روایتی از تنها شهید اروپایی دفاع مقدس؛

شهید «کمال کورسل»؛ سیر رستگاری از پاریس تا مرصاد

شهید کمال کورسل یکی از شهدای والامقام دفاع مقدس است که در جریان عملیات مرصاد به شهادت رسید و مزار مطهرش همچون نگینی در گلزار شهدای قم زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان فرهنگ عاشورایی ایثار و شهادت است.
کد خبر: ۴۱۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ - 10August 2020

شهید «کمال کورسل»؛ سیر رستگاری از پاریس تا مرصادگروه استان‌های دفاع‌پرس؛ دفاع مقدس همچون اقیانوسی دربرگیرنده گوهر‌های ارزشمند است که باید در اعماق آن فرو رفت و آن گنجینه‌های بی بدیل را استخراج نمود. حضور رزمندگان غیر ایرانی در صفوف دلیرمردان سپاه اسلام، از جمله گوهر‌های تابناک هشت سال دفاع مقدس است که نام شهید «کمال کورسل» در آن، به سبب برخی ویژگی‌های منحصر به فرد، درخشندگی ویژه‌ای دارد.

«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت.

اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با شنیدن سخنرانی‌های حضرت امام (ره) که به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، جرقه‌های عدالت خواهی در ذهن کمال زده شد و با آشنایی با دانشجویان ایرانی پیرو خط امام مقیم پاریس، حضور در برنامه‌ها و مراسم‌های کانون دانشجویان ایرانی بخش جدایی ناپذیر زندگی ژروم شد و تحت تأثیر معارف نورانی دعای کمیل، شیعه شد. او شیعه شدن خود را مدیون دعای کمیل حضرت علی (ع) می‌دانست و دوست داشت او را علی یا ابوحیدر بنامند.

کمال پس از تشرف به مذهب شیعه تصمیم می‌گیرد به ایران سفر کند تا علوم اسلامی و معارف اهل بیت (ع) را در این کشور اسلامی بیاموزد، لذا در سال ۱۳۶۱ به ایران مهاجرت کرد و راهی شهر قم و حوزه علمیه شد. او بسیار تیزهوش بود، به امام خمینی (ره) بسیار عشق می‌ورزید و مقلد ایشان بود. معتقد بود فرامین، ولی فقیه در واقع دستورات اهل بیت (علیهم السلام) است.

شهید کورسل در مدرسه حجتیه قم به فراگیری دروس حوزه پرداخت؛ او یکبار همراه طلبه‌های حوزه علمیه به دیدار امام خمینی (ره) رفت و همیشه از این دیدار به نیکی و با شوقی وصف ناپذیر یاد می‌کرد.

بعد از مدتی حضور در مدرسه حجتیه تصمیم گرفت برخی کتب دینی را به زبان فرانسه ترجمه کند. کتب شیعه در اسلام، مسئله حجاب، سی و شش صفحه از یکی از کتاب‌های میرزا جواد آقای تبریزی، چند صفحه از قرآن، چهل حدیث و رسالة حقوق امام سجاد (ع) بخشی از ترجمه‌های وی می‌باشد.

کمال کورسل در سفر ریاست جمهوری وقت، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) به قم، به نمایندگی از طلاب غیرایرانی سخنرانی کرد.

با شروع جنگ تحمیلی کمال علاقه زیادی به شرکت در جنگ داشت، اما مسئولان ذیربط هر بار به دلایل امنیتی با این موضوع مخالفت می‌کردند. پس از چندین بار پیگیری برای رفتن به جبهه، سال ۶۳ از طریق سپاه بدر که مخصوص مجاهدین عراقی بود، در قالب گردان شهید دستغیب، به جبهه اعزام شد. عملیات کربلای دو اولین عملیاتی بود که کمال در آن شرکت کرد.

شهید کمال کورسل پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و حمله منافقین در سوم مرداد سال ۶۷، با عضویت در گردان شهید صدر مجددا به جبهه غرب اعزام شد. وی پنجم مرداد همان سال، هنگامی که ۲۴ ساله بود، در عملیات مرصاد، منطقه اسلام آباد غرب استان کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید کورسل، مسیر طولانی از پاریس تا مرصاد، از مسیحیت تا تشیّع، از زندگی در قلب اروپا تا شهادت در جنگ میان ایران اسلامی و همه دنیای کفر را در هفت سال طی کرد و نامش به عنوان تنها شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.. مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.

کتاب «کمال کورسل» تنها شهید اروپایی دفاع مقدس، شرح کاملی از زندگی و شهادت این شهید بزرگوار است که به همت سیدمحمد صادق حسینی مقدم و از سوی انتشارات بین الحرمین منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها