دفاع‌پرس بررسی کرد؛

هشدار اروپایی‌ها به محمد بن‌سلمان/ چه سرنوشتی در انتظار ولیعهد سابق عربستان است؟

بسیاری از کشور‌های اروپایی بر خلاف آمریکایی‌ها به‌طور ضمنی مخالفت خود را با سلطنت محمد بن‌سلمان، ابراز کرده‌اند، اما در مقطع کنونی به‌نظر می‌رسد مخالفت آن‌ها برای پادشاهی بن‌سلمان بیشتر شده است.
کد خبر: ۴۱۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۹ - 15August 2020

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: درحالی‌که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان جسورانه‌تر از هر زمان دیگری، در حال از بین بردن مخالفان و رقبا به ویژه شاهزادگان مخالف سلطنتش پس از پدرش است، بزرگترین واحد پارلمان اروپا خواستار افشای فوری سرنوشت محمد بن‌نایف ولیعهد سابق سعودی و محافظت از وی در قتل ولیعهد محمد‌ بن سلمان شد.

بن‌سلمان در یک اقدام افراطی، بسیاری از مخالفان سلطنتی خود را بازداشت کرد؛ مهم‌ترین آن‌ها محمد بن‌نایف بود که تقریبا دو سال ولیعهد عربستان بود. گزارش‌های منتشر شده از خانواده سلطنتی حاکی از آن است که بن‌نایف از ناحیه «قلب» رنج می‌برد.

اروپایی‌ها در یک پیام واضح از بن‌سلمان خواسته‌اند تا درباره سرنوشت پسر عمویش شفاف‌سازی کند؛ اما چرا اروپایی‌ها در شرایط فعلی چنین درخواستی کرده‌اند، می‌تواند سه دلیل محرمانه داشته باشد؛ اروپایی‌ها با محمد بن‌سلمان در رسیدن به سلطتنت مخالف هستند.

درخواست اروپایی‌ها از بن‌سلمان در راستای شفاف‌سازی سرنوشت ولیعهد سابق، برای رسیدن او به تاج و تخت پادشاهی محسوب می‌شود. محمد‌بن سلمان در داخل خاندان سعودی مخالفان قابل توجهی دارد؛ لذا تمام تلاش خود را صرف حمایت آمریکا و اروپا از خودش برای تصدی پست پدرش متمرکز می‌کند.

بن‌سلمان خیلی خوب می‌داند که اگر حمایت خارجی را نداشته باشد، رسیدن به تخت پادشاهی کار دشواری خواهد بود؛ و حتی اگر او پادشاه شود، اگر غرب با او مخالفت کند، موقعیت و برنامه‌های وی تضعیف می‌شود.

تاکنون بسیاری از کشور‌های اروپایی برخلاف آمریکا مخالفت خود را با پادشاهی بن سلمان نشان داده اند. اخیرا، به نظر می‌رسد آن‌ها مخالفت خود را شدت بخشیده اند. در چند هفته گذشته، گزارشی از وضعیت بحرانی ملک سلمان گزارش شده است. در چنین فضایی، اروپایی‌ها با شور و نشاط مخالفت خود را با شاهزاده محمد ابراز کردند. آن‌ها از افراط گرایی و سرکوب بن‌سلمان به مخالفان دلگیر هستند که با ترور منتقد صریح وی جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به نقطه اوج خود رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه مرگ که خاشقچی را کشته است، توسط خود ولیعهد فرستاده شده است.

بن سلمان از زمان تصدی پست ولیعهد در سال ۲۰۱۷، باج‌های سنگینی را به ایالات متحده داده است تا برنامه‌های بلند پروازانه خود را در داخل و خارج از کشور دنبال کند؛ یکی از مهم‌ترین اقداماتی که محمدبن‌سلمان تاکنون با تکیه بر قدرت ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام داده، از بین بردن مخالفانش در داخل خاندان سعودی است؛ از آنجایی که نظرسنجی‌ها در ایالات متحده نتایج بدی را به ترامپ در رقابت با رقیب دموکراتیک خود جو بایدن نشان می‌دهد، بن‌سلمان در حال پیشبرد سرکوب خود برای مخالفان است تا یک بار برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شود. از این گذشته، او می‌داند که بایدن و دیگر دموکرات‌ها مخالف وی برای تصدی پست پادشاهی هستند. به نظر می‌رسد اروپایی‌ها از نیت وی خبر دارند و از این رو برای جلوگیری از بین بردن بن نایف تلاش می‌کنند.

با توجه به زمان اندک محمد بن‌سلمان تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اروپایی‌ها می‌خواهند پیامی را به ولیعهد منتقل کنند، و به او بگویند که وی مسئول زندگی ولیعهد پیشین است و به‌دستور وی در بازداشت به سر می‌برد. این پیام بدان معنی است که اروپایی‌ها با او مخالف هستند و قصد دارند، در صورت باخت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طناب را برای بن‌سلمان محکم‌تر کنند تا بن‌نایف جایگاه خود را بازیابد. در واقع، بقای بن‌نایف قبل از نشستن بن‌سلمان بر کرسی سلطنت می‌تواند کابوسی ماندگار برای پادشاهی محمد بن‌سلمان باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار