آغاز عرضه اینترنتی مستند «جای نگرانی نیست!»

فیلم مستند «جای نگرانی نیست!» با موضوع نابودی تدریجی جنگل‌های 25 میلیون ساله هیرکانی در اثر دفن زباله و پسماند شهری به مناسبت 14 تیر و روز جهانی «جنگل‌های هیرکانی» عرضه اینترنتی می‌شود.
کد خبر: ۴۰۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ - 30June 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستند «جای نگرانی نیست!» روایتی است از تلاش‌های علیرضا فلاحتکار، یک فعال محیط زیست که مراحل تفکیک زباله را در یکی از بهترین سایت‌های استان مازندران، برای دهیاران و بهورزان روستاها توضیح می‌دهد. او کوشیده علاوه بر فعال کردن روستا‌ها، دغدغه این آسیب محیط زیستی را در افراد زنده کند تا هر چه سریعتر برای احیای این خطه عملی صورت گیرد و از صبح روز چهارشنبه 11 تیر در سایت‌های نمایش آنلاین فیلم نظیر فیلیمو، فیلمگردی، هاشور و عماریار قابل دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

براساس این گزارش، در کنار سواحل و در استتار جنگل ها کوه هایی از زباله بنا شده است. مناطقی که روزگاری محل رشد و نمو انواع جانوران و پوشش های گیاهی بود امروز و پس از تبرکشی انسان به محلی برای دفن زباله تبدیل شده است.

در مازندران به دلیل آب و هوا و خاک بسیار مناسبش، تقریبا زمین خالی برای جمع آوری زباله باقی نمانده است. به همین دلیل از حدود 20 الی 30 سال پیش، پس از هم فکری مسئولین هر شهر، جایی برای تجمع موقت زباله تعیین گردید، جایی میان جنگل‌های هیرکانی 25 میلیون ساله و یا ساحل دریاچه کاسپین با 650 گونه جانوری. زباله‌ها آرام آرام از کوه‌ها بالا رفته‌اند و چیزی نمانده که آسمان را نیز فتح کنند. با در نظر گرفتن شیرابه های سمی ناشی از زباله ها متوجه می شویم که آسیب های محیط زیستی این خطه به همینجا ختم نمی‌شود . سطح آب های زیر زمینی مازندران به سطح زمین بسیار نزدیک است. می‌توان تصور کرد که این شیرابه‌های سمی چقدر به سفر‌ه‌های زیر زمینی آب نزدیک هستند و حتی باعث آلودگی قالیچه پهناور دریای خزر گشته‌اند. آلودگی‌های محیط زیستی این خطه تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان‌ها و گونه‌های حیوانی این منطقه گذاشته‌اند.

براساس این گزارش، جنگل‌های هیرکانی که در تاریخ 14 تیر 1398 به عنوان بیست و چهارمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

فیلم مستند «جای نگرانی نیست!» تهیه شده در موسسه اومافیلم و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به مناسبت نزدیک شدن به 14 تیر و روز جهانی «جنگل‌های هیرکانی» و با آغاز کمپین #جنگل_جای_دفن_زباله_نیست از صبح روز چهارشنبه 11 تیر عرضه اینترنتی می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها