دفاع‌پرس بررسی کرد؛

چرا نباید با آمریکایی‌ها مذاکره کرد؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین سخنرانی‌شان درباره مذاکره نکردن با آمریکایی‌ها، نکاتی را مطرح کردند که بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۴۰۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۳ - 02August 2020

چرا نباید با آمریکایی‌ها مذاکره کرد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رهبر معظم انقلاب اسلامی دهم مرداد ماه همزمان با عید قربان در سخنرانی زنده تلویزیونی درباره ادعای آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران، با اشاره به اینکه من علت مذاکره نکردن با آمریکایی‌ها را بار‌ها گفته‌ام، اما برخی یا متوجه نمی‌شوند و یا وانمود می‌کنند که متوجه نشده‌اند، گفتند: هدف اصلی آمریکایی‌ها از ادعای مذاکره، گرفتن توانایی‌های حیاتی ملت ایران است؛ البته رئیس جمهور فعلی آمریکا هم به‌دنبال برخی منافع شخصی و انتخاباتی است، همچون استفاده تبلیغاتی از مذاکره با کره شمالی.

ایشان تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌ها به جز آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی مذاکره می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اوایل مهر ماه سال ۹۸ نیز در دیدار منتخبان ملت در مجلس خبرگان، با تاکید بر اینکه راه تعامل و مذاکره با هیچ کشوری به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی بسته نیست، افزودند: به هیچ وجه نباید به کشور‌هایی که پرچم دشمنی با نظام اسلامی را در دست گرفته‌اند و در رأس آن‌ها آمریکا و این چند کشور اروپایی، اعتماد شود، زیرا آن‌ها صریحاً با ملت ایران دشمنی می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انگیزه‌های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد، گفتند: اروپایی‌ها در ظاهر به‌عنوان میانجی وارد می‌شوند و حرف‌های طولانی هم می‌زنند، اما همه آن‌ها پوچ است.

اگر بخواهیم بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص عدم مذاکره با آمریکا و رژیم صهیونیستی را واکاوی کنیم، به چندین دلیل می‌رسیم که در ادامه درباره هر یک توضیحاتی اجمالی داده شده است.

نخستین دلیل این است که هدف آمریکایی‌ها از مذاکره، کاهش فشار و پایان دشمنی با ملت ایران نیست؛ بلکه مذاکره وسیله‌ای برای اعمال فشار حداکثری بر ملت ایران است؛ از نظر آمریکایی‌ها، مذاکره با یک طرف ناهمسو باید به همسویی محض طرف مقابل با منافع آمریکا منجر شود.

دلیل دوم این است که ما تحت فشار زیادی از سوی آمریکایی‌ها و تروریسم اقتصادی قرار داریم و عقل سلیم حکم می‌کند که تحت فشار نباید مذاکره کرد.

سومین دلیل استفاده ابزاری دولت ترامپ از مذاکره با ایران است؛ موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز عید قربان به آن اشاره کردند؛ روزنامه نیویورک‌تایمز نیز سال گذشته به غیرواقعی بودن پیشنهادات ترامپ برای «مذاکره بدون پیش‌شرط» با ایران اشاره کرد و نوشت که «ژست‌های ترامپ برای دیپلماسی چیزی بیش از نمایش نیست».

تجربه برجام، چهارمین دلیل عدم مذاکره با آمریکایی‌ها است این توافق و نحوه خروج آمریکا از آن به تنهایی برای کسانی که به هر نوع گفت‌وگو با این کشور اعتقاد دارند، کفایت می‌کند.

پنجمین دلیل به ماهیت مذاکره برمی‌گردد؛ در مذاکره هر یک از طرفین امتیازی می‌دهند تا امتیازی بگیرند؛ آمریکا اگر در مذاکره با ایران امتیازی به ایران دهد، قطعا به‌دنبال اخذ یک امتیاز بزرگ از ایران است؛ امروز آمریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره بر سر نقاط قوت جمهوری اسلامی یعنی نفوذ منطقه‌ای و توان موشکی هستند.

ششمین دلیل، بدقولی آمریکایی‌ها است؛ یعنی زمانی‌که در مذاکره نوبت به آمریکایی‌ها برای امتیاز دادنشان شود، امتیازات تبدیل به وعده‌هایی پوچ می‌شود.

در پایان باید گفت که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ۶ دلیل عقلی که در این نوشتار آمد، مذاکره با آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کشورمان تماما ضرر و زیان است.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار