تاریخچه‌ی ضبط موسیقی در ایران مستند شد

مستند «دیافراگم» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «جواد وطنی» که فیلمبرداری آن به تازگی پایان یافته، به تاریخچه‌ی ضبط موسیقی در ایران در دوره‌ی قاجاریه تا پهلوی می‌پردازد.
کد خبر: ۴۰۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ - 09August 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فیلمبرداری مستند «دیافراگم» پس از دو سال به تازگی پایان یافته و این فیلم که به مستندنگاری ورود و تحول صنعت ضبط موسیقی روی صفحه گرامافون و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در ایران می‌پردازد، وارد مرحله تدوین و صداگذاری شده است.

جواد وطنی درباره‌ی شکل‌گیری این مستند گفت: در ابتدا قرار بود مستند- پرتره‌ای با حضور یکی از دوستانم بنام «علی ابوالخیریان» که مجموعه‌دار گرامافون و صفحه‌های ایرانی‌ست، تولید کنم، اما به دلیل گستردگی و اهمیت ضبط موسیقی و صفحه، با حضور چند کاراکتر اصلی مانند علیرضا میرعلی‌نقی، علی ابوالخیریان، محمدرضا شرایلی و... تاریخچه‌ی ضبط موسیقی در ایران را بررسی و ثبت کردم.

وی افزود: ورود دستگاه‌های فنوگراف و گرامافون، سرآغاز ضبط صدا، موسیقی اصیل ایرانی و اجرای بسیاری از هنرمندان بر روی صفحه‌های گرامافون شد که بازگوکننده‌ی شیوه آوازی، ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی در بیش از یکصد سال گذشته است.

این مستندساز با اشاره به دشواری‌های پیش‌روی فیلمسازان برای ساخت مستندهای آرشیوی خاطرنشان کرد: تولید و ساخت فیلم‌های آرشیوی، پژوهش‌محور و تاریخی همواره به دلیل نبود و یا دسترسی محدود به منابع پژوهشی و هزینه بالای تهیه مواد و متریال آرشیوی دشوار است؛ اما نمی‌توان از جذابیت و لذت دست یافتن به این منابع و اسناد تاریخی چشم‌پوشی کرد. همین لذت کشف و جستجو در تاریخ ضبط موسیقی ایران، انگیزه اصلی من برای ساخت «دیافراگم» بعد از مستند «وَرس» شد.

گفتنی است که عوامل تولید مستند «دیافراگم» عبارتند از: پژوهشگران: سارا اقبال، جواد وطنی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: جواد وطنی، فیلمبرداران: فربد صالحی، جواد وطنی، صدابردار: منوچهر معصومی، تدوین: آرش زاهدی‌اصل، صداگذار: حسن مهدوی، مدیر تولید: پارسا خزاعی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها