۱۵ مرداد آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات سمینارپژوهشی تئاترمقاومت

مدیر بخش سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت، از تمدید مهلت ارسال مقالات سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت تا ۱۵ مرداد خبر داد.
کد خبر: ۴۰۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ - 02August 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «جهانشیر یار‌احمدی» دبیر هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت اظهار داشت: آخرین مهلت دریافت چکیده مقالات پژوهشی طبق فراخوان دهم مرداد ۹۹ بوده و بنا به درخواست‌های مکرراساتید و پژوهشگران و اصحاب قلم، این مهلت تا ۱۵ مرداد ماه تمدید شد تا پژوهشگران فرصت مناسبی برای نگارش مقالات خود داشته باشند؛ بنابراین از همه پژوهشگران و اصحاب قلم و اندیشه دعوت می‌کنم تا چکیده مقالات خود را نهایتا تا پایان وقت اداری ۱۵ مردادماه ۹۹ از طریق سامانه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به نشانی rtfestival.ir ثبت و ارسال کنند.

یاراحمدی درباره اهمیت پژوهش در حوزه تئاتر مقاومت گفت: پژوهش به‌طور کلی در همه هنر‌ها ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما به‌گمانم در تئاتر مقاومت به دلایل متعدد این اهمیت خاص‌تر است؛ چرا که پژوهشگران می‌توانند با پژوهش‌های کاربردی خود، مسیر رو به جلوی این‌گونۀ تئاتری را روشن کنند.

وی در ادامه افزود: پژوهش می‌تواند با آسیب‌شناسیِ مسیر تجربه شده در دوره‌های گذشته، ما را برای قدم گذاشتن در مسیر نو آگاه کند؛ همان‌گونه که توانایی افزودن ظرفیت‌های مهمی به حوزه عملی تئاتر را دارد که نقطه عطف این ظرفیت‌ها می‌تواند اقتباس از آثار مکتوب (خاطرات، داستان‌ها، رمان‌ها و...) برای نمایشنامه‌نویسی باشد.

یاراحمدی درباره پژوهشگران این عرصه نیز گفت: حوزه پژوهش، علاقه‌مندان خاص‌تری نسبت به سایر حوزه‌های عملی در تئاتر دارد که قطعا محدودتر هستند. اما امیدوارم در این فرصت ایجاد شده در روزگار اکنون که همه ما از کار اجرایی مانده‌ایم، روی امور مهمی همچون مطالعه و پژوهش مکث کنیم تا بتوانیم کار‌های پرمغزتری برای تئاتر کشور ارائه دهیم.

امیدوارم نسلی جدید به حوزه پژوهش‌های تئاتری ورود پیدا کنند و در آینده هر گروه تئاتری حداقل یک پژوهشگر را همواره در کنار خود داشته باشد.

هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت با محور‌های بررسی گستره مقاومت در ادبیات نمایشی ایران، مطالعات مستندنگاری تئاتر مقاومت در ایران، رابطۀ نهاد تئاتر و انقلاب و تاثیر این دو بر هم، مطالعات بینارشته‌ای ادبیات مقاومت، مطالعۀ مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی جهان، بررسی تطبیقی ادبیات نمایشی ایران و جهان با تمرکز بر مضمون مقاومت، تاثیر جشنواره‌های تئاتری بر جریان‌سازی تئاتر مقاومت، گستره توجه جشنواره‌ها به موضوع و مفهوم تئاتر مقاومت، ضرورت بازنگری در سیاست‌ها و اهداف جشنواره، آسیب‌شناسی تئاتر مقاومت و بررسی راهکار‌های گسترۀ فرهنگ‌سازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر، پاییز سال جاری و همزمان با هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت برگزار خواهد شد.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها