نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت:

عربستان قصد ندارد برای پیگیری حقوق شهدای منا قدمی بردارد

حجت‌الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» با اشاره به پیگیری حقوق شهدای فاجعه منا گفت: هرچه ما پیگیری می‌کنیم، اعلام می‌کنند در حال تحقیق هستیم و بنده در آخرین نامه از وزیر حج رسیدگی سریع‌تر به وضعیت حقوقی خانواده‌های منا را درخواست کردم؛ ولی آن‌ها قصد ندارند قدمی بردارند.
کد خبر: ۴۰۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ - 23June 2020

عربستان قصد ندارد برای پیگیری حقوق شهدای منا قدمی برداردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، با حضور در برنامه گفت‌وگوی سیاسی، با اشاره به تغییر نگرش دنیا به دین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (ره) و اجابت مردم و نیز همکاری جامعه، دین جایگاه خود را پیدا کرد و گرایش به دین فزونی یافت.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی حج جایگاه اصلی خود را به دست آورد و لذا پادشاه سعودی از آن پس خود را خادم حرمین شریفین نامید، افزود: بر اساس حرکت حضرت امام خمینی (ره) نگاه جهانی به حج تغییر کرد؛ تا جایی که عربستان امسال اعلام کرده است در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ میلیون زائر در عمره و حج خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام نواب همچنین توجه جامعه ایرانی به حج را پس از انقلاب اسلامی ناظر بر همگرایی و ارتباطات گسترده جهانی دانست و گفت: زوار ایرانی در نمازهای جماعت شرکت نمی‌کردند؛ ولی بعد از انقلاب زوار ایرانی در جای‌جای مساجد در مکه و مدینه حضور داشته و حتی در نامه‌هایی که به ما می‌نویسند، از ارتباطات‌شان با سایر مسلمین جهان سخن به میان می‌آورند.

حج آمیخته با دشمن‌شناسی است

وی حج جمهوری اسلامی را آمیخته با دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی دانست و گفت: حج جمهوری اسلامی دارای برائتی است که بیداری را در سایر مسلمین ایجاد می‌کند و این تاثیر برآمده از نظام جمهوری اسلامی در حج است.

حجت‌الاسلام نواب کشورهای همسو با جمهوری اسلای ایران را تاثیرپذیر از این نوع حج دانست و سایرین را نیز ملزم به بردن نام نیک از جمهوری اسلامی خواند و افزود: اینکه مردم یک کشور پرچم خود را آتش بزنند، یعنی نافرمانی ملی از حرکات و وضعیت [تماما غلط] موجود و لذا امروز آمریکاستیزی در جامعه آمریکایی رواج یافته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به این سوال که آیا برائت در مقوله حج در زیر مجموعه اسلام سیاسی جای می‌گیرد یا خیر، گفت: ما اسلام سیاسی و غیر سیاسی نداریم؛ اسلام یک مجموعه برآمده از مباحث سیاسی، عقیدتی، اجتماعی و... است.

حج بی‌برائت حج نیست

حجت‌الاسلام نواب خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که حج بی‌برائت حج نیست و در حقیقت روش و سنت پیامبر (ص) را دنبال می‌کند؛ حال آنکه در آیات برائت از شرک و استکبار تنفر و بیزاری جوییدند و ما نیز در برائت حج، از دنیای استکبار برائت می‌جوییم.

وی پیام امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حج ابراهیمی را برآمده از چهار عنصر اصلی دانست و گفت: نخستین پیام دعوت مردم به وحدت و شالوده اصلی پیام هاست.

حجت‌الاسلام نواب استکبارستیزی و روشن‌سازی، بیان خطرات استکبار، وضع مردم فلسطین و از یاد نبردن آن و وضعیت کلی مسلمانان را سه عنصر دیگر در قالب پیام بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبری معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد.

امام جماعتِ سهمیه‌ای

وی با بیان اینکه اگر جمعیت مردم در حج اگر یک‌دل و یک‌زبان باشند، تاثیری شگرف خواهند داشت و مسلمانان حتی در کشورهای خود قادر به ایجاد موج‌آفرینی خواهند بود، تصریح کرد: برخی افراد اجازه نمی‌دهند این فریاد از جان انسان‌ها برخاسته و عمق استکبارستیزی آن نمایان شود.

حجت‌الاسلام نواب فعالیت کشورهای همسو در طول سال در راستای پتانسیل‌های حج را متذکر شد و افزود: روحانی کاروان پر نقش‌ترین فرد در کاروان است؛ ولی برخی کشورها چنین فردی را به عنوان امام جماعتِ سهمیه‌ای در نظر می‌گیرند! این فرد با کدام علم و دانش سرپرستی حجاج را بر عهده گرفته و راهنمای آنان است؟ 

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه ایران ابتدا ضمن برگزاری آزمون از دانش آموختگان برتر حوزه، افرادی را انتخاب و در دوره کارآموزی شرکت می‌دهد، گفت: این افراد ابتدا به‌عنوان روحانی عمره انتخاب شده و بعد از چند سفر، نوبتِ نفر-دوم روحانی کاروان به آن‌ها می‌رسد.

حج ذاتاً سیاسی است

حجت‌الاسلام نواب در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی، با اشاره به اینکه فطرت انسان با روحیه استکبار همسو نیست، اظهار کرد: حج مقوله‌ای سیاسی است؛ این پدیده در بستری انجام می‌شود که سیاست را [بالقوه] درون خود داراست. حال عده‌ای [که بخشی از آل سعود هستند] سیاسی بودن حج را قیچی می‌کنند؛ ولی این مسیر در آینده قطعا پیوند یافته و جریان می‌یابد.

وی با اشاره به رفتارهای غیر انسانی وهابی که قصد دامن زدن به حجِ سیاسی [که به زعم آن‌ها مقوله‌ای اشتباه است] را داشتند و امروز این قبیل اعمال رنگ باخته است، گفت: هرچه ارتباط کشوری با میزبان کمتر باشد، قطعا فشارها بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام نواب با بیان این مطلب، به رفتارهای نوکرمأبانه عربستان در منطقه بر اساس منافع امریکا و لابی عبری اشاره کرد و گفت: آن‌ها با ایران مخالفند؛ چراکه جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد به خواسته‌های خود برسند که اگر این خواسته‌ها توسط دین مورد تایید بود، ایران قطعا با آن همراه می‌شد.

ایران یک تنه هزینه اسلام را می‌پردازد

وی خاطرنشان کرد: این‌ها اگر هوشمندانه به مسائل بنگرند، خواهند فهمید که ایران بهترین یار برای آن‌هاست؛ چراکه ایران هزینه همه کشورها اسلامی را می‌پردازد. تحریم‌های سنگین علیه ما، هزینه آزاد بودن دیگر کشورهای اسلامی است و وقتی برای از دست نرفتن سوریه، عراق و یمن جان خود را مقابل بلا قرار می‌دهیم، در حقیقت اقتدار جهان اسلام را تامین می‌کنیم.

حجت‌الاسلام نواب باهم بودن کشورهای اسلامی را موجب اقتدار اسلامی و سود بردن همگان و جدا بودن این کشورها را نیز موجب تفرقه دانست و گفت: دیپلماسی عمومی حج نه فقط برای جمهوری اسلامی بلکه برای سایر کشورها باید الگو قرار گیرد تا به عنوان مشت واحدی در برابر استکبار باشند!

تمدن ایران بزرگ از حج ابراهیمی می‌گذرد

حجت‌الاسلام نواب در خصوص نقش حج ابراهیمی در مسیر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، گفت: تمام انسان‌ها براساس فطرت و عقل در برابر اخلاق تعظیم می‌کنند؛ بنابراین امروز حتی سفیدان غربی نسبت به نژادپرستی معترضند؛ ولی استکبار غربی زانو بر گردن یک سیاه پوست می‌گذارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین به ویژگی خاص حج۹۹ که همراه با ویروس جدید است، اشاره کرد و گفت: بعید می‌دانم عربستان بتواند فضایی [امن] را ایجاد کند؛ البته امکان دارد برنامه‌ای در نظر گیرد تا تعطیل شدن حج ابراهیمی در تاریخ ثبت نشود.

عربستان، تعطیلی حج را برنمی‌تابد/ مدیون زواری هستیم که قسط اول خود را پرداخته‌اند

حجت‌الاسلام نواب با تاکید بر اینکه عربستان تعطیل شدن حج را برنمی‌تابد و این مسئله را یک لکه ننگ برای خود می‌داند، حج امسال را از نظر سعودی‌ها روغنی بر چراغ کسری بودجه آل سعود عنوان کرد و گفت: بهتر بود وزیر حج عربستان درباره این وضعیت خاص –شیوع بیماری- اطلاع‌رسانی می‌کرد.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما مدیون زواری هستیم که قسط اول خود را پرداخته‌اند؛ اولویت با تمام زوار است که اگر انصراف دهند، قسط اول به آن‌ها پرداخته شده و مجدد در نوبت قرار می‌گیرند و برای حج آتی، با نرخ جدید ثبت نام می‌شوند.

همچنان پیگیر حقوق شهدای منا هستیم

حجت‌الاسلام نواب همچنین بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به رعایت اخلاق اشاره کرد و گفت: گاه برخی زوار دلهره‌های شخصی را به مدیران کاروان منتقل می‌نمایند؛ خاصه در وضعیت بحرانی که فرد را از کوره به در می‌کند. درحالی‌که این زوار مهمان خدا و مدیران کاروان خادمین‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به فاجعه منا که شرایط سختی را برای زوار بیت‌الله‌الحرام پدید آورد، افزود: «هم اتاقی بنده، امام جماعت صحن رضوی انسانی بسیار ارزشمند بود که ما شخصا دنبال کار ایشان بودیم. گاه خانواده زوار تماس می‌گرفتند و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره سفارش می‌کردند اخلاق، برخورد مهربانانه، رسیدگی به زائر و هر آنچه در روایات از آن به عنوان خدمت یاد می‌شود، [رعایت شود].

حجت‌الاسلام نواب در خصوص اقدامات پیشگیرانه از وقوع فجایایی مشابه از سوی وهابی‌ها، گفت: هرچه ما پیگیری می‌کنیم، اعلام می‌کنند در حال تحقیق هستیم و بنده در آخرین نامه از وزیر حج رسیدگی سریع‌تر به وضعیت حقوقی خانواده‌های منا را درخواست کردیم، ولی آن‌ها قصد ندارند قدمی بردارند. اگر این‌ها دیه زوار ایرانی را بپردازند، برای سایر کشورها نیز باید اقدام کنند و امیدواریم روزی برسد که حقوق این بندگان خدا را [احیا] کنیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها