معرفی کتاب؛

«قد قامت عشق»

کتاب «قد قامت عشق» زندگینامه و خاطرات بانوی ایثارگر استان سمنان «زهرا کشاورزیان» است.
کد خبر: ۴۰۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵ - 24March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، کتاب «قد قامت عشق» به زندگینامه و خاطرات بانوی ایثارگر استان سمنان «زهرا کشاورزیان»  اشاره می‌کند که به قلم «زهرا شعبانی» تدوین شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

حماسه ها، ایثارها، شجاعت ها و شهامت ها بود که در سایه وحدت و پیروی محض از ولایت فقیه میسر شد. از ویژگیهای سالهای دفاع مقدس ما حضور و مشارکت آحاد مردم در جهاد فی سبیل الله بود که در این میان به نقش و تأثیر زنان کمتر پرداخته شده است.

زنان کشور عزیز اسلامی ما در سالهای با عظمت دفاع مقدس از خطوط مقدم جبهه ها تا پشتیبانی از جنگ در شهرها و محله های مختلف  نقش برجسته و مهمی را بر عهده داشتند. مادران  و همسرانی که مشوق اصلی فرزندان و همسران خود جهت حضور در جبهه های نبرد بودند، خود  نیز در قالب انصارالمجاهدین حمایت کننده و  پشتیبان خانواده های رزمندگان نیز بودند.

 هر محله شهر ما یک ستاد پشتیبانی جنگ بود و زنان پرستار در جبهه ها و پشت جبهه ها در راه خدا و  حفظ انقلاب مجاهدت میکردند و بسیاری از آنان در اوج ایثار و فداکاری جان های پاکشان را نیز در راه خدا فدا کردند تا اسلام و انقلاب اسلامی زنده بماند. این خونهای گرانبها سبب عزت اسلام و مسلمین، شکوه و عظمت انقلاب  اسلامی شد و امروز راه سعادتمندی جوانان غیور این کشور همان راه شهدا  رار گرفته و باز روایی این وقایع ارزشمند تاریخی میتواند ارزش های آن دوران شکوهمند را ماندگار کند جلوه های دیگری از همیاری خواهران، همسران و مادران مسلمان ایرانی را باید در تهیه و تدارک اجناس و اقلام مورد نیاز رزمندگان دید.

زنان در حمایت مادی و لجستیکی از جبهه های جنوب و غرب از جان و مال خود مایه گذاشتند. صحنه های به یاد ماندنی و فراموش نشدنی زیادی را خلق کردند. آنها برای رزمندگان شال و کلاه بافتند، لباس و ملحفه دوختند و برای سربازان غذای گرم پختند. خواهران مستقر در انبار شهید علم الهدی اهواز، کار بازسازی چادر صحرایی، سلاح سبک، کیسه خواب و چراغ گرم کننده راانجام می دادند.

در طول سالهای دفاع مقدس در مساجد، منازل، مدارس و هر مکان دیگری امکان تاسیس یک هسته و مرکز پشتیبانی وجود داشت؛ به جمع آوری کمکهای مردمی، بسته بندی و ارسال آن و نیز ارائه سایر خدمات پرداختند.

این کوشش ها و تلاش ها آنقدر ارزشمند و سرنوشت ساز بود که امام خمینی با سخنانی ساده و الهام یافته از معنویت اینگونه از آنان تشکر میکند: «این یک هدیه الهی است. ما باید قدر این نعمت را بدانیم و به این بانوان و بچ ههای پشت جبهه که در شهرهای نیمه مخروبه حاضرند، اقتدا کنیم. ما باید از اینها اخلاق اسلامی، ایمان و توجه به خدا را یاد بگیریم»

قسمتی از متن کتاب:

... از دیگر کارهای ما در زمان جنگ در پشت جبهه ایجاد نمایشگاههایی از عکس و پوستر، دستنوشته و وصیتنامه های شهدا بود که این کارها را به طور خودجوش برای تقویت روحیه مردم انقلابی انجام میدادیم. ما مشوق خانواده های رزمندگان بودیم و همه جوره در کنارشان، تا روحیاتشان را  حفظ کنند. این سالها و این روزها آرزو میکنم کاش یکی از آن روزهای همدلی و یکرنگی تکرار شود. آن روزهای پر خاطره امتحان بزرگ الهی بود که شکر خدا مردم ما خوب از پس آن برآمدند.

مردمی که با جان و دل همه سختیها را به جان می خریدند. شب عملیات کربلای  4شب بسیار سختی بود. همه خواهران اهوازی پایگاه را ترک کرده بودند. خواهر موحدی مهر به برادران سپاهی گفت: «من دیگر نمیتوانم امنیت خواهران را به عهده بگیرم. اگر اتفاقی برایشان بیفتد چه کسی میخواهد جوابگو باشد؟! در اینجا که شب و روز از زمین و هوا بر سر خواهران آتش می ریزد». بارها شیشه های پایگاه شکسته میشد و روی سرمان می ریخت ولی به طور معجزه آسایی نجات پیدا می کردیم و هیچ اتفاقی برایمان نمی افتاد. فرمانده پایگاه علم الهدی به ما گفت: «خواهران اینجا دیگر امن نیست بیایید یک فکری بکنیم، یک تصمیمی بگیریم و خواهران را از اینجا به جاهای دیگری ببریم که امنیت بیشتری دارد. در این بمباران معلوم نیست کسی زنده بماند، شاید همه پایگاه با خاک یکسان شود». رو به من کرد و گفت: «نظر شما چیست؟» گفتم: «نمیدانم. اینقدر میدانم که ما باید همان  کاری را بکنیم که اباعبدالله (ع) در شب عاشورا  کرد. بیا برویم و با خواهرها صحبت کنیم و به خودشان بگوییم هر کس مایل است بماند و هر کس میخواهد برود». وقتی با خواهران شروع به صحبت کردیم اشک از چشمانشان جاری شد و گفتند: «برادران ما در خط مقدم میجنگند، مگر خون ما رنگینتر از آنان است؟! ما تا آخر و تا پای جان اینجا می مانیم ... .

کتاب «قد قامت عشق» زندگی‌نامه و خاطرات بانوی ایثارگر استان سمنان «زهرا کشاورزیان» در 48 صفحه در قطع پالتویی در سال 1398 به سفارش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان و توسط انتشارات صریر در 500 نسخه چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها