فرمانده سپاه استان قم:

اهمیت هنر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت/ کنگره شهدا باید همواره سر زبان‌ها باشد

سردار سید محمدتقی شاهچراغی با اشاره به اینکه کنگره شهدا باید ورد زبان همه باشد، گفت: استان قم ظرفیت‌های گسترده‌ای در ابعاد هنری و نیروی انسانی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد و ضرورت دارد از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
کد خبر: ۴۰۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹ - 27June 2020

کنگره شهدا باید همواره سر زبان ها باشد/ اهمیت هنر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادتبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، سردار «سید محمدتقی شاهچراغی» فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) در آیین رونمایی از نشان و سند هویت بصری کنگره ملی شهدای استان قم در تالار شهید آوینی اداره کل ارشاد قم اظهار داشت: نص صریح قرآن تاکید می‌کند شهدا زنده‌اند و باید به این موضوع یقین کامل داشت که شهدا همواره نظاره گر اعمال ما هستند.

وی افزود: رزمندگان اسلام در شرایط سختی برای دفاع از اسلام و قرآن جانفشانی کردند و این مسیر عاشورایی جانفشانی امروز در دفاع از حرم‌های اهل بیت (ع) و احیای مکتب اسلام و قرآن و پاسداری از مرز‌های میهن اسلامی همچنان استمرار دارد.

فرمانده سپاه استان قم با اشاره به اینکه شهدای والامقام همچون شهید زین الدین، همه زینت دین هستند، تصریح کرد: شاید کوتاهی‌ها و عدم شناخت و آگاهی ما نسبت به معرفی آنها، باعث شده که شهدا را آنگونه که شایسته است، نشناسیم.

وی ادامه داد: شهیدان عزیز دارای خصلت‌های الهی هستند که هر کسی از دانش آموز نوجوان تا کاسب، دانشجو، روحانی، کارمند، کشاورز، کارگر و ... که در این مسیر قدم بر می‌دارد، این ویژگی‌ها و خصلت‌های بزرگ در او متجلی می‌شود.

شاهچراغی تاکید کرد: پیشکسوتان دفاع مقدس به عنوان شهدای زنده‌ای که نفس‌های همرزمان شهید خود را درک کرده و جزو یادگاران سال‌های ایثار و شهادت هستند، به مثابه یک شهید می‌توانند در جامعه اثرگذار و منشاء خدمت به نظام اسلامی و ولایت باشند.

وی با تاکید بر اینکه در بین شش هزار شهید استان قم شهدای فراوانی داریم که زندگی هر یک می‌تواند برای یک جامعه اثربخش باشد، گفت: کنگره تلاشی برای معرفی شهیدان عزیز و احیاء خصلت‌ها و سبک زندگی آنان برای کسانی است که دوران حماسه و ایثار را درک نکرده اند و استان قم پیشگام در برگزاری کنگره شهدا در کشور است.

فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) ضرورت بکارگیری ظرفیت‌های هنری را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد اشاره قرار داد و افزود: استان قم بهره‌مند از ظرفیت بالای هنری و نیروی انسانی است و بحمدالله علیرغم مشکلات موجود، همگرایی و همدلی خوبی بین مسئولان استان و دستگاه‌های نظامی و انتظامی و مدیران نهاد‌ها وجود دارد.

وی عنوان کرد: وجود پیشکسوتان دفاع مقدس، رزمندگان، جانبازان، حوزه و روحانیت در کشور و دنیای اسلام در قم، نمونه است و نیازمند تلاش و همکاری همه جانبه این ظرفیت عظیم هستیم.

شاهچراغی تاکید کرد: برای عرصه‌های محتوایی و موضوعی کنگره آنقدر باید تلاش شود که کنگره ورد زبان همه شود و این انتقاد به قم وارد است که چرا نباید در میان آثار مکتوب شهدا حتی یک اثر مطرح نداشته باشیم.

وی افزود: فقط شهدای شاخص نیستند که باید زندگی آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد بلکه شهدای مدافع حرم و شهدای غیر ایرانی و حتی شهدای غیر شاخص هم هستند که شایسته است با رویکرد هنری زندگی و آرمان و سیره آن‌ها بازگو شود.

فرمانده سپاه استان قم ادامه داد: هیچ مرزبندی بین شهدا وجود ندارد و شهیدان عزیز هدفی جز دفاع از اسلام و قرآن و ولایت نداشتند.

وی با اشاره به احتمال تاخیر در زمان برگزاری کنگره گفت: زمان اولیه برگزاری کنگره آبان امسال بود، اما بدلیل وقفه پیش آمده ناشی از کرونا به دنبال زمان دیگری هستیم تا بتوانیم محصولات بیشتر و ماندگارتری در مورد شهدای استان در عرصه‌های مختلف البته بر بستر هنر تولید کنیم و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این مورد تامین نماییم که به طور طبیعی این امر نیاز به متن قوی، سناریوی محکم و سوژه مناسب دارد.

شاهچراغی گفت: کنگره قم تنها کنگره‌ای است که علاوه بر موضوع دفاع مقدس، عنوان انقلاب اسلامی را نیز با خود دارد و باید از ظرفیت‌های تحول آفرین این شهر که آغاز انقلاب است و انقلاب از آن شروع شده، به بهترین وجه استفاده شود.

وی با بیان خاطره‌ای از وداع مادر با فرزند تازه تفحص شده اش تاکید کرد: شهدا نماد مجسم انقلاب و اسلام هستند و ما باید حق خانواده‌های معظم شهدا بخصوص والدین عزیز شهیدان را بخوبی ادا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها