آزادی مهران، شادی امام ـ3/

آغاز عملیات فریب در روز‌های حساس مهران

بر اساس تدبیر فرماندهی قرارگاه نجف برای غافلگیری دشمن، نیروهایی از سپاه پاسداران از روز قبل در منطقه قصرشیرین طرح مانور را آغاز کردند تا با تظاهر به آمادگی برای حمله در این منطقه، تمرکز نیروهای عراقی را از فعالیت‌های یگان‌های سپاه در منطقه مهران منحرف کنند.
کد خبر: ۴۰۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ - 28June 2020

آغاز عملیات فریب در روز‌های حساس مهران

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم قوای اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از 45 روز اشغال و همچنین بیش از 175 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله قندی، روستا‌های رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران به تصرف رزمندگان اسلام شهر‌های «بدره» و «زرباطیه» عراق زیر دید و تیر قوی نیرو‌های اسلام درآمد.

در این عملیات نظامی یک گردان از یگان‌های عمل کننده رزمی، زرهی و مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلاورانه با دشمن بعثی پیکار کردند. شرح آزادسازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متجرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. قسمت سوم از این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

روز‌های حساس مهران

«به دنبال اجرای طرح‌ریزی در منطقه قصر شیرین، فرماندهی قرارگاه نجف سپاه پاسداران دومین دستورالعمل عملیاتی در منطقه مهران را به قرارگاه نجف2 ابلاغ کرد. زمان اجرای عملیات در مهران نیز به تعویق افتاد.

بر اساس تدبیر فرماندهی قرارگاه نجف برای غافلگیری دشمن، نیرو‌هایی از سپاه پاسداران از روز قبل در منطقه قصرشیرین طرح مانور را با اقداماتی نظیر ستون کشی با استفاده از خودرو‌های سنگین کمرشکن، اتوبوس و خودرو‌های نظامی در طول شبانه روز آغاز کردند تا بدین وسیله با تظاهر به آمادگی برای حمله در این منطقه، تمرکز نیرو‌های عراقی را از فعالیت‌های یگان‌های سپاه در منطقه مهران که آماده اجرای عملیات برای آزادسازی این شهر هستند، منحرف کنند. در چنین وضعیتی فرماندهی قرارگاه نجف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز دستورالعمل عملیاتی در منطقه مهران را صادر کرد.

واحد حفاظت و اطلاعات سپاه شمال در گزارشی به فرماندهی سپاه از کم توجهی برخی یگان‌های رزمی، اشخاص و مسئولان نظامی و سیاسی به مسائل حفاظتی و امنیتی در منطقه فعلی رمضان (منطقه عمومی مهران) ابراز نگرانی شدید کرد.

نظر به اینکه طرح و برنامه ریزی فرماندهان سپاه پاسداران برای اجرای عملیات و بازپس‌گیری منطقه اشغال شده مهران به روز‌های حساس خود رسیده است، یگان‌های رزمی و پشتیبانی باید بیش از پیش موظف به رعایت اصول حفاظتی و امنیتی باشند، اما واحد حفاظت و اطلاعات سپاه شمال، امروز، در گزارش شش صفحه‌ای به فرمانده سپاه شمال درباره نقض و کم توجهی برخی یگان‌ها و شخصیت‌ها به این اصول هشدار داد.

در پی تلاش واحد‌های مهندسی یگان‌های پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه مهران و احداث خاکریز‌های جدید به سمت خط دشمن، امروز فرمانده تیپ 417 پیاده تقویت شده و عراق درباره اقدامات آن یگان برای مقابله و ممانعت از فعالیت رزمندگان ایرانی گزارش داد.

واحد اطلاعات سپاه یکم جنوب (کربلا) در گزارشی به فرماندهی سپاه، ضمن تشریح ترتیب نیروی دشمن در منطقه فاو، درباره احتمال استفاده دشمن از سلاح شیمیایی و تقویت نیروهایش هشدار داد.»

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار