افقهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دلیل گسترش تظاهرات ضد نژادپرستی در کشور‌های مختلف/ ترامپ نمی‌تواند کشته شدن «جورج فلوید» را توجیه کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح دلیل اصلی گسترش تظاهرات ضد نژادپرستی در کشور‌های مختلف، گفت: ترامپ می‌تواند ضعف در کنترل کرونا را توجیه کند، اما مسئله «جورج فلوید» یک بحث امنیتی و توجیه‌ناپذیر است.
کد خبر: ۴۰۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ - 13June 2020

دلیل گسترش تظاهرات ضد نژادپرستی در کشور‌های مختلف/ ترامپ نمی‌تواند کشته شدن «جورج فلوید» را توجیه کند«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درباره گسترش تظاهرات ضد نژادپرستی در کشور‌های مختلف اظهار داشت: برده‌داری، استعمار و نگاه ابزاری به انسان‌ها جزو «فرهنگ سرمایه‌داری متوحش» است؛ علاوه بر آمریکا، این فرهنگ در اروپا نیز وجود دارد و باعث شده تا تظاهرات علیه نژادپرستی و بی عدالتی در این روز‌ها در کشور‌های اروپایی نیز به راه بیفتد.

وی در خصوص تاثیر اتفاقات چند ماه اخیر در آمریکا بر سرنوشت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دو اتفاق در چند ماه اخیر در آمریکا افتاد که با اتفاقات منطقه نیز ارتباط مستقیم دارد؛ اتفاق نخست شیوع کرونا در آمریکا بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دولت ترامپ در مهار کرونا موفقیتی کسب نکرد و به همین دلیل برای پوشاندن ضعف‌ها در مدیریت مواجه با کرونا، سعی کرد دنبال بهانه‌های واهی بگردد.

سیدافقهی با اشاره به اتهام آمریکایی‌ها به چینی‌ها و سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹)، تاکید کرد: این اتفاقات یک بدنامی را برای ترامپ بوجود آورده است.

وی کشته شدن «جورج فلوید» را دومین اتفاق بزرگ در آمریکا در ماه‌های اخیر عنوان کرد و گفت: دولتمردان آمریکایی ابتدا تصور می‌کردند که این اعتراضات همانند اعتراضات قبلی در خصوص کشتن سیاه‌پوستان، پس از چند روز پایان می‌یابد، اما مرگ «جورج فلوید» همانند بشکه باروت و آتش زیر خاکستر عمل کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: پس از کشته شدن «جورج فلوید» سیاه‌پوستان فرصتی را برای اعتراض علیه نژادپرستی بدست آوردند و سفیدپوستان نیز علیه بی عدالتی به جمع معترضان پیوستند؛ بنابراین در اعتراضات اخیر دو جبهه با ترامپ وارد درگیری شده است.

ترامپ نمی‌تواند کشته شدن «جورج فلوید» را توجیه کند

سیدافقهی یادآور شد: ترامپ می‌تواند ضعف در کنترل کرونا را توجیه کند، اما مسئله «جورج فلوید»، یک بحث امنیتی و توجیه‌ناپذیر است؛ در اینجا بود که ترامپ، چهره زشت و پلید خود را نشان داد و تصور می‌کرد که می‌تواند با استفاده از قدرت، باعث ترساندن معترضان و عقب‌نشینی آن‌ها شود.

وی با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۵ نفر و دستگیری ۱۵ هزار نفر در اعتراضات اخیر آمریکا، افزود: یکی از درخواست‌های معترضان این است که اختیارات و بودجه پلیس آمریکا کاهش یابد و پلیس حق کشتن سیاه‌پوستان را ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شانس برنده شدن ترامپ در انتخابات آمریکا بستگی به دو مسئله کرونا و تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا دارد.

سیدافقهی با بیان اینکه «جو بایدن» رقیب ترامپ نیز عضوی از حاکمیت است و همین تفکرات ترامپ در خصوص پلیس آمریکا را دارد، خاطرنشان کرد: ترامپ در تلاش است که نشان دهد، توانسته به‌خوبی با کرونا مبارزه کند و همچنین امنیت را برقرار کرده است.

وی در پایان یادآور شد: باید منتظر ماند و دید که حزب جمهوریخواه با این مشکلات داخلی‌شان و رقیبشان یعنی حزب دموکرات، چگونه می‌توانند این بحران را مدیریت کنند و نقشه کدام حزب بر دیگری غلبه می‌کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار