دفاع‌پرس بررسی کرد؛

«ایران» موضوع مهم کارزار انتخاباتی آمریکا

توجه به موضوع ایران در کارزار انتخاباتی آمریکا این روز‌ها به اوج خودش رسیده است، به‌طوریکه نامزد‌های انتخاباتی تقریبا در هر مصاحبه به موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده‌اند.
کد خبر: ۴۰۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳ - 27June 2020

«ایران» موضوع مهم کارزار انتخاباتی آمریکاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود؛ این در حالی است که احزاب جمهوریخواه و دموکرات نامزد‌های خود برای حضور در انتخابات را برگزیده‌اند؛ ترامپ از مدت‌ها قبل حضور خود در انتخابات آتی را اعلام کرده بود و دموکرات‌ها نیز پس از کش و قوس‌های فراوان، جو بایدن را برای رقابت با رئیس‌جمهور فعلی انتخاب کردند.

نزدیک به یک سال قبل بود که نامزد‌های شرکت‌کننده در نخستین مناظره انتخابات درون‌حزبی دموکرات برخی از شرکت‌کنندگان تاکتیک‌های ترامپ در برابر ایران در بحبوحه تنش فزاینده میان دو کشور را خطرناک توصیف کردند؛ تمامی نامزد‌های دموکرات خواستار پیوستن دوباره به برجام هستند و معتقدند که خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ به ضرر منافع ملی و اعتبار این کشور در عرصه بین‌المللی بوده است.

جو بایدن پس از اقدام آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی نیز گفت که یک روش هوشمندانه برای مقابله وجود دارد و یک روش مبتنی بر خودزنی؛ رئیس‌جمهور راه دوم را انتخاب کرده است.

توجه به موضوع ایران در کارزار انتخاباتی آمریکا این روز‌ها به اوج خودش رسیده است به‌طوریکه نامزد‌های انتخاباتی تقریبا در هر مصاحبه به موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده‌اند.

دونالد ترامپ ۳۰ خرداد در نخستین تجمع انتخاباتی در تالسا در ایالت اوکلاهاما گفت که آماده توافق سریع با ایران است؛ وی گفت: «آن‌ها (ایران) منتظر هستند؛ ایران می‌خواهد توافق بسیار بدی انجام دهد؛ جان کری به ایران گفته است که منتظر باشید، زیرا اگر ترامپ (در انتخابات) شکست بخورد، شما صاحب آمریکا می‌شوید؛ به آن‌ها گفتم که می‌توانند منتظر بمانند، اما وقتی (در انتخابات) پیروز شوم، شما هزینه به مراتب بیشتری خواهید پرداخت».

رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد که ایران و چین علاقه‌مندند که رقیب انتخاباتی‌اش، جو بایدن در انتخابات به پیروزی برسد؛ وی همچنین مدعی شد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ایران پول نقد داده است.

جمهوریخواهان پس از خروج از برجام علاقه‌مند توافق جدیدی با ایران داشته باشند، اما دموکرات‌ها در تقابل با جمهوریخواهان بار‌ها گفته‌اند که علاقه دارند به توافق برجام برگردند؛ جو بایدن پنج ماه قبل در یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» وعده داده بود اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، واشنگتن را به برجام بازمی‌گرداند، اما اظهارات اخیر «آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن» چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وی گفت که در صورت ورود بایدن به کاخ سفید تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» حفظ خواهند شد.

بلینکن با اشاره به اینکه «جو بایدن» تعهدش به «امنیت اسرائیل» را در عمل نشان داده است، تاکید کرد که به‌دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود؛ توافق قوی‌تر همان چیزی است که ترامپ بار‌ها بر آن تاکید کرده است.

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل تلاش‌ها برای تفکیک احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری درباره ایران را قبول ندارند؛ در واقع این نظر کارشناسان کاملا درست است، زیرا دولت‌های مختلف آمریکا تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی که رویکردشان نسبت به ایران مشخص است، قرار دارند، اما نکته مهم این است که این روز‌ها ایران به موضوعی مهم برای کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها تبدیل شده است؛ موضوعی که می‌تواند باعث شود تا رای بیشتری برای خود بدست آورند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار