دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هراس ارتش رژیم اشغالگر قدس از واکنش حزب‌الله لبنان

ارتش صهیونیست پس از حوادث اخیر مزارع شبعا، همچنان از واکنش احتمالی حزب الله لبنان در هراس و آماده باش است.
کد خبر: ۴۰۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۲ - 01August 2020

هراس ارتش رژیم اشغالگر قدس از واکنش حزب‌الله لبنانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: هنوز چند روز بیشتر از حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین المللی دمشق و شهادت «علی کامل محسن» (با نام جهادی جواد)، یکی از رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان، در این حمله نگذشته بود که وضعیت در بلندی‌های جولان و مزارع اشغالی شِبعا به سمت درگیری رفت.

مقامات ارتش اسرائیل در ابتدا با اعتماد به نفس کاذب ادعا کردند که یک تیم از نیرو‌های ویژه مقاومت اسلامی لبنان برای عملیات وارد مزارع اشغالی شبعا شده بودند که اعضای این تیم توسط واحد‌های منطقه شمالی ارتش رژیم اشغالگر با دادن تلفات (هم شهید و هم زخمی طبق ادعای اولیه صهیونیست ها)، عقب رانده شد. ساعاتی پس از فروکش کردن تبادل آتش در مزارع شبعا، حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای، ضمن رد اظهارات مقامات سیاسی و نظامی تل آویو، تأکید کرد هیچ عملیاتی از سوی مقاومت اسلامی لبنان در منطقه اشغالی مرزی میان لبنان، فلسطین و سوریه اجرا نشده است و این تبادل آتش بین نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی بود که البته در این میان صهیونیست‌ها به بخش‌هایی از مناطق مسکونی واقع در بخش آزاد خاک لبنان، همجوار با مزارع شبعا، آسیب‌هایی وارد کردند. حزب الله ضمن محکوم کردن این اقدام، رژیم صهیونیستی را مسئول این حادثه دانست و در ادامه تأکید کرد: «مقاومت اسلامی انتقام خون شهید علی محسن را از دشمن صهیونیست خواهد گرفت!»

صدور بیانیه حزب الله موجی از نگرانی و آشفتگی را در میان مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل به وجود آورد. ارتش اسرائیل پس از این ماجرا، همچنان در حالت آماده باش در منطقه نوار مرزی شمال فلسطین اشغالی، در کنار مرز‌های جنوبی لبنان، به سر می‌برد. از سوی دیگر مقامات رژیم صهیونیستی با شانه خالی کردن از خرابی‌های ناشی از گلوله باران بعضی مناطق همجوار با مزارع اشغالی شبعا در جنوب لبنان، تهدید کرده اند که در صورت هر نوع واکنش از سوی حزب الله در مورد انتقام شهید علی محسن (جواد)، ارتش اسرائیل مبادرت به بمباران زیرساخت‌های لبنان خواهد کرد. این تهدید نه چندان جدی از سوی بنی گانتز مطرح شد.

در زمینه رسانه‌ای صهیونیست‌ها گمانه زنی می‌کردند که واکنش انتقام جویانه حزب الله لبنان پیش از عید قربان به وقوع خواهد پیوست. تا لحظه نگارش این مطلب (روز عید قربان ۱۳۹۹ هجری شمسی) هیچ واکنشی از سوی مقاومت اسلامی لبنان رخ نداده و حزب الله بیانیه‌ای در این مورد نیز صادر نکرده است. به این موضوع، باید بی اعتمادی فعالان رسانه‌ای صهیونیست نسبت به مقام خودشان را نیز افزود.

خبرنگاران و تحلیلگران اسرائیلی پس از انتشار اخباری از سوی ارتش اسرائیل مبنی بر وارد کردن ضربه به یک تیم عملیاتی ویژه حزب الله در مزارع شبعا، با ابراز تردید علنی نسبت به این اظهارات، منتظر صدور بیانیه مقاومت اسلامی لبنان در این مورد شدند. تجربه تاریخی صهیونیست‌ها از دهه ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۶۰ شمسی) و نخستین روز‌های تشکیل و فعالیت جنبش مقاومت اسلامی لبنان، به آنان ثابت کرده است که صداقت را باید بیش از رهبران خود، در جبهه دشمن و در میان مقامات مقاومت اسلامی لبنان، خصوصا شخص دبیرکل حزب الله لبنان (سید حسن نصرالله) جستجو کنند.

نگاهی به شرایط منطقه به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل از نظر نظامی و امنیتی در شرایطی نیست که بتواند دست به یک حمله متقابل گسترده در جبهه شمالی علیه لبنان بزند. تثبیت موقعیت ایران در سوریه پس از توافقنامه همکاری‌های نظامی میان تهران و دمشق، که طی سفر سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به پایتخت سوریه به امضا رسید، هر نوع امید تل آویو برای دور نگه داشتن ایران از خط مقدم درگیری در جبهه شمالی رژیم صهیونیستی را نقش برآب کرد.

در داخل لبنان نیز طی ماجرا‌های به وجود آمده در مورد مداخلات آمریکا و تلاش واشنگتن برای بهره گیری از اهرم فشار سیاسی و اقتصادی علیه دولت لبنان و مقاومت اسلامی، که برخلاف تصور آمریکایی‌ها به ایجاد یک همگرایی قابل توجه میان مقامات سیاسی لبنانی علیه آمریکا انجامید، شرایط تا حد زیادی به نفع حزب الله و نیرو‌های نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی تغییر پیدا کرده است. این موضوع با در نظر گرفتن نقش جریان‌های نزدیک به مقاومت در تلاش برای مقابله با ویروس کرونا (که زمینه سازی برای شیوع جهان آن از سوی آمریکا اخیرا توسط یک خبرنگار مستقل آمریکایی اثبات شده است)، باعث شده است که حزب الله در جایگاهی بسیار بالاتر از تصورات و برنامه ریزی‌های قبلی آمریکا، اسرائیل و دولت‌های اروپایی و عربی متحد آنان قرار بگیرد.

آنچه که این وضعیت را طی روز‌های اخیر وارد فاز جدیدی از تنش و هراس برای مقامات صهیونیست کرد، اقدام خرابکارانه جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایران در مسیر پرواز به سمت بیروت بود که با درایت و هوشیاری سیستم دفاع هوایی سوریه و اقدام به موقع خلبان هواپیما و کاهش سریع ارتفاع، ناکام ماند. هراس صهیونیست‌ها به حدی از واکنش احتمالی ایران در این ماجرا زیاد بود که فورا در نخستین لحظات انتشار خبر این حادثه، هر نوع مشارکت در این ماجرا را رد کردند.

با در نظر گرفتن نکات فوق، به خوبی می‌توان فهمید که هر نوع جنگ افروزی جدید از سوی صهیونیست‌ها پس از واکنش انتقامی حزب الله لبنان، برای آنان بسیار گران تمام خواهد شد. استفاده مستمر و ادامه دار صهیونیست‌ها از لقبی که از نزدیک به سه دهه قبل به نیرو‌های حزب الله لبنان دادند (ارتش اشباح)، به خوبی نشان می‌دهد که در صورت وقوع جنگ چه کسی در آن به پیروزی خواهد رسید.

گزارش از محمدجواد مهدی زاده

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار