تبعیت ولی‌فقیه در برگزاری مراسم عزای حسینی از کادر پزشکی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت روز عید قربان ملاک برگزاری مراسم محرم را تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند؛ اما عده‌ای سعی دارند به هر ترتیب ممکن این مراسم را برگزار کنند. وظیفه ما در این شرایط تبعیت از امر ولی فقیه است نه برگزاری مراسم محرم.
کد خبر: ۴۰۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 02August 2020

تبعیت ولی‌فقیه در برگزاری مراسم عزای حسینی از کادر پزشکیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ محرم و صفر بخشی ناگسستنی از فرهنگ مردم ایران اسلامی است. نه‌تنها شیعیان که اهل سنت و حتی سایر ادیان نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای این دو ماه، بخصوص دهه اول محرم می‌بینند.

مشکلات اقتصادی و تورم سرسام‌آوری که اقشار مردم را تحت فشار قرار داده است نیز نتوانسته از شکوه سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) کم کند. هر چند طی این سال‌ها تعدادی اندک و انگشت‌شمار از چهره‌های معروف سعی دارند مراسم عزاداری را سیاسی و خرافه جلوه دهند اما مراسم ایام محرم به قوت خود برگزار شده است.

از آنجایی که برخی افراد سعی دارند از هر اتفاقی یک معضل و مشکل بسازند و از آن با سیاست‌زدگی علیه یا له نظام استفاده کنند، در قضیه شیوع کرونا و برگزاری مراسم عزاداری محرم نیز دست به کار شده‌اند و با انتشار پست‌ها و به راه انداختن هشتک‌هایی قضیه را سیاسی جلوه می‌دهند. جالب اینکه درد هیچ‌کدام مردم نیست و بیشتر در پی اغراض شخصی خود هستند.

حتی کسانی که سعی دارند از برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم با انتشار مطالبی حمایت کنند و ادعای ولایت‌مداری دارند، در واقع علیه نظام فعالیت می‌کنند. بیماری کرونا نه سیاست بازدارنده دشمنان است و نه تهدید و ارعاب معاندان نظام که اگر چنین بود همه ما تا پای جان و دادن خون باید برای برگزاری مراسم عزای محرم وارد میدان می‌شدیم.

اما در شرایطی که کادر درمانی و بخصوص پرستاران فداکار و خدوم حتی هفته‌ها در محیط پر از اضطراب بیمارستان می‌مانند تا مرهم درد بیماران و مایه تسلی خانواده قربانیان کرونا باشند، قدری بی‌انصافی است که هشدارهای آنان را با اغراض سیاسی تفسیر کنیم و با چشم بستن روی خدمات این عزیزان بر چیزی اصرار کنیم که از واجبات دین نیست. وقتی واجبات الهی مانند خمس، زکات، روزه، حج، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر تابع شرایط است و در برخی موارد انجام آن از مکلف سلب می‌شود. پس در وضعیت بحرانی موجود که جان بسیاری از مردم ممکن است در خطر باشد طبیعی و عقلانی است که سوگواری امام حسین (ع) با محدودیت‌هایی برگزار شود.

پس از ایجاد موجی از انتشار مطالبی مبنی بر برگزار شدن یا نشدن مراسم محرم، حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت عید قربان خطاب به همه مردم و بخصوص مداحان و خطیبان و مسئولان هیئت‌ها ملاک را تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانستند. ایشان در فرازی از سخنان خود فرمودند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند. بنده هرچه آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا باید رعایت شود؛ چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»

تبعیت رهبر معظم انقلاب اسلامی از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تکلیف همه را به روشنی مشخص کرد. وقتی معظم‌ له این ستاد را مرجع دانسته و اجرای دستوراتش را لازم دانسته‌اند هر اقدامی غیر از این به‌مثابه سرپیچی از امر ولی فقیه است. از یاد نبریم عده‌ای را که در جنگ صفین به رأی شخصی اجتهاد کردند و بر امام خود خروج کردند و خوارج نام گرفتند. وقتی کسانی اصرار دارند زبیرها و طلحه‌های زمانه را باید بشناسیم باید مراقب باشند که در حلقه خوارج زمانه گرفتار نشوند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها