مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد -6/

گام بلند سپاه پاسداران در اولین روز از عملیات آزادسازی مهران

در اولین مرحله از عملیات کربلای1 یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت امر قرارگاه نجف 2 موفق شدند تا پیش از ظهر یازدهم تیر 1365، فراتر از طرح مانور پیش‌بینی شده عمل کنند و بخش وسیعی از مناطق اشغال شده را آزاد کردند.
کد خبر: ۴۰۳۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 01July 2020

گام بلند سپاه پاسداران در اولین روز از عملیات آزادسازی مهرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تیرماه سال 1365 صفحه‌ای ماندگار در تاریخ دفاع مقدس است که در آن عملیات مهم کربلای 1 انجام و سبب آزادسازی شهر مهران شد.

طراحی این عملیات پنج مرحله بود که در همان مرحله اول و دوم رزمندگان اسلام به اهداف مورد نظر دست یافتند و شهر مهران بعد از 45 روز اشغال آزاد شد و بیش از 175 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شامل ارتفاعات قلاویزان، کله‌قندی، روستا‌های رضاآباد، پاسگاه مرزی بهرام آباد، جاده مهران ـ دهلران توسط رزمندگان اسلام از کنترل دشمن در آمد و شهر‌های «بدره» و «زرباطیه» عراق نیز زیر دید و تیر قوی نیرو‌های اسلام قرار گرفتند. 

در این عملیات نظامی یک گردان از یگان‌های عمل کننده رزمی، زرهی و مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلاورانه با دشمن بعثی پیکار کردند. شرح آزادسازی مهران به تفصیل در کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» آورده شده است که شامل وقایع 34 روز از دوران جنگ ایران و عراق از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 است. قسمت ششم از این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

ناکامی دشمن در رویارویی با سپاه

«یگان‌های رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین مرحله از عملیات کربلای۱ در منطقه مهران، علاوه بر تصرف ارتفاعات مهمی در این منطقه، شهر مهران را از نیروهای ارتش رژیم بعث عراق بازپس گرفتند. در ادامه، تلاش عراقی‌ها برای توقف عملیات نیروهای ایرانی که با اجرای آتش شدید سلاح‌های سنگین و توپخانه همراه بود، ناکام ماند و دشمن با دادن تلفات و خسارات و به اسارت درآمدن نیروهایش مجبور به عقب‌نشینی شد‌‌.

در این مرحله از عملیات که از ساعات اولیه بامداد روز جاری، آغاز شد. یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت امر قرارگاه نجف ۲ شامل تیپ ۲۱ امام رضا (ع) و لشکرهای ۱۰ سیدالشهداء (ع)، ۲۷ محمدرسول‌الله (ص)، ۲۵ کربلا، ۴۱ ثارالله (ع) و ۵ نصر موفق شدند تا پیش از ظهر امروز، فراتر از طرح مانور پیش‌بینی شده در مرحله اول، مناطقی از جمله قلعه کهنه، بهین بهورزان، امامزاده سیدحسن آباد، هرمز آباد و منصور آباد و نیز ارتفاعات مهم ۲۲۵، ۲۱۳، ۲۰۰، ۲۴۹، ۲۶۵، ۲۴۸ و ۲۵۴، تپه‌های رحمانی و پایگاه ارتفاعات آبزیادی را تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح، به تصرف خود درآورند.

به گزارش واحد جنگال قرارگاه که مکالمات بی‌سیم یگان‌های عراقی را شنود می‌کند، عراقی‌ها ار تپه غلامی به طرف کنجانچم و در امتداد آن به طرف خط قبلی خود (قبل از تهاجم به مهران) در حال عقب‌نشینی‌اند.

بدین ترتیب در ادامه، نظر به از هم پاشیدگی قوای دشمن و فراهم بودن زمینه برای پیشروی بیشتر، یگان‌های مذکور با هماهنگی فرماندهی نیروی زمینی سپاه و قرارگاه نجف سپاه به سمت مواضع دشمن در شهر مهران و سایر ارتفاعات حساس منطقه هجوم برده و با در هم کوبیدن مقاومت اندک دشمن در برخی محورها موفق شدند ارتفاعات ۲۲۳، ۲۵۰ غلامی، ۲۷۲ رضا آباد، ۲۱۵، ۲۳۵، ۲۳۷ و همچنین بخش‌های مهم از ارتفاعات راهبردی قلاویزان را بازپس گرفته و شهر مهران، پاسگاه و روستای فرخ‌آباد، سیدقاسم، بهرام آباد، دوراجی و روستای فیروزآباد را از اشغال نیروهای ارتش عراق خارج و کنترل مناطق یاد شده را به دست گیرند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار