یادداشت/ سید جواد هاشمی فشارکی

مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

در طول چهار دهه عمر با برکت جمهوری اسلامی، فتنه‌های زیادی توسط دشمنان صورت گرفت که کمین‌گاه الهی، انقلاب را از شر فتنه دشمنان رهایی داد و مرصادهایی هم پیش رو است که ان‌شاءالله در گام دوم انقلاب، به مددالهی و مدیران جوان انقلابی، بروز یافته و تمامی کمین‌گاه‌های دشمن فتح خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ - 29July 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید جواد هاشمی فشارکی؛ «مرصاد» از ماده «رصد» (بر وزن حَسَدْ) به معناى آمادگى براى مراقبت از چیزى است و در فارسى از آن تعبیر به «در کمین بودن» مى‌کنیم؛ بنابراین «مرصاد» به‌معناى «کمین‌گاه» است.

منظور از «مرصاد» در آیه «اِنَّ رَبّکَ لَبِالمِرْصادَ» دو قول وجود دارد؛ نخست آن‌که خداوند در کمین گردن‌کشان در این دنیاست و به‌موقع آن‌ها را در هم مى‌کوبد؛ و دوم این‌که این آیه ناظر به قیامت است یعنى خدا در کمین‌گاه طغیان‌گران، هم در این جهان و هم در جهان دیگر در کنار پل صراط است؛ ولى به هر حال، آیه مفهوم مکانى ندارد؛ چراکه خداوند مکانى ندارد؛ لذا خداوند در سوره «فجر» آیه ۱۴ به‌عنوان تهدیدى نسبت به طغیان‌گران، بعد از ذکر عذاب دنیوى آن‌ها و مجازات‌هاى دردناکى که دامن‌گیر آن‌ها شده است، مى‌فرماید: «اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ (پروردگار تو مسلماً در کمین‌گاه است)».

براساس آیه فوق، برنامه‌های دشمنان اسلام در بزنگاه‌ها با کمین‌گاه‌های خداوند و با شکست قطعی مواجهه خواهد شد و امید دشمنان به تتمه سرمایه‌های اجتماعی و شبکه‌های داخلی وابسته‌شان بزودی قطع می‌شود و همان‌طور که در حمله نظامی آمریکا در طبس و یا حمله سازمان منافقین در سال ۱۳۶۸ در کمین‌گاه الهی مرصاد به جهنم رفتند، در مرصاد اقتصادی، مرصاد سیاسی، مرصاد فرهنگی و ... نیز کمین‌گاه‌های الهی، پیش روی آنان است و به‌زودی آنان را به کام آتش می‌فرستد.

الف – مرصاد تحقق‌یافته

در طول چهار دهه عمر با برکت جمهوری اسلامی، فتنه‌های زیادی توسط دشمنان صورت گرفت که کمین‌گاه الهی، انقلاب را از شر فتنه دشمنان رهایی داد.

مرصاد اول؛ مرصاد کودتای نقاب

در دی سال ۱۳۵۸، یکی از هواداران «شاپور بختیار» به‌نام مهندس «قادسی»، نمودار سازمانی را تهیه کرد و نام آن را «نقاب» گذاشت. از نظر مسئولان «نقاب»، فتح تهران مساوی با پیروزی در سراسر کشور بود و با تصوری که از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ داشتند، فکر می‌کردند که با سقوط تهران، همه کشور تسلیم آن‌ها می‌شوند.

با رسیدن هواپیما‌ها به تهران، قرار بود بیت حضرت امام خمینی (ره)، فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب، پادگان، ولی عصر (عج)، پادگان امام حسین (ع) و چند نقطه مهم دیگر بمباران شود. پس از بمباران‌های هوایی، هواپیما‌ها باشکستن دیوار صوتی، به نیروی زمینی علامت می‌دادند که مرحله دوم کودتا را آغاز کند.

در این مرحله باید صدا وسیما، فرودگاه مهرآباد، ستاد ارتش جمهوری اسلامی، پادگان حر، پادگان قصر و پادگان جمشیدیه تسخیر شوند و در سطح شهر تهران با اعمال خشونت و ارعاب، حالت نظامی ایجاد شود، طبق برنامه اگر نیروی زمینی موفق نمی‌شد صدا و سیما را تسخیر کند، هواپیما‌ها آن‌جا را بمباران می‌کردند.

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

اما اقدام کودتا به ضد کودتا تبدیل می‌شود و انقلاب در برابر خطری که در چند قدمی‌اش کمین کرده بود، مرصاد الهی، با امداد‌های غیبی آن‌ها را لو داد و نیرو‌های انقلاب وارد عمل شدند و همه عوامل کودتا دستگیر شدند.

مرصاد دوم؛ مرصاد نظامی آمریکا در طبس

این واقعه، پس از آن روی داد که «جیمی کارتر» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، تصمیم گرفت تا به ایران حمله نظامی کند. بهانه این هجوم، آزادی جاسوسانی بود که به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درآمده بودند؛ بنابراین طی این عملیات، شش هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی، دزدانه وارد حریم هوایی ایران و منطقه طبس می‌شوند که در حین این عملیات، سه بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن هشت نفر به‌علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و پنج بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیرو‌ها با پنج هواپیما خود را به ناو هواپیمابر «نیمیتز» می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد؛ بنابراین چهارم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ «مرصاد الهی» با تکرار سوره «فیل» بود و یوم الفیل دیگر.

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

بدین‌گونه عنایت، لطف و رحمت الهی بر مؤمنین گسترانیده شد و شن‌های کوچک بیابان بر نشانه‌های بزرگ قدرت مادی مستکبران فائق آمدند و مسلمانان مشاهده کردند که خداوند با هواپیما‌های غول‌پیکر جنایت‌کاران چه کرد و چگونه کیدشان را تباه نمود و مزدوران‌شان را روسیاه ساخت.

مرصاد سوم؛ مرصاد نظامی سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

در تیر سال ۱۳۶۷، جمهوری اسلامی ایران رسما قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد را پذیرفت؛ در حالی که از بدو تصویب این قطعنامه در ۳۰ تیر سال ۱۳۶۶، ایران آن را رد نکرده بود و برای تأمین اهداف خود، از طریق مذاکره با دبیرکل سازمان ملل، برای پذیرش قطعنامه شروطی را طی نموده بود و در واقع عملا آن را به صورت مشروط پذیرفته بود؛ اما به دلیل کارشکنی آمریکا، انگلیس و فرانسه در طول مذاکرات و ورود مستقیم آمریکا به جنگ با ایران، پس از مشورت و تصمیم مسئولان عالی‌رتبه، با موافقت امام خمینی، در ۲۷ تیرماه سال ۱۳۶۷ ایران اعلام کرد قطعنامه ۵۹۸ را بدون قید و شرط پذیرفته است.

درست شش روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد سال ۱۳۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند.

حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف کرند، حرکت خود را به سمت اسلام‌آباد غرب آغاز و به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم چنین تیراندازی و آشفته کردن اوضاع کردند.

رزمندگان خودی در روز پنجم مرداد عملیات «مرصاد» را با رمز «یا علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)» آغاز کردند و طی چندین ساعت، صد‌ها تن از منافقین را به هلاکت رسانده و مابقی را به فرار وا داشتند. در این عملیات، رزمندگان اسلام از قسمت سه‌راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد کردند. طبق یک آمار، بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از منافقین در این عملیات به هلاکت رسیدند.

عملیات مرصاد؛ مصداق آیه شریفه «اِنَّ رَبّکَ لَبِالمِرْصادَ» و امید واهی دشمنان به سازمان تروریستی منافقین بود که بحمداالله کمین‌گاه الهی آنان را به نابودی کامل کشاند؛ و مرصاد‌های دیگر...

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

دشمنان انقلاب و بشریت، از آن‌جا که برمدار باطل و اهداف شیطانی خود هستند، ندای حق‌طلبی انقلاب اسلامی را بر نمی‌تابند و همچنین به‌دنبال استثمار ایران اسلامی هستند؛ لذا به‌صورت مستقیم و یا عوامل نفوذی و شبکه‌های زیرزمینی داخلی‌شان، مکرر درصدد فتنه‌انگیزی هستند و همان‌طور که در طول چهار دهه عمر با برکت جمهوری اسلامی، انبوه فتنه‌های دشمنان در مرصاد الهی، انقلاب را از شر فتنه دشمنان رهایی داد، مرصاد‌های دیگری پیش رو خواهد بود.

ب - مرصاد‌های پیش رو:

مرصاد اقتصادی

‌افزایش بسیار شدید و غیرمنطقی قیمت ملک، ساختمان، خودرو، لوازم و تجهیزات و ارز در ماه‌های اخیر و بالا رفتن قیمت تمامی اقلام اساسی و ضروری مردم، فشار سختی را بر مردم وارد کرده و به عقیده برخی اقتصاددان‌ها پاشنه آشیل اقتصاد کشور بود. این موضوع بر وضعیت کنونی سیستم مالی و روان جامعه اثر منفی گذاشت.

علل مشکلات فعلی اقتصاد کشور قبل از تحریم‌های آمریکا، اعتماد کردن به دشمن، سوء تدبیر و کاهلی مسئولان دولتی برمی‌گردد؛ یعنی اگر مسئولان درایت به خرج می‌دادند و از ظرفیت‌های داخل کشور استفاده می‌کردند، در حال حاضر این مشکلات برای کشورمان بوجود نمی‌آمد.

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه‌نویسی، بازتعریف دولت (دولت کوچک و چابک) و توجه به شرایط خاص کنونی؛ مبانی پایان دادن به رکود بی‌سابقه حاضر و گذار از دوران تحریم اقتصادی است، به‌طوری‌که ضمن ایجاد رونق در توزیع، ثروت هم موفق عمل کند.

به‌حمداالله در دوره تصدی آیت‌الله رییسی بر قوه قضاییه و تلاش محوری دفع مفاسد دانه درشت‌ها و گردن‌کلفت‌ها، کمین‌گاه‌های شبکه‌های فساد اقتصادی را کشف کرده و مرصاد دیگری درحال وقوع هستند.

مرصاد سیاسی

ساختار‌های نظام سیاسی کشور به‌خوبی در قانون اساسی ترسیم شده و وظایف و مسئولیت‌های نهاد‌های مختلف معین شده است. گرچه ممکن است در بخش‌هایی از نظر قانونی ضعف‌ها، نارسایی‌ها و خلأ‌هایی وجود داشته باشد، لکن مشکلات کشور مربوط به ساختار‌های نظام نیست؛ بلکه از مدیران و نحوه مدیریت آن‌هاست و انبوه دستاورد‌ها و پیشرفت‌های بی‌نظیر نظام در عرصه‌های مختلف پزشکی، نانو، الکترونیک، هوا و فضا، هسته‌ای، نظامی و... و خدمات و تحولات گسترده و بی‌نظیر در کشور در طول حیات نظام جمهوری اسلامی، علی‌رغم همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها، در مقایسه با پیش از انقلاب، به‌خوبی بیان‌گر کارآمدی نظام و ظرفیت مبانی و ساختار‌های آن در تحقق رشد و پیشرفت کشور است.

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره فرمودند: «دشمن در تبلیغات وسیع خود، تلاش می‌کند که کمبود‌های معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و به جمهوری اسلامی نسبت بدهد؛ این نقشه دشمن است. آن‌ها می‌خواهند این‌جور وانمود بکنند که نظام اسلامی قادر نبوده است و قادر نیست مشکل اقتصادی ملّت ایران را و مشکلات اساسی ملّت ایران را حل کند و گره‌ها را باز کند؛ یک سوءاستفاده این‌جوری می‌خواهند بکنند برای کوبیدن نظام اسلامی. این حرف ناشی از بغض و عداوت و کینه آن‌ها به نظام اسلامی است. این یک حرف خلاف واقع است، خدماتی که نظام اسلامی و جمهوری اسلامی به ایران و ملّت ایران در این مدّت کرده است، یک خدمات برجسته و فوق‌العاده است. اگر وضع ملّت را و وضع کشور را مقایسه کنیم با قبل از دوران اسلامی؛ یعنی در دوران طاغوت، آن‌وقت معلوم می‌شود که چه خدمات بزرگ و ارزشمندی را نظام اسلامی تقدیم کرده است. بله، ضعف‌هایی وجود دارد؛ این ضعف‌ها مربوط به مدیریّت ماهاست، این مربوط به کمبود‌ها و ناتوانایی‌های مدیرانی است که در بخش‌های مختلف مشغول کار بوده‌اند؛ امّا نظام اسلامی توانایی‌هایی را در خود پرورش داده و مدیرانی را تربیت کرده است که توانسته‌اند کار‌های بسیار بزرگی را در طول این سی و چند سال برای کشور انجام بدهند؛ آن‌هم درحالی‌که در این سی و چند سال، ملّت از همه طرف در فشار تحریم و فشار اقتصادی دشمنان بوده است».

ان‌شاءالله در گام دوم انقلاب، مرصاد سیاسی بروز خواهد یافت و نسل جوان مومن انقلابی، مدیریت سیاسی کشور را به اسوه و نمونه در جهان مبدل خواهند ساخت و زمینه‌ساز دولت مهدوی (عج) خواهند شد. ‏‏

مرصاد فرهنگی

رهبر معظم انقلاب اسلامی از همان اولین سال‌های پایان دفاع مقدس، خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان دادند. چنانچه در یکی از سخنرانی‌ها فرمودند: «دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط – فرهنگ فساد و فحشاء – سعی می‌کند جوان‌های ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می‌کند، یک تهاجم فرهنگی؛ بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی و یک قتل عام و غارت فرهنگی است».

اکنون دشمن در آغاز دهه پنجم انقلاب، به‌دنبال مهار انقلاب و فروپاشی از درون توسط سربازان فرهنگی خویش است؛ بنابراین مدیریت کلان حوزه فرهنگی کشور بایستی با حساسیت و اعتقاد به ضرورت مقابله با «ناتوی فرهنگی» به دست کسانی باشد که معتقدند می‌توان در مقابل غول عظیم رسانه‌ای غرب ایستاده و بایستی در این راستا تمام ترفند‌های فرهنگ مهاجم تبیین و شناخته شود و متناسب با آن، ابزار کافی فراهم شود و از آن‌جا که تهاجم فرهنگی فرایندی فرهنگی است، باید با تولیدات فرهنگی متناسب با فرهنگ ملی و دینی و به صورت تهاجمی و نه تدافعی با آن مقابله کرد. ان‌شاءالله با توان فرماندهان و سربازان جبهه نرم انقلاب، بزودی با مرصاد فرهنگی، شاهد تحول فرهنگی در کشور خواهیم بود.

مرصاد اجتماعی

دشمنان درصدد ترور افکار عمومی و سرمایه‌های اجتماعی هستند و جریان‌های سیاسی داخلی غرب‌گرا نیز در گفتار و رفتار، در همسویی با دشمن در جنگ همه‌جانبه، به سان پیاده نظام آمریکا و اسرائیل عمل می‌کنند، به‌عنوان مثال؛ اظهارات سه چهره سیاسی در دانشگاه تهران که به دعوت شاخه دانشجویی حزب مشارکت در تالار فردوسی دانشکده ادبیات بیان شده، به‌خوبی نشان می‌دهد که این مساله یک حقیقت بسیار تلخ است.

مواضع دشمن‌پسند این طیف افراد، پیش از این نیز باعث شده بود تا بار‌ها مقامات آمریکای جنایتکار و اسراییل وحشی، از این طیف سیاسی، به‌عنوان «سرمایه اجتماعی» اپوزیسیون در ایران نام ببرند.

جرج بوش سال ۲۰۰۸ قبل از تدارک برای سفر خاورمیانه‌ای با محور اعلام شده «مهار نفوذ ایران» در نطق رادیویی گفت: «آن‌ها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند و چشم امیدشان به ماست!» و همچنین «ما از دموکرات‌ها و اصلاح‌طلبان از بیرون و بغداد تا دمشق و تهران حمایت خواهیم کرد و در کنار آن‌ها خواهیم ایستاد».

در جریان فتنه سال ۱۳۸۸ نیز «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت گفت: «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران دانست!» و «شیمون پرز» رئیس‌جمهور رژیم کودک‌کش اسرائیل نیز گفت: «اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند!»

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

این نشانه‌های آشکار، در امید دشمن به‌دنباله‌های سرمایه‌های اجتماعی خود، به‌خوبی نشان می‌دهد که تریبون‌های داخلی آمریکا و اسراییل در ایران، فقط به برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای منحصر نمی‌شود و بسیاری از چهره‌های سیاسی غرب‌گرا با جاده صاف‌کنی برای دشمن، در عمل ثابت کرده‌اند «سرمایه‌های اجتماعی» اسراییل در کشور هستند. تا سرمایه‌های اجتماعی عظیم مردمی را همسو با اهداف دشمنان کنند و به خواسته آنان تن دردهند؛ لکن بحمدالله با ارتقای آگاهی و بصیرت مردم، مرصاد اجتماعی در آینده نزدیک رقم خواهد خورد و طومار اندک پایگاه‌های اجتماعی دشمنان بزودی فرو خواهد ریخت.

مرصاد رسانه‌ای

دشمنان انسانیت، تمامی عناصر لشکر رسانه‌ای خود را علیه جمهوری اسلامی به‌راه انداخته و تمامی ابزار‌های رسانه‌ای را بکار گرفته است؛ در این راستا، بیش از یک‌صد شبکه به‌صورت تخصصی علیه ایران به لهجه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و می‌خواهند بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی مردم را از بین برده و هم‌راستا با اهداف شیطانی خود کنند.

انقلاب اسلامی؛ مرصادهایی که گذشت، مرصادهایی که در پیش است

دشمنان در جنگ نرم که تبعات زیان بارش مهلک‌تر از جنگ متعارف است، با حداکثر توان وارد شده و به روش‌های متعدد، گروه‌های سنی مختلف را تحت لوای خود قرار داده‌اند؛ لذا تهاجم بی‌امان دشمن به حریم فکری، عقیدتی و فرهنگی جامعه، خواهان حرکت تهاجمی است و ان‌شاءالله مرصاد رسانه‌ای به مدد الهی، فتنه‌های آنان را خنثی و موازنه را تغییر خواهند داد و به‌زودی پیام «اناالمهدی» در تمامی عالم طنین‌انداز خواهد شد؛ و مرصاد‌های دیگر...

طبعاً دشمنان دین الهی و انسانیت، از همه توانایی‌ها و همه ابزار‌ها بهره گرفته و خواهند گرفت و ان‌شاءالله در گام دوم انقلاب، به مددالهی و مدیران جوان انقلابی، مرصاد‌های دیگر بروز یافته و تمامی کمین‌گاه‌های دشمن فتح خواهد شد.

سخن پایانی

از ابتدای انقلاب تاکنون، انواع تهدید‌ها علیه جمهوری اسلامی وجود داشته است که مردم فهیم و بصیر میهن اسلامی، با همبستگی و اقتدار و عمل به فرامین امام راحل و رهبری معظم انقلاب و نیز کمین‌گاه‌های الهی، از کید دشمنان عبور کرده و تداوم راه انقلاب اسلامی را تضمین بخشند.

بررسی و شناخت تهدیدات و توانمندی‌های دشمن شرط اول و الزامی در جهت پی بردن به اهداف دشمن است و کشف به‌موقع تهدید و چگونگی آن و تمرکز به موقع امکانات در جهت تدابیر هوشمندانه مقابله با آن، موجب رفع نقاط ضعف و کاهش آسیب‌پذیری می‌شود. در باور کارشناسان امور دفاعی، پرداختن به مقوله تهدیدات می‌تواند آن را تبدیل به فرصتی برای کسب توان دفاعی و خنثی‌سازی نقشه‌های تهاجمی دشمن و حتی بازدارندگی کند و مرصاد‌های عظیم الهی بر دشمنان بشریت را به‌همراه آورد و در این کارزار با سفیانی‌ها، زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار