بخش اول/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رسته‌های آموزشی دافوس آجا از رزم زمینی تا نبرد سایبری

دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران متولی آموزش افسران رده میانی به بالای ارتش و نیرو‌های مسلح است که این افراد با شرکت در این دوره نظامی راهبردی خود را برای تصدی مشاغل در رسته‌های مختلف زمینی، تخصص‌های هوایی، پدافندی، دریایی، جنگال و نبرد سایبری آماده می‌کنند.
کد خبر: ۴۰۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۹ - 30July 2020

رسته‌های آموزشی دافوس از رزم زمینی تا نبرد سایبریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس آجا) با قدمتی حدود ۸۵ سال بحث آموزش نیروهای منتخب نظامی مسلح کشور را از دیرباز تاکنون بر عهده داشته است. این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی در گرایش‌های مختلفی چون حوزه تخصص‌های زمینی، تخصص‌های هوایی، تخصص‌های دریایی و پشتیبانی خدمات رزمی دانشجو می‌پذیرد.

دافوس یا دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران که در تابعیت ستاد فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران است، متولی آموزش افسران رده میانی به بالای ارتش و نیرو‌های مسلح است که این افراد با شرکت در این دوره نظامی راهبردی خود را برای تصدی مشاغل مهم در بدنه اصلی نیروهای ارتش یا نیروهای مسلح آماده می‌کنند.

دانشجو برای ورود به دافوس آجا باید مدرک کارشناسی دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری را اخذ کرده و همچنین از پیشینه خدمتی مورد تایید ستاد تا درجه سرگردی یعنی چیزی حدود ۱۵ سال خدمت برخوردار باشد؛ از دیگر شرایطی که یک دانشجو برای تحصیل در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا باید احصا کند، گذراندن دوره‌های مختلف نظامی ازجمله دوره عالی رسته‌ای و همچنین موفقیت در آزمون ورودی و پذیرفته شدن در مصاحبه داخلی دانشگاه است.

به گفته فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، در گروه نخست افسران ارشد نیروی زمینی طبق شرایط ذکر شده آموزش‌های تخصصی لازم را در رسته‌های مرتبط با یکی از مجموعه‌های پیاده، زرهی، توپخانه، مهندسی، اطلاعات نظامی می‌بینند.

همچنین گروه دوم، آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی را مطابق با آنچه که در دوره‌های پدافندی یگان دیده اند، می‌گذرانند حال آنکه ممکن است این افراد افسر قرارگاه پدافند هوایی ارتش یا دیگر نیروهای مسلح باشند.

به گفته امیر ولی‌وند گروه بعدی، گروه آموزش‌های تخصصی هوایی است که هر فردی که دارای تخصص هوایی و خلبانی باشد، می‌تواند در این گروه پذیرفته شود و جالب است که حتی از برخی کشور‌های دوست و همسایه خلبانانی هستند که آموزش‌های لازم را در دافوس آجا می‌گذرانند. گروه دیگر آموزش‌های تخصصی دریایی است که افرادی نظامی که تخصص دریایی داشته باشند، فارغ از اینکه ایرانی یا از کشور‌های دوست و همسایه باشند، می‌توانند به این گروه ملحق شوند.

گروه آموزش‌های تخصصی پشتیبانی خدمات رزمی به چهار بخش تقسیم می‌شود که شامل گرایش نیروی انسانی و افرادی که رسته‌هایشان در حوزه آجودانی، قضایی، بهداشت و درمان است؛ فارغ از اینکه متعلق به چه سازمانی هستند می‌توانند.

گروه دوم از مجموعه آموزش‌های تخصصی پشتیبانی خدمات رزمی با گرایش مالی است که افراد در رسته دارایی در آن شرکت دارند و گروه سوم از آموزش‌های تخصصی پشتیبانی خدمات رزمی با گرایش آماد و پشتیبانی (لجستیک) را در بر می‌گیرد که رسته‌های مرتبط با آن عبارت است از آماد، مکانیک، الکترومکانیک و ترابری که پذیرفته‌شدگان این گرایش می‌توانند آموزش های لازم را در این حوزه ببینند و چهارمین گروه تخصصی پشتیبانی و خدمات رزمی، گرایش آموزش است؛ یعنی افرادی که در حوزه آموزش کار کرده‌اند، فارغ از اینکه رسته‌هایشان مرتبط باشد یا نباشد، می‌توانند در این گرایش دوره‌های لازم را طی کنند.

دانشگاه ستاد فرماندهی و ستاد آجا یکی از دانشگاه‌های مطرح در میان مراکز علمی کشور است که همواره بر مرزهای دانش روز حرکت می‌کند و طرح‌های تحقیقاتی را مطابق با نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح بر پایه پیشرفت‌های علمی روز دنیا پیش می‌برد. این دانشگاه طی چند سال اخیر علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی ذکر شده در حوزه جنگ الکترونیک و بهره گیری از فضای سایبری، در جنگ‌های آینده نیز ورود کرده است و برنامه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی گسترده‌ای را نیز در این حیطه انجام داده است.

ادامه دارد...

 انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار