، نشکنید این سد بزرگی را که قدرت‌های بزرگ ‌را شکست، نمی‌توانید هم بشکنید.»

و به جهت اینکه بزرگی این ملت را به‌ رخشان بکشد، نعمت‌های بالقوه و بالفعلی که خداوند در وجود این امت قرار داده به آنها نشان می‌داد، می‌فرمود: «شما می‌توانید کشور را اداره کنید، می‌توانید مدیریت‌ داشته‌ باشید.» می‌فرمودند: «یکی از مصیبت‌های بزرگی که برای این ملت بار آورده اند، اینکه ملت را نسبت به خودشان هم بدبین کردند،... تبلیغاتی که اینها کردند ما به خودمان هم حتی سوءظن پیدا کردیم. یعنی خودمان هم باختیم خودمان را» «آنها یک همچو فرهنگی را برای ما درست کردند که ما از خودمان بی‌خود بشویم و آنها تمام چیزی که ما داریم و حیثیتی که ما داریم ببرند.»

شخصیت امام راحل در موضع‌گیری‌هایش در برابر ظالمان و ستمگران نیز بر مبنای محبت و دلسوزی برای مردم و در راستای پیگیری عزت و سربلندی مردم انجام می‌داد. او هرگز حاضر به این نبود که هیچ فردی زیر بار ستم و ظلم و منت دیگران به ویژه غیرمسلمان برود.

مبارزات امام با طاغوتیان‌ همه و همه برای حفظ عزت مردم و سربلندی آنان بود و محبت ویژه مردم درباره امام نیز برای این بود که تلاش خالصانه امام برای حفظ عزت و آنان را با تمام وجود احساس کردند و به همین خاطر در راه امام سر می‌دادند و از هیچ امری فروگذار نمی‌کردند‌. چرا که‌ از زمان ورود امام تا رحلت امام جمعیت مستقبلین و مشایعین وی دو برابر شدند در حالی‌که همه حاکمان و رهبران با گذشت زمان از محبوبیت کمتری برخوردار خواهند شد‌.

نتیجه این اعتماد به نفس و خود باوری که امام ایجاد کرد یکی از جلوه‌های آن در هشت سال دفاع مقدس می‌باشد که جوانان ما آنچنان خود را باور کردند که در عرصه مدیریت جنگ بسیاری از فرماندهان ارشد از سنین ۲۰ تا ۲۵ سال و تا ۳۰ سال‌شان بوده است.

و نهایتاً نتیجه این اعتماد بنفس و خود باوری که امام ایجاد کرد صدها پیشرفت و موفقیت و امنیت در عرصه‌های علمی و معنوی در طول ‌عمر بابرکت‌ چهل‌ویک‌ سالگی ‌‌این ‌انقلاب‌ شکوهمند می‌باشد.

2.دومین فرمول پیشرفت و باور موفقیت‌ساز امام راحل خداباوری‌ یعنی اعتماد به خدا یا توکل به عنوان بهترین پشتیبان برای نیل به سعادت.

امام قهرمان توکل بود لذا ۱۴ سال زیارت جامعه او در حرم امیرالمومنین در نجف ترک نشد. امام خمینی (ره) به وعده‌های الهی اعتماد داشت و با توکل بر خدا کارها پیش می‌برد.

امام خمینی (ره) مصداق بارز یک انسان خداباور بود که توانست در مقابل ابرقدرت‌های شرق و غرب و زورگویان و مستکبران عالم قیام کند و انقلاب را به پیروزی برساند.

در دنیای ‌معاصر که ‌همه‌ مکاتب ‌مادی  به ‌پوچی ‌رسیده ‌است، امام ‌معنویت را احیا کرد و تاثیر آن‌ بر زندگی ‌‌انسان را تبیین ‌کردند.‌

3.سومین فرمول موفقیت و باور موفقیت‌ساز معمار کبیر انقلاب دین باوری‌، یعنی اعتماد به دین یا توسل به عنوان بهترین نسخه الگوبرداری موفقیت‌ می‌باشد.

اعمال، رفتار و رویکردهای امام خمینی (ره) ناشی از تفکر اسلام ناب است که آن سفر کرده به دنبال تحقق آن بود، ایشان با تمام وجود تلاش می‌کرد که خود عامل به مبانی دین مبین اسلام باشد و سپس احکام دین را در جامعه جاری و عملی نماید، در این راه ریاضت‌های زیادی را متحمل شد و خداوند متعال چون صدق ‌و راستی او را دید و از آزمون‌های متعددی که از او به عمل آورد سربلند بیرون آمد؛ برکت در کار او ایجاد کرد و توفیق داد که با هدایت جامعه اسلامی، نظام جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کند.

نهضت و قیام انقلاب اسلامی بر اساس محتوای دینی و آموزه‌های اسلامی و برگرفته از روش و سیره اهل بیت (ع) بود، نهضتی که چنین باشد مردم را به سمت کمال و سعادت و هدایت‌سوق می‌دهد.

4.چهارمین فرمول موفقیت و باور موفقیت‌ساز امام راحل (ره) نظم باوری می‌باشد. یعنی‌ اعتماد به ‌سعی ‌و تلاش ‌منظم، هدفمند، با رعایت اولویت‌ها. امام راحل تمام کارهای او بر اساس نظم و برنامه همراه بود و در این زمینه می‌فرمودند: «کسی که کارهایش چهارچوب و ضابطه‌ای دارد کار بیهوده نمی‌کند و در نتیجه به زن و بچه اش هم ظالمی نمی‌شود.»

همچنین می‌فرمودند: «هم زحمت بکشید و هم‌کارها را تنظیم کنید که با منظم بودن و  تقسیم وقت، کارها برکت پیدا می‌کند.

چه‌ آن‌ زمانی ‌که ‌امام در قم بودند، بازاری‌های ‌اطراف‌ حرم ‌حضرت‌ معصومه‌ (س) و چه زمانی که‌ امام‌ در پاریس بودند‌، پلیس‌هایی که ‌برای ‌بدرقه‌ای ‌امام‌ می‌آمدند، ساعت خود را با آمد و رفت امام تنظیم می‌کردند. پلیس‌ها چند بار به اطرافیان امام گفته بودند، ما اگر ساعت‌مان‌ گاهی عقب یا جلو باشد، از روی تنظیم وقت امام برای نماز ساعت صحیح را می‌توانیم بفهمیم و این نظم برای آنها خیلی عجیب بود.

5.پنجمین فرمول موفقیت و باور موفقیت‌ساز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، دشمن باوری‌ می‌باشد، چه‌ دشمنان ‌خارجی و چه دشمنان داخلی که ‌بعنوان دوست وارد شده و ضربه می‌زند.

در این زمینه می‌فرمودند: «از دشمنی دشمن، از دشنام ‌دشمن نترسید؛ وقتی به شما بدگویی می‌کند، اخم می‌کند، دشنام می‌دهد، بدانید که شما یک کار بزرگی انجام داده‌اید یا دارید انجام می‌دهید، که او ناراحت است، از این بترسید که ‌از شما تعریف کند، اگر دشمن از شما تعریف کرد این نشان‌دهنده این است که شما یک کاری به نفع‌ او انجام داده اید، هر کسی ‌را که دشمن ما دشمن ایران می‌خواهد که او بر سر کار نباشد، در مجلس نباشد در دولت نباشد، او باید باشد به نفع ایران است، هر کسی را که دشمن ما می‌خواهد که او برود در دستگاه‌های حاکمیت کشور و قانون گذاری کشور، کشور او نباید برود که به خواست دشمن عمل خواهد کرد.

پیروزی انقلاب اسلامی و حماسه امام و امت در دفاع مقدس مرهون اجتماع همه این عوامل بوده است که این مهم به ویژه در سیره شهدا مشهود است هر کجا در طول این ۴۰ سال این ۵ عامل رعایت شده پیروزی و موفقیت بوده و هر کجا از آن غفلت شده دچار شکست شدیم.

در پایان یک نکته راجع به محوریت امام در دفاع مقدس عرض ‌کنیم؛ شکی نیست که استقامت پولادین و دشمن شکن امت مومن ایران در دفاع ‌از کیان اسلام و تشیع شرافت مسلمین و همچنین دست یافتن به بلندای مقامات عرفانی توسط جوانان عزیز این ملت دلالت دارد بر اراده نفوذناپذیر و بصیرت عمیق و حکیمانه امام و رهبری که همه بار مسئولیت و هدایت مادی و معنوی امت را به دوش می‌کشید.

امامی که از دیدگاه مردم ‌و رزمندگان رضایت او دلالتی بود بر رضایت خدا و امام زمان (عج) و پذیرش ولایت هدایت او افتخاری بود سعادت دنیا و آخرت در پرتو آن دیده می‌شد به واقع می‌توان گفت: «نبض دفاع مقدس ریشه در قلب تپنده امام خمینی (ره) داشت.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار