به‌مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع)؛

ایران سرزمین ارادتمندان به ساحت مقدس امام خوبی‌هاست

عدد هشت به نیت امام هشتم شیعیان عدد خوش یمنی برای همه‌ی ایرانیان به شمار می‌آید. این عدد به لحاظ گرافیکی عدد زیبایی است که هنرمندان عرصه‌هایی مانند معماری و طراحی و ... از آن برای عرض ارادت به علی ابن موسی الرضا (ع) استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۴۰۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ - 03July 2020

گروه فرهنگی دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ آخرین روزهای دهه‌ی کرامت سپری می‌شود روز میلاد امام خوبی‌ها، آقا علی ابن موسی الرضا (ع) از راه فرا می‌رسد. امامی که به رافت و مهربانی شهره و راضی به رضای حق تعالی بود. امام علی ابن موسی الرضا فرزند امام موسی کاظم علیه السلام و از ذریه‌ی پاک علی ابن ابی طالب علیه السلام است. آن امام رئوف اگر چه به اجبار دستگاه خلافت وقت، مجبور به پذیرش ولایت عهدی مامون عباسی شدند و به گواه تاریخ حتی با خواهر مامون نیز عقد نکاح داشتند اما هرگز در هیچ موردی دست به عزل و نصب افراد دستگاه سفاک عباسی نزدند و دین خود را آلوده به سیاست‌بازی‌های زمانه ی خود نکردند.

امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام همواره در مباحث علمی و فلسفی ای که مامون ملعون عباسی ترتیب می داد، سربلند بودند و بر مبنای علم لدنی ای که داشتندپاسخ شبهات عالمان یا مغرضان را می دادند. امام هرگز حتی با مغرضان با سختی و عدوت رفتار ننمودند. امام هر چند زیر نظر مستقیم خلیفه ی عباسی بودند اما همچنان به تبلیغ دین مبین اسلام می پرداختند تا مبادا دسیسه های خلفای عباسی گزندی به اصل دین برساند.

مامون خاندان پاک امام را به ایران فراخواند تا مستقیما آنها تحت لوای خود داشته باشد ولی امروز این افتخار بزرگ نصیب شیعیان ایران عزیز است که بارگاه امام رئوف و نیز بارگاه خواهر و برادران گرامیشان در خاک پاک این سرزمین کهن باشد. حضرت فاطمه معصومه، حضرت صالح ابن موسی و حضرت احمد ابن موسی شاه چراغ، فضل ابن موسی علیهم السلام شاخص ترین فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام و تحیة و الثناء هستند که در خاک ایران مدفونند و شاخص‌ترین‌شان مرجع درماندگان، شاه خراسان، امام هشتم شیعیان جهان، علی ابن موسی الرضاست.

جالب است بدانید مرقد مطهر امام هشتم در یکی از قدیمی ترین ابنیه‌ی زیارتی پیش از اسلام در خراسان واقع شد. سالها پیش از تشرف ایرانیان به دین مبین اسلام این مکان مقدس آتشکده بوده و پیش از زایش زتشت نیز این مکان معبد بوده است. به قولی دیگر می‌توان گفت، مرقد مطهر تنها نواده‌ی معصوم پیامبر اسلام، در یکی از قدیمی ترین معابد ایران واقع شد که همین امر نشان دهنده‌ی ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت است. در تقسیم‌بندی‌های نوین کشوری نیز زمانی که تصمیم به تقسیم استان خراسان به سه استان شد، استانی که مشهد مقدس مرکز آن است استان خراسان رضوی نامیده که خود نشان از رواج فرهنگ رضوی در ایران و خراسان دارد.

امروزه فرهنگ ناب رضوی در کشور جاری و ساری شده است. شبکه‌ی یک تلویزیون و نیز رادیو ایران هر روز در ساعت هشت صبح و هشت بعد از ظهر به نیت امام رئوف آقای خوبی‌ها علی ابن موسی الرضا، صلوات خاصه ی آن حضرت را پخش می کنند. در تمام شهرهای ایران عزیز بلواری که به سمت مشهد منتهی می شود، بلوار امام رضا نامیده می‌شود. تلویزیون لحظات مهم سال از جمله لحظه‌ی سال تحویل را از قدیم الایام از جوار مرقد مطهر علی ابن موسی الرضا علیه السلام اعلام می کرد و می کند. نام مبارک رضا از اسامی پر کاربرد در خانواده های ایرانی است.

عدد هشت به نیت امام هشتم شیعیان عدد خوش یمنی برای همه ی ایرانیان به شمار می آید. این عدد به لحاظ گرافیکی عدد زیبایی است و درخور شان است که هنرمندان عرصه هایی مانند معماری و طراحی و ... از  آن برای عرض ارادت به علی ابن موسی الرضا (ع) استفاده می‌کنند.

امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی علیرغم اینکه حرم مطهر بازگشایی شده اما با توجه به پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مانند سالیان قبل خیل عظیمی از عشاق امام رئوف نمی توانند برای زیارت عازم مشهد مقدس شوند. پس از همان فاصله‌ی دور می توان به بارگاه منورش سلام عرض کرد و گفت:

اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلاة کثیرة تامة زاکیة متواصلة متواترة مترادفة کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک.   

به امید گوشه ی نظری از آن حضرت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار