یادداشت/

سلبریتی‌ دردمند یا مسبب درد!

سلبریتی بودن ذاتاً امر قبیحی نیست؛ چراکه سلبریتی‎ها می‌توانند فضای فرهنگی جامعه را جهت‌دهی کنند، به شرط آنکه دردمند باشند نه آنکه خودشان سبب ایجاد درد برای مردم بشوند.
کد خبر: ۴۰۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ - 18July 2020

سلبریتی‌هایی که از مردم نیستند و از مردم می‌گویندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ سلبریتی یکی از پدیده‌های گریزناپذیر عصر ماست که در دهه‌های اخیر تبدیل به یک کلیدواژه در ادبیات فرهنگی ما شده است. هرچند در حوزه‌های نظامی، سیاسی، ادبیات، علوم و رسانه با افراد چهره و اثرگذاری مواجه می‌شویم که از آن‌ها به‌عنوان سلبریتی یاد می‌شود و بدون شک این امر در حوزه سینما و موسیقی فراوانی و البته اثرگذاری بیشتری دارد.

به همین دلیل است که سلبریتی‌ها گاهی بیشتر از افراد دیگر بر مناسبات سیاسی یک کشور و تغییر افکار عمومی نقشی تعیین‌کننده دارند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و سلبریتی‌ها در شرایط حساسی مانند انتخابات، اغتشاش‌ها و رویدادهای دیگر وارد میدان می‌شوند و با به دست گرفتن نبض یک جریان سعی می‌کنند عده زیادی از مردم را با خود همراه کنند.

از یک طرف بدخواهان نظام در آن سوی مرزها به سرکردگی آمریکا با دادن امتیازهایی سعی دارند سلبریتی‌ها را در جبهه خود نگه دارند و از طرف دیگر با ورود پول‌ها و سرمایه‌های کثیف به حوزه سینما و شبکه خانگی سعی دارند که ارتش سلبریتی تربیت کنند تا در موقع لزوم آنها را وارد میدان کنند. یکی از فضاهایی که همواره سلبریتی‌های معلوم‌الحال وطنی به آن ورود می‌کنند، عرصه مذهب و قانون است که مطلقا صلاحیت ورود به آن را ندارند.

یکی از موضوعاتی که اغلب سلبریتی‌ها خود را با آن درگیر می‌کنند، مسئله «اعدام» است که در جمهوری اسلامی ایران یا در خصوص محاربین با نظام اعمال می‌شود و یا تحت عنوان قصاص در خصوص افرادی که قتل نفس کرده‌اند، اجرا می‎شود. در هر دو حال قانون از احکام صریح اسلام که در قرآن بر آن تاکید شده است، تبعیت می‌کند. واضح است کسی که مخالف این قانون باشد، در تعارض با حکم قرآن قرار گرفته است.

متاسفانه درد فقط به اینجا ختم نمی‌شود و عمق فاجعه زمانی عیان می‌شود که سلبریتی‌ها با وقاحت تمام از تروریست‌هایی حمایت می‌کنند که خون هم‌وطنان خودشان را ریخته‌اند.

بامداد روز ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷ حکم اعدام سه نفر از اشرار مسلح و تروریست غرب کشور بامداد در زندان رجایی شهر کرج به مرحله اجرا درآمد؛ سه نفر از اشرار مسلح وابسته به جریانات تروریستی که موجب ایجاد ناامنی، ترور، اقدامات نظامی و قتل برخی شهروندان کُرد شده بودند.

«زانیار مرادی» و «لقمان مرادی» چهار نفر از شهروندان کُرد ازجمله پسر امام جمعه مریوان را با دستور سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و باهدف ایجاد تفرقه و اختلافات مذهبی در منطقه به قتل رسانده بودند. «رامین حسین‌پناهی» نیز به همراه یک تیم تروریستی در 2 تیر 1396 وارد کشور شده و قصد بمب‌گذاری و برهم زدن مراسم روز قدس و ترور برخی شهروندان کُرد را داشت که به کمین نیروهای نظامی ایران گرفتار آمده و در یک درگیری مسلحانه دستگیر شد. بعد از اعدام این معاندان، بسیاری از سلبریتی‌ها ازجمله «آناهیتا همتی» واکنش نشان دادند و با خانواده اعدام‌شدگان ابراز همدردی کردند.

این سلبریتی‎ها که مدعی هستند درد مردم را دارند و کرامت انسانی برای آن‌ها اهمیت دارد، هیچ‌گاه برای شهدای مرزبان که توسط اشرار به شهادت رسیدند، تسلیت نگفتند. همه آنهایی که برای حادثه تروریستی فرانسه جلوی سفارت این کشور در تهران شمع روشن کردند، حتی یک شمع نیز برای سیاه‌هان قربانی نژادپرستی در آمریکا روشن نکردند. واضح است این سلبریتی‎هایی که فقط نام و نشان ایرانی دارند و بویی از ایرانی بودن نبرده‌اند از کدام دولت‌ها خط می‌گیرند. دست‌خوش سلبریتی‌ها در حمایت از اغتشاشگران و اشرار، گرفتن جوایز متعدد سینمایی و اقامت دائم آمریکاست. اگر این رفتار مصداق وطن‌فروشی نیست، چه معنایی دارد؟

در روزهای اخیر که خبر حکم اعدام «امیرحسین مرادی»، «محمد رجبی» و «سعید تمجیدی» که در اغتشاشات آبان‌ماه سال گذشته نقش داشتند، منتشر شده، دوباره موجی از حمایت سلبریتی‌ها در خصوص حمایت از این اغتشاشگران ایجاد شده است و در صدد این هستند تا آبی را برای اربابان خود گل‌آلود کرده و از این طریق فضا را به نفع بدخواهان مردم کشور تغییر بدهند. با پشتوانه حمایت قابل تأمل این سلبریتی‌ها از قاتلان و جنایتکاران، هر عنصر معاند و آشوبگری می‌تواند به راحتی علیه امنیت ملی اقدام کند و جان انسان‌های بی گناه را بگیرد.

هرچند این بار نیز جز بردن آبروی خود و ماندن سیاهی بر چهره‌شان چیزی عاید آنها نمی‌شود؛ اما باید بدانیم، سلبریتی‌ها با ایستادن روی خون مرم فریبکارانه از مردم حمایت می‌کنند تا خود را منجی آنها و مصلح اجتماعی معرفی کنند، غافل از اینکه به غیر از عده‌ای معدود اغلب ایرانیان وقعی به اظهارات وقیحانه آنها نخواهند گذاشت. دیگر همگان می‌دانند که حنای سلبریتی‌ها برای خودشان هم رنگی ندارند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها