نویسنده کتاب «مهمان‌کشی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

رمان‌های شاخصی درحوزه تاریخ اسلام نداریم/ «حضرت مسلم» معیاری برای سنجش امام شناسی است

«رسول حسنی ولاشجردی» با بیان اینکه ولایتمداری، ثبات قدم و بصیرت بالا از ویژگی‌های حضرت مسلم بن عقیل (ع) است، گفت: شناخت ویژگی‌های حضرت مسلم (ع) برای اینکه بدانیم در مسیر امام زمان خود هستیم یا خیر، کاملاً ضروری است.
کد خبر: ۴۰۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ - 05August 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «مهمان‌کشی» نوشته «رسول حسنی ولاشجردی» به تازگی توسط نشر «آفرینندگان» منتشر شد.

این کتاب دربرگیرنده مقتل حضرت مسلم بن عقیل (ع) است که براساس اسناد و منابع موثق و معتبر در ۹۶ صفحه به نگارش درآمده است. «مهمان‌کشی» اولین جلد از مجموعه «سوگنامه» است. این مجموعه در سه جلد با موضوعیت حوادث قبل از عاشورا (مهمان‌کشی)، حوادث عاشورا (سلیمان کربلا) و وقایع بعد از عاشورا (قافله سالار) تنظیم شده است که هم‌اکنون جلد نخست آن منتشر شده است.

نگاه «ضد روشنفکری»؛ عامل رکود رمان‌های اسلامی/ «حضرت مسلم» شاخصی برای سنجش دین‌داری است

در همین راستا گفت‌وگویی را با نویسنده کتاب که خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری دفاع مقدس است انجام دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

از بین موضوعات محرم چرا مقتل حضرت مسلم (ع) را انتخاب کردید؟

حضرت مسلم (ع) چند ویژگی مهم و قابل اعتنا داشتند. اول ولایت‌مداری ایشان بود که در هر شرایطی امر امام زمان خود را مقدم بر مصلحت شخصی می‌دانستند و ویژگی دوم ثبات قدم ایشان بود. به‌طوری که هیچ‌گاه در مأموریتی که امام حسین (ع) به وی محول کرده بود شک و تردیدی نداشت؛ سومین ویژگی حضرت مسلم (ع) بصیرت مثالی‌زدنی وی در وقایع و پیش‌آمدهای زمانه بود.

بصیرت اگر حقیقی باشد قهراً شجاعت به همراه خواهد داشت. به همین دلیل وقتی جناب مسلم (ع) را به دارالاماره کوفه بردند به عبیدالله سلام نکرد. وقتی یاران ابن زیاد معترض شدند که چرا به امیر عبیدالله سلام نکردی، حضرت مسلم پاسخ داد که من امیر و آقایی غیر از مولایم حسین (ع) ندارم. یا وقتی عبیدالله از مسلم می‌پرسد که در خلافت سهمی دارید، ایشان پاسخ می‌دهند که گمان ندارم بلکه یقین دارم خلافت برای حضرت علی (ع) و پسران آن حضرت است؛ بنابراین معتقدم شناخت ویژگی‌های حضرت مسلم (ع) برای اینکه بدانیم در مسیر امام زمان خود هستیم یا خیر، کاملاً ضروری است.

نگاه «ضد روشنفکری»؛ عامل رکود رمان‌های اسلامی/ «حضرت مسلم» شاخصی برای سنجش دین‌داری است

چقدر زمان برای تحقیق، پژوهش و نگارش این کتاب صرف کردید؟

نزدیک به دو سال از زمان شروع کار تا انتشار آن زمان برد. البته نگارش کتاب به‌طور پیوسته صورت نگرفت، بلکه جمع‌آوری اسناد و منابع و تطبیق آن‌ها زمان‌بر بود. به‌خصوص اینکه برای من وجهه هنری اثر بسیار همیت داشت و از همان ابتدا قصد نداشتم کتابی صرفا تاریخی بنویسم، چون آثار متعدد و مهمی در این زمینه به نگارش درآمده بود و جدای از آن، من متخصص تاریخ نیستم؛ لذا قصد بنده تألیف یک رمان تاریخی بود که در خلال آن، بتوانم یک الگوی خاص را به مخاطب ارائه دهم.

دلیل اینکه زمان نگارش طولانی شد این بود که می‌خواستم به نثری فاخر و شاعرانه برسم و حالا اینکه چقدر در این امر موفق بودم، باید مورد بررسی قرار بگیرد. متأسفانه در آثار داستانی که به تاریخ اسلام مرتبط است معمولاً با نثر قابل اعتنایی مواجه نیستیم و از طرفی این مسئله لزوماً به معنای نثر شاعرانه و متکلفانه نیست بلکه نگاه به تاریخ اسلام، نگاهی سهل‌انگارانه است.

گویا عده‌ای کار کردن در این حوزه را ارتجاع و عملی ضد روشنفکری قلمداد می‌کنند و شاید هم به همین دلیل باشد که رمان‌های شاخصی در حوزه تاریخ اسلام نداریم.

کتاب «مهمان‌کشی» اولین جلد از مجموعه «سوگنامه» است، درباره این مجموعه توضیح دهید؟

بله، کتاب «مهمان‌کشی» اولین جلد از این سه‌گانه است که سوگ یکم آن با عنوان مهمان‌کشی به مقتل حضرت مسلم بن عقیل (ع) می‌پردازد و در ادامه سوگ دوم با عنوان سلیمان کربلا به شرح وقایع عاشورا اختصاص دارد و سوگ سوم نیز با عنوان قافله سالار به وقایع پس از عاشورا می‌پردازد که سوگ دوم و سوم در دست نگارش هستند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار