حداد عادل:

حوزه هنری عهده‌دار تولیدات نمونه فاخر هنری باشد/ هنر برای حفظ انقلاب امری ضروری است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی با بیان‌اینکه حوزه هنری باید عهده‌دار تولیدات نمونه فاخر هنری باشد، گفت: اگر چاره اندیشی و همت در عرصه هنر نکنیم، انقلاب در این عرصه ضربه خواهد خورد، پس هنر برای حفظ انقلاب امری بنیادی، حیاتی و ضروری و به‌هیچ وجه حاشیه‌ای نیست.
کد خبر: ۴۰۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ - 28June 2020

حوزه هنری عهده‌دار تولیدات نمونه فاخر هنری باشد/ هنر برای حفظ انقلاب امری ضروری استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان فارسی در مراسم تکریم محسن مومنی‌شریف و معارفه محمدمهدی دادمان در سخنانی اظهار داشت: حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است؛ جوانان به‌یاد ندارند در دی‌ماه ۱۳۵۷ که ابعادی از پیروزی انقلاب روشن می‌شد، در آن هفته‌ها ما می‌شنیدیم که فکری برای امور فرهنگی جوانه زده و می‌شنیدیم که حضرت آقا (مقام معظم رهبری) و چند نفر دیگر که خانم طاهره صفارزاده و مرحوم امیرحسین فردی از آن‌ها بودند، اندیشه حوزه هنری را مطرح کرده‌اند.


وی افزود: مقارن با پیروزی انقلاب، حوزه هنری رسمیت پیدا کرد و در این ۴۱ سال گذشته انبوهی از آثار فرهنگی و هنری تولید کرده است. در این مرکز رویش‌های زیادی شکل گرفت و البته ریزش‌های اندکی هم وجود داشته است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی عنوان کرد: هنر از ذات بشر جدا نیست؛ بشر خدایی است و خدا نیز جمال را دوست دارد لذا زیبایی و هنر را خداوند آفریده است پس انسان از هنر جدا نیست. خدا برای تبلیغ خود هنر را بهترین ابزار و روش دانسته است؛ در واقع حقیقت با بال هنر پرواز می‌کند، حقیقتی که از هنر پشتیبانی نگیرد، لنگ است.

حداد عادل عنوان کرد: انسان نیز بدون هنر نمی‌تواند زندگی کند، کمتر انسانی در ۲۴ ساعت پیدا می‌شود که حال هنری نداشته باشد، جامعه نیز چنین است. هر جامعه‌ای همان‌طور که به آب و غذا نیازمند است، به‌هنر نیز نیازمند است. وظیفه مدیران تنها تامین آب و نان نیست، هنر نیز برای جامعه ضرورت دارد. مردم در شادی ،غم و حماسه به هنر نیازمند‌ند.

وی گفت: شکی نیست که تولیدات هنری جمهوری اسلامی باید منطبق بر ضوابط شرعی باشد و اگر تولید هنری نکنیم، جامعه به سمت تولیدات هنری دیگران خواهد رفت. ما به دلایل تاریخی بعد از مشروطه و از حدود ۲۰۰ سال پیش که جامعه‌ی ایرانی با تجدید روبرو شد، ما در عرصه هنر ما را ضعیف خواسته‌اند و این ضعف همچنان ما را آزار می‌دهد.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی خاطرنشان کرد: ما در جمهوری اسلامی از ناحیه هنر آسیب پذیر هستیم و آسیب هم دیده‌ایم و می‌بینیم چراکه موسیقی‌های زیرزمینی، سریال‌های غیرمجاز کار خودشان را می‌کنند، همه این‌ها هشدار و علامت است. ما همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال جهش تولید معرفی کردند، باید در عرصه هنر، جهش تولید داشته باشیم و جهش تولید را منحصر به عرصه اقتصاد نکنیم.

حداد عادل تصریح کرد: ما باید برای همه جامعه اثر هنری تولید کنیم؛ البته این آثار همگی باید سالم باشند. حوزه‌های علمیه باید به کمک حوزه هنری بیایند تا ابهامات برخی از موضوعات هنری برطرف و کم شود و مانند فقیه قبل از انقلاب جهش داشته باشد و متناسب دوران پاسخگوی مسائل اجتماعی و سیاسی باشد.

وی با تاکید براینکه راه حل مسأله، حل مسئله است نه پاک کردن صورت آن، گفت: اگر چاره اندیشی و همت در عرصه هنر نکنیم، انقلاب در این عرصه ضربه خواهد خورد. پس هنر برای حفظ انقلاب امری بنیادی، حیاتی و ضروری و به هیچ وجه حاشیه‌ای نیست.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار