مروری بر زندگی شهید «سیدمحمد پاک‌نژاد»

شهید «سیدمحمد پاک‌نژاد»، فرزند سید ابوالقاسم در سال 1318 در یزد و در خانواده‌ای روحانی بدنیا آمد. سرانجام وی در هفتم تیر 1361 با شرکت در جلسه‌ای که در دفتر حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۰۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ - 29June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، شهید «سیدمحمد پاک‌نژاد» فرزند سید ابوالقاسم در سال 1318 در یزد و در خانواده‌ای روحانی بدنیا آمد. اجداد او همه از روحانیون و علماء طراز اول شهر یزد بودند و وی با آشنایی که در رابطه با مسائل مذهبی داشت در همان اوایل زندگی به مطالعه مباحث اسلامی پرداخت و همگام با تحصیلات، کنکاش عمیقی خصوصا در ارتباط با قرآن می‌کرد.

شهید دوره ابتدایی را در دبستان ملی اسلام و تحصیلات متوسطه را در یزد و تهران طی کرد. پس از اخذ دیپلم با توجه به علاقه‌ای که به مذهب داشت، لبنان را برای ادامه تحصیل و گذراندن دوره دانشگاهی انتخاب کرد. مدتی که در لبنان بود بیشتر در ارتباط با انجمن‌های اسلامی فعالیت می‌کرد و از همه مهمتر کسب فیض از محضر امام موسی صدر بود که شهید را در انجام اهداف مقدسش بخوبی رهنمون کرد.

هر چند، زمان این حضور نتوانست به‌دلایلی طولانی باشد ولی بهره‌های فراوانی برای وی به ارمغان آورد. شهید از لبنان به آلمان و بعد به سوئیس رفت و شهر «بال» را برای زندگی انتخاب و در دانشگاه همان شهر به تحصیل پرداخت.

وی که مطالعاتش را بیشتر در زمینه مسائل اقتصادی در اسلام صرف کرده بود، رشته اقتصاد را برای ادامه تحصیل برگزید و در ضمن تحصیل به تحقیق در خصوص مباحث اقصادی در اسلام همت گماشت. تز دکترای خود را در همین مورد به تحریر درآورد. شهید مدتی را در یک بانک و زمانی چند را در یک مؤسسه تجارتی به کار پرداخت تا عملاً مسائل اقتصادی را لمس کند.

بیست سال از عمر خود را در خارج از کشور گذراند و در طول این مدت با فعالیت در انجمن‌های اسلامی آموخته‌هایش را به عمل کشاند. در اعتصاباتی که بر علیه رژیم منحوس پهلوی و اعمال وحشیانه اش انجام می‌شد، شرکت می‌کرد. در سال 1357 با اوج گیری انقلاب اسلامی به منظور شرکت فعال در هر چه رسواتر کردن رژیم به ایران بازگشت و تمام جریان پیروزی انقلاب را در ایران گذراند و هم‌زمان با پیروزی انقلاب در اسفند همان سال برای همیشه به ایران باز گشت و همه هدفش را خدمت به اسلام و مسلمین قرار داد.

پس از حضور در ایران به عنوان عضو هئیت مدیره صنایع چوب و کاغذ به کار مشغول شد و خدمات صادقانه و ارزنده ای در تهیه طرح‌های اقتصادی به وزارت بازرگانی ارائه کرد. سرانجام نیز در هفتم تیر 1360، با شرکت در جلسه ای که در دفتر حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد، همراه برادرش دکتر سید «رضا پاک‌نژاد» به آرزویش رسید و با بیش از هفتاد تن دیگر از خدمت‌گزاران اسلام و مسلمین به لقاءالله پیوست.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار