روزشمار شهدا؛

ستارگانی از استان یزد که در ششمین روز از تیرماه در آسمان شهادت درخشیدند

دلیرمردان یزدی در دوران دفاع مقدس با حضور خود در جبهه‌های حق علیه باطل، از اسلام و کشور اسلامی جانانه دفاع کردند و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و در این راه پر افتخار شهدای بسیاری را تقدیم کردند.
کد خبر: ۴۰۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ - 26June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، شهیدان «سیدحمید میرشمسی» و «جمال برزگری خانقاه» شهدایی از استان یزد هستند که در ششمین روز تیرماه به خیل کاروان شهیدان پیوستند.

در ادامه به طور خلاصه این شهدا را معرفی می‌کنیم.

«شهید «سیدحمید میرشمسی

ستارگانی از استان یزد که در ششمین روز از تیرماه در آسمان شهادت درخشیدند

شهید «سیدحمید میرشمسی»، در چهارم مهرماه سال ۱۳۳۸ در خانواده‏اى مذهبى در شهرستان یزد به دنیا آمد. در سن چهار سالگى به اتفاق خانواده به تهران نقل مکان و تحصیلاتش را در تهران دنبال کرد و در سال ۱۳۵۶ نیز موفق به اخذ دیپلم شد.

شهید میرشمسى در سال ۱۳۵۶ در کنکور سراسرى شرکت کرد و در رشته فیزیک دانشگاه مشهد پذیرفته شد. هنوز یک سالى از ورود وی به دانشگاه نگذشته بود که زمزمه‏‌هاى شروع انقلاب از شهر‌ها و نقاط مختلف کشور طنین افکن شد. حمید همراه با دیگر همرزمانش در برپایى تظاهرات در مشهد نقش مهمى ایفا می‌کرد، به طورى که چندین بار مورد سوء ظن ساواک قرار گرفت و پس از پیروزى انقلاب نیز در جهت فعالیت‌هاى اسلامى و پاسدارى از دستاوردهاى انقلابى به سپاه پاسداران که برایش کانون محبت و برابرى و برادرى در جهت خدمت به اسلام بود، ملحق شد.

سید حمید بسیار مهربان و با ادب بود و همواره بر این عقیده بود که این انقلاب متعلق به مستضعفین است و خود نیز در خدمت به آنان کوشا بود. شهید سید حمید همواره به مادرش می‌گفت: «از اینکه به من یاد دادى که از آلودگی‌ها و دوستان ناباب گریزان باشم، متشکرم.»

در اوایل سال ۱۳۶۰ سید حمید به جبهه اعزام شد در حالى که می‌‏توانست در قسمت‌هاى دیگر سپاه بخصوص کارهاى مکانیکى فعالیت کند، خط مقدم جبهه را ترجیح داد و در جبهه نیز شوق شهادت، او را در زمره فعالترین برادران پاسدار قرار داد.

یکى از دوستان حمید در خاطره‏‌اى نقل می‌‏کند:

«در یکى از مناطق جنگى غرب، تعدادى عراقى را به اسارت گرفتیم که یکى از آن‌ها زخمى بود و آب می‌‏خواست. اتفاقاً آوردن آب از آن محل کار بسیار مشکلى بود، به ‏طوری که باید با قاطر آب را از پاى کوه به بالاى کوه می‌آوردیم. شهید سید حمید قمقمه خود را به او داد و خودش ۹ ساعت تمام بدون آب ماند و در آخر خود، آن اسیر زخمى را به دوش کشید و پایین آورد.

شهید سید حمید میرشمسى سرانجام در خردادماه سال ۱۳۶۰ در هنگام آوردن غذا براى سربازان اسلام در «جبهه سرپل ذهاب» بر اثر اصابت ترکش خمپاره مزدوران بعثی به مغزش، مجروح و به بیمارستان کرمانشاه و بعد به تهران منتقل شد و در روز ششم تیرماه سال ۱۳۶۰ به لقاءالله پیوست.

شهید «جمال برزگری خانقاه»

ستارگانی از استان یزد که در ششمین روز از تیرماه در آسمان شهادت درخشیدند

شهید «جمال برزگری خانقاه» در چهارم فروردین ۱۳۴۱، در روستای خانقاه از توابع شهرستان میبد به دنیا آمد. پدرش محمد، کشاورز بود و مادرش بی بی نام داشت. تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت. سرباز ارتش بود. ششم تیر ۱۳۶۲، با سِمت تک‌تیرانداز در سردشت هنگام درگیری با نیرو‌های بعثی به شهادت رسید. پیکرش مدت‌ها در منطقه برجا ماند تا اینکه هفتم اردیبهشت ۱۳۸۰ پس از تفحص، در گلزار شهدای روستای بیده تابعه شهرستان زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها