مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

مستندسازی تجربیات دفاع مقدس مغفول مانده است

سرهنگ حجت‌الله ناصرپور گفت: ما شرمنده شهدای گرانقدرمان هستیم چرا که با وجود اثربخشی وصف‌ناپذیر آن‌ها در دوران دفاع مقدس، برای مستندسازی آن تجربیات و بیان تاریخی آن همه زحمت، گامی برداشته نشده است.
کد خبر: ۴۰۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ - 30June 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ «حجت الله ناصرپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، ظهر امروز (سه‌شنبه) در کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس استان لرستان که با حضور «احمد حسین‌فتاحی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و دیگر اعضای کمیته تشکیل شد، اظهار داشت: مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس عالی­‌ترین ابزار انتقال دهنده آن همه زیبائی و ارزش‌های خلق شده در دوران دفاع مقدس که زیر ساخت حفظ امنیت ملی است، به جوانان امروز و فردای این کشور هستند.

ناصرپور تصریح کرد: لرستانی­‌ها برنو به دست در سال ۵۷ و با شروع تهدیدات مرزی و اخلالگری‌های صدام و خلق عرب، شجاعانه در خرمشهر حضور پیدا کردند و با تقدیم شهدای عزیز، نظیر پهلوان انوشیروان رضائی، تجزیه طلبان را سرجایشان نشاندند، لرستانی­‌ها با حضور سرخ خود در حاج عمران و تثبیت موقعیت نظامی، با تقدیم ۳۰۰ شهید در یک روز، نشان همیشگی سرزمین حماسه­‌های دیدنی را از زبان امام خامنه‌ای عزیز دریافت کردند.

وی افزود: ما لرستانی­‌ها شرمنده شهدای گرانقدرمان هستیم چرا که با وجود اثر بخشی وصف ناپذیر آن‌ها در دوران دفاع مقدس، برای مستند سازی آن تجربیات و بیان تاریخی، آن همه زحمت، گامی برداشته نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: جای تأسف است که این ایثار و رشادت که قرار بود در یک جایگاه ظرفیت ساز ملی و استانی (مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس) جانمائی شود، امروز سیزده سال است که به انتظار حمایت مسئولین چشم به راه است و دغدغه مندانه‌تر اینکه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان دلاورخیز آخرین اداره کل تأسیس شده، از سوی بنیاد مرکز بوده است.

این مسئول با اشاره به چگونگی پیشرفت کار دانشنامه دفاع مقدس استان، اظهار داشت: برای نشان دادن عمق خطر فاصله گرفتن از ارزش‌هائی که هویت دینی و ملی ماست، مثالی می‌زنم، در تحقیقی که از چهار کتاب (تاریخ، تعلیمات دینی، تعلیمات اجتماعی) در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته است از تعداد ۳۵ هزار و ۳۳۷ صفحه این کتب چهارگانه تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه آن هم بخشی به صورت اشاره غیر مستقیم به ارزش‌های دفاع مقدس پرداخته است، یعنی کمتر از ۷۵ درصد که به رغم یک‌دهم هم نمی‌رسد.

وی در ادامه گفت: یعنی وقتی جوان ما و نوجوان ما در عنفوان هویت پذیری و درونی سازی ارزش هاست، کاملاً با ارزش‌های اصیل این کشور بیگانه می‌شود و اگر امروز ملاحظه می‌شود که در برخی از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ضعف‌هایی داریم، به علت کم توجهی به این ارزش هاست.

ناصرپور اظهار داشت: به عنوان یک نمونه بررسی، خوب است بدانیم در روسیه که همسایه شمالی ماست، پس از ۷۳ سال پایان جنگ‌های جهانی اول و دوم و ۲۸ سالی که از سقوط سوسیالیسم میگذرد، هنوز نماد‌ها و سمبل‌های جنگ در جامعه ملموس و گرامی داشته می‌شوند و دانش آموزان به طور منظم از موزه‌های جنگ بازدید میکنند.

وی تصریح کرد:، اما به علت در اولویت قرار نداشتن این سرمایه عظیم فرهنگی موزه دفاع مقدس، با گذشت ۳۲ سال پس از پایان دوران دفاع مقدس و همچنین ۱۳ سال از طراحی و شروع بکار این پروژه، بنا به همان دلایلی که لرستان را در رتبه یک فلاکت قرار داده است، هنوز امکان بهره برداری مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس فراهم نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار