بیانیه اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان به مناسبت سالروز آزادسازی «مهران»

اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به مناسبت سالروز آزادسازی شهر «مهران» بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۴۰۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳ - 30June 2020

بیانیه اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان به مناسبت سالروز آزاد سازی «مهران»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان به مناسبت سالروز عملیات غرور آفرین کربلای 1 و آزادسازی شهر«مهران» بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

سابقه درخشان فداکاری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان سلحشور و جان برکف ایران اسلامی طی هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست. جوانان امروز و آیندگان باید بدانند که فرزندان غیور این آب و خاک چگونه با تلاش و جانفشانی خود علاوه بر دفاع از ارزش‌های دینی، از تمامیت ارضی سرزمین خود نیز دفاع کردند و دشمن زبون را به جای خود نشاندند.

 تشریح و تدوین ویژگی و شرایط سخت طبیعی و جغرافیایی مناطق عملیاتی ولو به اختصار، فصل بزرگی از تاریخ پرافتخار کشور را تشکیل می‌دهد.

شهر«مهران» از نظر جغرافیایی در جبهه‌های میانی مناطق عملیاتی  واقع شده است و ارتباط جنوب کشور با غرب از طریق این محور سهل الوصول است. در دوران دفاع مقدس نیز امکان تردد از جاده آسفالته دهلران و مهران برای رزمندگان وجود داشت و حفظ این محور در آن زمان بسیار ضروری و حائز اهمیت بود.

با توجه به ارتفاعات شمالی و جنوبی در این منطقه اهمیت نظامی آن دوچندان و تسلط بر این بلندی‌ها در حقیقت فتح مهران بود. با توجه براینکه تسلط دشمن بر شهر مهران امکان فتح خوزستان را برای آنها آسان‌تر می‌کرد، حفظ ارتفاعات مزبور به عنوان یک موضع پدافندی بسیار ضروری و با اهمیت بود.

محور مهران- دهلران در ایلام در حقیقت کلید فتح خوزستان  بود. بنابراین رزمندگان سرافراز اسلام با لبیک گفتن به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «شهر مهران باید آزاد گردد»، عملیات آزادسازی این شهر، تحت عنوان کربلای 1 و با رمز مقدس یا ابوالفضل(ع) ادرکنی در ساعت 22:30 نهم تیر 1365 با هدف باز پس‌گیری شهر مهران و تصرف ارتفاعات استراتژِیک قلاویزان آغاز شد. در طی این عملیات بیش از ۱۷۵ کیلومتر از زمین‌های اشغال‌شده میهن اسلامی آزاد و به آغوش وطن بازگردانده شد.

پس از عملیات کربلای 1 علاوه بر آزادسازی مهران و ارتفاعات منطقه، این موفقیت بُعد روانی نیز در پی داشت و آنچه عراق تبلیغ کرده بود و حامیان رژِیم بعثی حسابی برای آن باز کرده بودند نقش برآب شد.

پس از آزادسازی شهر مهران، رزمندگان فداکار ایران اسلامی پلاکاردهای «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد» و «مهران را هم خدا آزاد کرد» را در نقاط مختلف این شهر نصب کردند که بازتاب گسترده رسانه‌ای در داخل و خارج داشت.

در پایان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، ضمن بزرگ‌داشت چهلمین سال دفاع مقدس و همچنین گرامیداشت نام و یاد شهدای دفاع مقدس، شهدای راه امنیت، شهدای مقاومت و شهدای سلامت، بقا و تداوم پیروزی‌های ارزشمند و درخشان و نیز سربلندی و  اقتدار ایران اسلامی در مقابل جبهه متحد استکبار جهانی را با پیروی آموزه‌های مکتب امام خمینی (ره) و رهبری‌های حکیمانه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) را از خداوند منان مسئلت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها