کمبود منتقد و دیدگاه اشکال جدی میز نقد «مسعود فراستی»

اشکال بسیار جدی میز نقد «مسعود فراستی» در کمبود تنوع منتقد و کمبود دیدگاه متفاوت درباره یک فیلم در برنامه «هفت» شبکه سوم سیما است.
کد خبر: ۴۰۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵ - 30June 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ برنامه «هفت» با موضوع صنعت سینمای ایران هر شنبه حدودا ساعت یک تا سه بامداد از شبکه سوم سیما پخش می شود. اینکه برنامه‌ای انتقادی و تحلیلی در این ساعت از شبانه روز پخش می شود از عجایب روزگار است چون اصلا معلوم نیست در این ساعت چه کسی و به چه دلیلی قرار است بیدار بماند و مخاطب این برنامه باشد و اساسا این برنامه قرار است روی کدام قشر از جامعه تاثیر بگذارد.

عجیب تر از ساعت پخش این برنامه تصمیم مدیران شبکه سه سیما است که برای برنامه ای که قرار است در نیمه شب پخش شود و احتمالا در این ساعت کم ترین بیننده را دارد بودجه گذاشته و آن را روی آنتن برده اند.

تقریبا در هر برنامه «هفت» با این پدیده بسیار عجیب و نادر نیز مواجه هستیم که عوامل تاثیرگذار و مهم صنعت سینمای ایران اعم از بازیگر، نویسنده و کارگردان کمترین حضور را در این برنامه دارند؛ برعکس برنامه «نقد سینمای» شبکه پنج که معمولا افراد مهم و تاثیرگذار این صنعت در آن پر شمارند.

برنامه «هفت» با بودجه ای که از طرف بیت المال به آن تزریق می شود باید برخود لازم بداند که به جای پرداختن به مسائل جزیی و پیش پا افتاده، مساله ای ملی و مهم مانند افزایش صادرات را سر لوحه کار خود قرار دهد و این مساله را تا بدانجا پیش ببرد که بتوانیم به تدریج تمامی مشکلاتی که بر سر راه صادرات فیلم وجود دارد را شناسایی و مطرح کنیم و در زمینه صادرات فیلم از بهترین های موجود در دنیا باشیم. کسب درآمدهای ارزی می تواند مهمترین اولویت صنعت سینمای ایران در صد سال آینده باشد همان طور که در صد سال گذشته این مساله، مهمترین اولویت هالیوود بوده و خواهد بود.

انتخاب تهیه کننده این برنامه احتمالا از بدترین انتخاب های شبکه سوم سیما است. تهیه کننده این برنامه قبل از حضور در شبکه سوم سیما به عنوان تهیه کننده، آثاری چون به تهران خوش آمدید، بدون مرز، چراغ های ناتمام و آفریقا را در سینما تهیه کرده است. آثاری که هیچ کدام نتوانستند رنگ اکران پرده سینما را به خود ببینند و عمدتا یا از طریق تلویزیون یا از طریق شبکه نمایش خانگی به نمایش در آمدند. اینکه پخش این آثار از طریق تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی چه میزان بیننده را جذب کرده نیز جای تحقیق و بررسی دارد!

تنها نقطه قوت این برنامه در تمام این سالها حضور مسعود فراستی است که همیشه و در همه حال توانایی این را دارد که دیدگاهی متفاوت و جسورانه را در معرض دید مخاطبان قرار دهد. وی با بیست جلد کتاب تقریبا مرجعی که درباره سینما منتشر کرده همچنان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین منتقدهای سینمای ایران است.

اشکال بسیار جدی میز نقد مسعود فراستی کمبود تنوع منتقد و کمبود دیدگاه متفاوت درباره یک فیلم است. میز نقد ایشان می‌تواند دیدگاه 10 «منتقد متفاوت در اندیشه» را در قالب صحبت های کوتاه و موجز به نمایش بگذارد تا بتوانیم درباره یک فیلم به یک شناخت بسیار درست و همه جانبه برسیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها