دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی:

کمیته‌ای برای تدوین برنامه‌های گام دوم تشکیل می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته‌ای برای تدوین برنامه‌های گام دوم تشکیل دهد و نسبت به تدوین برنامه اقدام کند.
کد خبر: ۴۰۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸ - 01July 2020

کمیته‌ای برای تدوین برنامه‌های گام دوم تشکیل می شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلسه ٨٢٩ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه اظهار داشت: گام دوم که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان چهل ساله اول انقلاب طرح کردند، نگاهی است برای چهل ساله دوم انقلاب که در واقع نظام برنامه‌ریزی کشور را از نگاه بیست ساله که در چشم انداز منعکس شده بود به یک نظام برنامه‌ریزی چهل ساله منتقل کردند.

عاملی با بیان این که برنامه‌ریزی چهل ساله کشور در برش‌های پنج ساله برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیازمند یک افق‌گشایی بزرگ است، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ ایران، یک نگاه بلندمدت چهل‌ساله برای برنامه‌ریزی تدوین می‌شود.

تشکیل کمیته‌ تدوین برنامه‌های گام دوم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی افزود: توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای برای تدوین برنامه‌های گام دوم را تشکیل دهد و نسبت به تدوین برنامه اقدام کند.

عاملی با اشاره به اینکه از هفت راهبرد اساسی که حکیم دور اندیش انقلاب در گام دوم تعیین کردند پنج محور آن فرهنگی است، تصریح کرد: این محورها شامل معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرز ایجاد کردن با دشمنان انقلاب و سبک زندگی است.

وی ادامه داد: این محورها همگی ابعاد و بنیان فرهنگی دارند که طبیعتاً وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ورود پیدا کند.

عاملی با اشاره به دو محور اول بیانیه گام دوم گفت: این دو محور هم مربوط به علم و پژوهش و اقتصاد است که جنبه علم و فناوری و دانش‌بنیان دارد و تنها دستگاه سیاستگذاری که می‌تواند چارچوب برنامه گام دوم را تنظیم کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بدیهی است که توسعه فرهنگ گفتمان دوم وظیفه همه نهادهای نظام حکمرانی و نهادهای مردمی و انقلابی است.

وی بحث دوم جلسه را جهش تولید بیان کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به عناوین سال که حضرت امام خامنه‌ای مشخص می‌کنند این عناوین لزوماً برای همان سال نیست و ایشان تصریح کردند که تعین عنوان سال آغاز یک روند جدید و یک رویکرد جدید به مسائل، پیشرفت و توسعه کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش‌بینی می‌شود در مورد جهش تولید در سال ١٣٩٩ اتفاقات مهمی بیافتد.

وی تصریح کرد: با توجه به دشمنی‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران برای توقف مسیر حرکت نظام می‌شود، می‌توان از مسیر جهش تولید و گره‌گشایی از مسیر تولید، استقرار و توفیقات بزرگی را رقم زد، هدف همه اندیشمندان و دلسوزان نظام، خدمتگذاری به مردم عزیز و با وفای ایران عزیز است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کلیات سند جهش تولید با رویکردهای فرهنگ و علم و فناوری در این جلسه در شور اول بحث شد، گفت: اگر عناصر و مؤلفه‌های اقتصادی صرفاً اقتصادی تلقی شود اساساً نمی‌توانیم توسعه و پیشرفت را فراهم کنیم.

عاملی با بیان اینکه در بحث جهش تولید بحث دیوان سالاری مطرح است، افزود: نظام دیوان سالاری کشور یک نظام رنج‌آوری است که مردم در این نظام دیوان‌سالاری اذیت می‌شوند، فرآیندهای بسیار گسترده‌ای برای انجام امور درنظر گرفته شده که هر فرآیندی که اضافه می‌شود مشکل ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: اقتصاد هوشمند زمینه‌ایست برای کوتاه کردن فرآیندها و به نوعی اتوماتیک‌سازی روندها را به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه چند بُعدی بودن جهش تولید امریست گریز ناپذیر، تصریح کرد: کار جمعی، احترام به قانون، تقویت کار مفید در روز و سایر عناصری که بُعد فرهنگی دارد در این برنامه دیده شده است.

عاملی از تدوین سند جهش تولید در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: این سند با ١٢ هدف مشخص، ٢٤ سیاست، ٧٨ برنامه اقدام تهیه شده است که با توجه به شور اول، تغییرات مهمی در آن صورت خواهد گرفت.

وی در تشریح مصوبه اجرایی جلسه گفت: با توجه به اینکه فرهنگستان علوم پزشکی در اساسنامه‌اش پیش‌بینی شده است که نماینده‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای فرهنگستان حضور داشته باشد که خبره در فقه پزشکی و اخلاق پزشکی باشد، به اتفاق آرا تصویب شد آیت‌الله علی اکبر رشاد به عنوان نماینده شورا در هیئت امنای فرهنگستان علوم پزشکی حضور داشته باشند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار