فرمانده نیروی دریایی ارتش:

البرز و سهند به سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز شدند/ «پلیکان» در آینده دشمن را غافلگیر می‌کند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: سال گذشته رونمایی از پهپاد عمود پرتاب پلیکان را داشتیم و در آینده نزدیک ممکن است ارائه‌ای داشته باشیم که برای دشمنان باید غافلگیر کننده باشد.
کد خبر: ۴۱۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴ - 05September 2020

البرز و سهند به سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز شدند/ «پلیکان» در آینده دشمن را غافلگیر می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، موافقت برای مصاحبه را چند وقتی بود که از او گرفته بودیم، اما به دلیل مشغله کاری فراوان و مأموریت‌های متعددی که داشت، زمان مصاحبه به تعویق می‌افتاد. به هر حال در اواخر مرداد ماه و اولین فرصتی که پیدا کرد، قرار مصاحبه با دفتر او تنظیم شد. پس از همه هماهنگی‌های انجام شده با رعایت اصول حفاظتی وارد ستاد فرماندهی نیروی دریایی ارتش شدیم. قرار گفت‌وگوی ما با امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در دفتر کارش در ستاد فرماندهی نداجا بود.

طبق همان زمان مشخص شده، مصاحبه رأس ساعت ۱۱ صبح آغاز شد. گفت‌وگو را با توجه به شرایطی که تمامی مردم جهان با آن درگیر هستند، یعنی شیوع ویروس کرونا آغاز کردیم که آیا تأثیری بر مأموریت‌های آن‌ها داشته است؟ نظر امیر خانزادی بر این بود که شیوع کرونا هیچ خللی در مأموریتشان نداشته است. او می‌گوید: «بعد از شیوع کرونا تا به امروز چند رزمایش را انجام داده‌ایم و آن رزمایش‌هایی که بر اساس برنامه قرار است اجرا شود بدون استثنا اجرا و همه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت خواهد شد. ما نمی‌توانیم امنیت را با هیچ چیز دیگر معامله کنیم. رزمایش موضوعی است که مهارت را برای همکاران ما به ارمغان می‌آورد. عرق‌هایی که امروز در دوران صلح ریخته می‌شود از ریختن خون در دوران دفاع جلوگیری می‌کند و مهارت است که به این موضوع کمک می‌کند. رزمایش‌ها نمایشگر حضور، اقتدار، توانمندی هستند و موجب بازدارندگی راهبردی می‌شود که در عرصه دریا بسیار مهم است و این رزمایش‌ها حتماً برگزار می‌شود.»

پیشرفت‌های نیروی دریایی در عرصه‌های مختلف یکی از مهمترین محور‌های گفت‌وگوی ما با فرمانده نیروی دریایی بود. امیر خانزادی پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش در حوزه پهپاد را برای دشمنان غافلگیر کننده می‌داند و تاکید کرد: «ذکاوت نیروی انسانی، توانایی صنعتی و دانش مرتبط با آن موضوعی است که باعث تفاوت کشور‌ها در این زمینه می‌شود، در نیروی دریایی ارتش ما سال گذشته رونمایی از پهپاد عمود پرتاب پلیکان را داشتیم و اکنون توانایی‌های آن را بهینه کرده‌ایم و در آینده نزدیک ممکن است ارائه‌ای داشته باشیم، این موضوع برای دشمنان باید غافلگیر کننده باشد».

امیر خانزادی معتقد است که هیچ محدودیتی برای ساخت شناور‌های نظامی در نیروی دریایی و مجموعه وزارت دفاع وجود ندارد، او می‌گوید: «کارخانجات نداجا ظرفیت بسیار بزرگی دارند که نیروی دریایی ارتش از آن برخوردار است، ما از این ظرفیت در ساخت شناور‌های نظامی سطحی و زیرسطحی استفاده کردیم و این کار را به صورت هماهنگ با وزارت دفاع پیش بردیم، یعنی اگر شناوری ساخته می‌شود محصول یک همکاری مشترک است، مثلاً جماران را نیروی دریایی ساخت و دنا را وزارت دفاع به طور کامل ساخت به همین دلیل، این یک کار هم افزا در تقویت بخش دفاع است که به ساخت و ساز‌ها سرعت بیشتری می‌دهد».

فرمانده نیروی دریایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تجهیز شناور‌های نداجا به سیلو‌های عمود پرتاب اشاره‌ای داشت. امیر خانزادی می‌گوید: «تجهیز شناور‌های به موشک‌های عمود پرتاب بسیار اهمیت دارد، زمانی که موشک‌ها عمود پرتاب می‌شوند شما اجازه دارید تعداد موشک‌های بیشتری در این شناور‌ها استقرار دهید، این یعنی توان و قدرت رزمی شما بالاتر می‌رود. عمدتاً موشک‌های عمود پرتاب متوجه سامانه‌های پدافند هوایی هستند و در لایه‌های مختلف دفاع ارتفاع پست، متوسط و بلند تعریف می‌شود.»

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

شیوع کرونا در جهان تأثیرات فراوان بر جامعه جهانی و مشاغل مختلف داشته است، آیا این اوضاع تأثیری روی مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش داشته است؟

ارتش را در سطح جامعه، به عنوان یک دیوان منظم می‌شناسند. قانون، مقررات، سلسله مراتب و نظم در ارتش بسیار اهمیت دارد و در نیروی دریایی قوانین و مقررات بسیار خاص‌تر است، هم دستورالعمل و پروتکل‌های نظامی و هم پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح خود در مجموعه ارتش اجرا می‌شود.

ما با نظم بسیار بالا فاصله گذاری اجتماعی و مسائل مربوط به بهداشت و درمان را رعایت می‌کنیم، اما ما هم بخشی از جامعه هستیم و رفت و آمد‌های اجتماعی داریم و در صورت نیاز به شهر و به بخش‌های دولتی مراجعه می‌کنیم و این موضوع اندکی آسیب‌های خود را دارد، اما تلاش کردیم که در برقراری نظم خودکفا باشیم و باری برای کشور ایجاد نکنیم.

در نیروی دریایی ماسک، پوشش‌های مخصوص، شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها را از همان ابتدا خودمان تولید کردیم و در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و بخشی از تولیدات ما در بخش عمومی هم مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از ماسک، ضد عفونی کردن اماکن، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی به طور جدی انجام می‌شود، به همین دلیل درگیری ما با کرونا بسیار کم بوده است.

آمریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر ناوگان‌هایشان درگیر کرونا شدند، ناو هواپیمابر که حدود ۵ هزار نفر در آن هستند و همینطور ناوشکن‌ها با این موضوع درگیر شدند و تبعات این ویروس در بعد نظامی هم ورود پیدا کرد؛ اما ما کار‌ها و مأموریت‌های در نیروی دریایی ارتش متوقف نشده، تا امروز در مأموریت‌های ما هیچ خللی به وجود نیامده. یکی از موضوعات مهم برقراری امنیت در مرزها، مناطق دریایی، دریا‌های آزاد تا خلیج عدن است، در همین زمان که با شما در حال صحبت هستم، ناوگروه ۶۹ نداجا در خلیج عدن مشغول مأموریت است، تلاش‌های نظامی ما در دریا در دوران کرونا حتی افزایش هم پیدا کرده است.

سال گذشته شاهد برگزاری رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه بودیم که بی سابقه بود. آیا امسال هم این رزمایش برگزار می‌شود؟ آیا برنامه‌ای برای برگزاری چنین رزمایشی با کشور‌های دیگر دارید؟

برگزاری چنین رزمایش‌هایی در این سطح معنای خاص خود را دارد، یعنی اینکه آن کشور در سایر بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به تعاملات خوبی رسیده‌اند و دنباله این تعاملات وارد بخش‌های دفاعی می‌شود، برگزاری این رزمایش یک سری خطوط همکاری پررنگی را نشان می‌دهد و تکرار چنین رزمایش‌هایی به تصمیمات جمعی در سطح نیرو‌های مسلح و تعامل بین کشور‌ها موکول می‌شود. امیدوار هستیم که این رزمایش تکرار شود.

درباره احتمال برگزاری رزمایش با سایر کشور‌ها عوامل متعددی نیاز است. برای اینکه کشور‌های دیگر هم پای کار بیایند و رزمایش مرکب با سایر کشور‌ها داشته باشیم باید تعاملاتی میان کشور‌ها صورت گیرد، ما با همه کشور‌های منطقه آمادگی برگزاری چنین رزمایشی را داریم و همانطور که سال گذشته مطرح شده بود رزمایش بین المللی منطقه‌ای را در سطح اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند پیش‌بینی کرده بودیم که به دلیل کرونا متوقف شد، اگر کرونا در ماه‌های آینده وضعیت رو به افولی داشته باشد حتماً رزمایش نیرو‌های دریایی کشور‌های منطقه اقیانوس هند در قالب اجلاس فرماندهان نیروی دریایی برگزار می‌شود که میزبانش ایران است.

شرایط به وجود آمده بعد از شیوع کرونا آیا مانع برگزاری رزمایش‌های نیروی دریایی ارتش شد؟

خیر، ما تا امروز چند رزمایش را انجام دادیم. همانطور که در ماه‌های گذشته شاهد آن بودید رزمایش موشکی در ناوگان جنوب انجام شد در جا‌های دیگر هم رزمایش‌هایی برگزار شد، اما رسانه‌ای نشده است. آن رزمایش‌هایی که بر اساس برنامه قرار است اجرا شود بدون استثنا اجرا و همه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت خواهد شد.

ما نمی‌توانیم امنیت را با هیچ چیز دیگر معامله کنیم؛ رزمایش موضوعی است که مهارت را برای همکاران ما به ارمغان می‌آورد. عرق‌هایی که امروز در دوران صلح ریخته می‌شود از ریختن خون در دوران دفاع جلوگیری می‌کند و مهارت است که به این موضوع کمک می‌کند. رزمایش‌ها نمایشگر حضور، اقتدار، توانمندی هستند و موجب بازدارندگی راهبردی می‌شود که در عرصه دریا بسیار مهم است و این رزمایش‌ها حتماً برگزار می‌شود.

چندی پیش از حضور شناور‌های نداجا در دریایی سرخ برای مقابله با دزدان و تروریست‌های دریایی خبر دادید، چرا در آن منطقه حضور پیدا کردید این مأموریت‌ها در حال حاضر به چه شکل است؟

دریای سرخ بیش از سه هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد. زمانی که در این محدوده خطوط مواصلاتی دریایی کشور امتداد پیدا می‌کند یعنی کشتی‌های تجاری و نفتکش ما باید محدوده‌ای را طی کنند تا کالایی را صادر و یا وارد کنند، این مناطق اگر دچار ناامنی باشند قطعاً وظیفه نیروی دریایی است که امنیت را برای آن‌ها برقرار کند. گاهی این ناامنی دزدی دریایی است که فرمول مقابله خاص خود را دارد.

گشت‌های دریایی، استفاده از ظرفیت تکاوران نیروی دریایی و عملیات ویژه، ناوشکن‌ها، پروازی‌ها کمک می‌کنند که برای کشتی‌های جمهوری اسلامی و چه سایرین که از این منطقه تردد می‌کنند امنیت برقرار شود. وقتی نیروی نظامی مستقر شد و امنیت را برقرار کرد همه از آن بهره مند می‌شوند؛ اما زمانی شیطنت‌های تروریستی رخ می‌دهد و دنباله‌های دولتی دارد یعنی یک سری از دولت‌ها پشت عوامل تروریستی اقداماتی می‌کنند که ظاهر قضیه مشخص نیست و به دولت خاصی منتسب نمی‌شود، اما ابزار‌ها و اطلاعاتی که می‌آید نشان می‌دهد یک گروهک تروریستی ساده با ظرفیت‌های مشخص نیست، حتماً یک دولتی از این موضوع حمایت می‌کند و باعث ناامنی می‌شود.

تروریست‌ها از سلاح استفاده می‌کنند و ممکن است آسیب‌های جمعی داشته باشد. اینجا به یک نیروی قهری نیاز است که عملیات نظامی انجام دهد، یکی از عملیات نظامی مهم اسکورت مستقیم است، یک ناوشکن یا ناوگروه در کنار کشتی‌های تجاری و نفتکش قرار می‌گیرد، محیط را پایش و کنترل دقیق می‌کند و با عملیات تروریستی مقابله می‌کند تا ناامنی صورت نگیرد.

در سال گذشته چندین بار لازم شد که ما کشتی‌هایمان را تا دهانه کانال سوئز همراهی کنیم و هر زمان لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد، برای مقابله با هر تهدیدی در دریا حضور داریم و در این ارتباط با هیچکس شوخی نداریم، اگر لازم باشد کشتی توقیف یا بازرسی شود حتماً این کار را انجام می‌دهیم و تا هر کجای دنیا لازم باشد کشتی‌های مان را اسکورت مستقیم می‌کنیم.

روند تجهیز شناور‌های نداجا به موشک‌های عمود پرتاب چگونه است؟ چه نوع موشک‌هایی در این شناور‌ها استفاده می‌شود؟

وقتی صحبت از عمود پرتاب کردن موشک می‌شود یعنی قرار است شناور تعداد بیشتری موشک با خود حمل کنیم. اگر عمود پرتاب نباشد به واسطه وزنی که موشک‌ها دارند و کنیستر‌هایی که موشک‌ها در داخلش قرار می‌گیرند ابعاد و اندازه اش امکان بارگذاری مجدد در دریا را فراهم نمی‌کند، اگر یک ناوشکنی با هر تعداد موشک به دریا برود وقتی استفاده کرد دیگر ظرفیتی برای امکان بارگذاری مجدد ندارد، بیشتر ناوگان‌های دنیا ظرفیتشان به این شکل است مثلاً چهار موشک ضد سطحی و یا چهار موشک ضد اهداف هوایی دارد و به این ترتیب در قالب یک گروه رزمی کار می‌کنند.

تجهیز شناور‌های به موشک‌های عمود پرتاب بسیار اهمیت دارد، زمانی که موشک‌ها عمود پرتاب می‌شوند شما اجازه دارید تعداد موشک‌های بیشتری در این شناور‌ها استقرار دهید، این یعنی توان و قدرت رزمی شما بالاتر می‌رود. عمدتاً موشک‌های عمود پرتاب متوجه سامانه‌های پدافند هوایی هستند و در لایه‌های مختلف دفاع ارتفاع پست، متوسط و بلند تعریف می‌شود.

دفاع ارتفاع بلند بر روی دریا خیلی تعریف نمی‌شود و بیشتر متوجه ساحل و مقابله ملی با یک مجموعه هواپیماست که ممکن است در ارتفاع خیلی بالا تهدید تلقی شود، برای یک ناوشکن ارتفاع متوسط و کوتاه کفایت می‌کند؛ بنابراین موشک‌هایی که برای عمود پرتاب استفاده می‌شود ضد هوایی هستند و برای این کار ساخته شده‌اند.

موشک بالستیک، یک گروه دیگر از موشک‌های عمود پرتاب هستند که برای حمله به یک ساحل طراحی می‌شوند و مربوط به شناور‌های سنگین‌تر هستند، چون موشک‌های بزرگ و سنگینی هستند و اندازه ضربه‌ای که تولید می‌کنند اندازه‌ی بزرگی است و سازه‌های بزرگ‌تری را باید برایشان پیش بینی کرد و فعلاً روی ناوشکن‌های موجود ما موضوعیت ندارد، موضوعیت بیشتر سامانه‌های پدافند هوایی است، کار تجهیز شناور‌های نداجا به سیلو‌های عمود پرتاب در حال انجام است.

پیشرفت نیروی دریایی در حوزه پهپاد چگونه است؟ در سال جدید آیا الحاق و رونمایی در این حوزه دارید؟

موضوع بدون سرنشین‌ها امروز موضوع روز دنیاست و همه به دنبال استفاده از بدون‌سرنشین‌ها هستند، شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن نداشتن تلفات انسانی در صحنه‌های نظامی و غیرنظامی است. فناوری این حوزه به سرعت در حال دگرگونی است.

ظرفیت، توانایی و قابلیت جدید بدون‌سرنشین‌ها را متحول می‌کند، سرعت و دقتش را بالا می‌برد و اندازه اش را مناسب می‌کند. در بخش نظامی به فناوری بدون سرنشین توجه جدی‌تری شده است و تمام کشور‌های دنیا به این سمت می‌روند. ذکاوت نیروی انسانی، توانایی صنعتی و دانش مرتبط با آن موضوعی است که باعث تفاوت کشور‌ها در این زمینه می‌شود.

در نیروی دریایی ارتش، ما سال گذشته رونمایی از پهپاد عمود پرتاب پلیکان را داشتیم و اکنون توانایی‌های آن را بهینه کرده‌ایم و در آینده نزدیک ممکن است ارائه‌ای داشته باشیم، این موضوع برای دشمنان باید غافلگیر کننده باشد.

برنامه شما برای توسعه ناوگان بالگردی و هوایی چیست؟

توسعه بالگردی و پروازی‌ها وابسته به بلوغ فناوری است، هر میزان در صحنه هوایی ظرفیت‌های فناورانه کشور رشد کند در بخش نیروی دریایی هم از آن استفاده می‌شود. امروز کشور ما در هواپیما‌های جنگنده پیشرفت زیادی داشته‌است؛ هر چقدر پیشرفت بیشتر باشد ماحصل آن در همه بخش‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیرو‌های مسلح و نیروی دریایی تسری پیدا می‌کند.

موضوعی که امروز بسیار مورد توجه نیروی دریایی قرار دارد توان بالگرد‌ها است و نیروی دریایی از پیشرفته‌ترین بالگرد‌ها برخوردار است. در گذشته روی بالگرد‌ها موشک‌های وایل گایدنس نصب بود که تا انتهای مسیر برخورد با یک سیم هدایت می‌شد، اما این موضوع مورد پسند ما نبود و فناوری آن را تغییر دادیم و تسلیحات خاص خود را روی آن نصب کردیم.

در بالگرد‌های ضد زیردریایی هم به همین شکل است. ما پیشرفته‌ترین سونار دنیا، پیشرفته‌ترین تکنیک یافتن زیردریایی و پیشرفته‌ترین اژدر دنیا را برای حمله به زیردریایی در اختیار داریم و در بالاترین سطح فناوری موجود در بحث هوا دریا هستیم، اما توسعه ناوگان موکول به پیشرفت‌های دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی در بحث پرواز است.

آخرین وضعیت هواناو پیروزان که قرار بود وزارت دفاع به شما تحویل دهد چیست؟ با توجه به تحقیقات و تلاش‌های نیروی دریایی در این حوزه چه برنامه‌هایی دارید؟

هواناو‌ها جز تجهیزاتی بودند که در دوره دفاع مقدس به ویژه در شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر نقش ویژه‌ای داشتند و پشتیبانی را از طریق دریا انجام دادند. در دنیا تا چند سال پیش هیچ هواناوی مجهز به موشک نبود، هاورکرافت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین هاورکرافت‌هایی در دنیا بودند که به موشک مجهز شدند و این افتخار را دارم که اولین پرتاب موشک را خودم انجام دادم البته مسئولیت فرماندهی آن وسیله با من بود و عده‌ای از همکاران کمک کردند برای اینکه این اتفاق به خوبی شکل گیرد.

فناوری هاورکرافتی که ما در اختیار داریم مربوط به پیش از انقلاب و جنگ جهانی دوم است، هاورکرافت در عرصه‌های مختلف خیلی پیشرفتی نداشت و فناوری تکمیلی آن به خیلی از کشور‌ها ارائه نشد، اما ما در صحنه نبرد احساس کردیم که این وسیله بسیار کارآمد است و قابلیت‌هایی مثل مین روبی، موشکی و ضد زیردریایی آن را به یک وسیله‌ای منحصر به فرد تبدیل می‌کند، چون در دریا قابل شناسایی نیست و می‌تواند در ساحل مخفی شود به همین دلیل به این موضوع پرداختیم.

کار طراحی اولین هاورکرافت بومی برای نیروی دریایی از سال‌های پیش آغاز شد که من هم در آن گروه بودم و هاورکرافت پیروزان در مجموعه وزارت دفاع در حال ساخت است. امیدوار هستیم تا پایان سال اولین فروند آن به نیروی دریایی ملحق شود که از نظر قابلیت‌ها با سنگین‌ترین هاورکرافت موجود نیروی دریایی برابری می‌کند.

از جمله ویژگی‌های وسیله این است که سطح مقطع راداری اش کوچک‌تر شده و ارتفاعش به شدت کاهش یافته، اما همان توانایی‌های قبلی را دارد اگر قبلاً ده تن بار با خود حمل می‌کرد همچنان این کار‌ها را با کاهش ارتفاع می‌تواند انجام دهد، وضعیت مانورش هم افزایش پیدا کرده است، سیستمش بهینه سازی شده و هزینه‌هایش کاهش یافته است، چرا که تکنیک‌های دریایی جدید در آن به کار رفته است. ان‌شاالله به عنوان یک دستاورد دفاعی مهم این توفیق را داشته باشیم که در پایان سال از آن رونمایی و تحویل نیروی دریایی شود.

یکی از عرصه‌های فعالیت کارخانجات نداجا تولید شناور‌های سبک، متوسط و سنگین است، آیا در این عرصه برنامه خاصی دارید؟

کارخانجات نداجا ظرفیت بسیار بزرگی دارند که نیروی دریایی ارتش از آن برخوردار است و مقام معظم رهبری بار‌ها بر این ظرفیت بزرگ تاکید کردند که حتماً بایستی از این ظرفیت استفاده شود. ما از این ظرفیت در ساخت شناور‌های نظامی سطحی و زیرسطحی استفاده کردیم و این کار را به صورت هماهنگ با وزارت دفاع پیش بردیم، یعنی اگر شناوری ساخته می‌شود محصول یک همکاری مشترک است، مثلاً جماران را نیروی دریایی ساخت و دنا را وزارت دفاع به طور کامل ساخت، به همین دلیل این یک کار هم افزا در تقویت بخش دفاع است که به ساخت و ساز‌ها سرعت بیشتری می‌دهد.

کارخانجات نداجا ظرفیت و توانایی‌های زیادی دارد که در این سال‌ها انباشت بیشتری پیدا کرده است. از لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده تا مقطع دکترا دوره آموزشی در نیروی دریایی وجود دارد، همچنین در کشتی سازی، تسلط به فناوری ساخت تجهیزات و تسلیحات دفاعی پیشرفت بسیاری کرده‌ایم و از آن ظرفیت برای بهینه سازی وسایل و تجهیزات استفاده می‌کنیم؛ مثلاً اگر شناوری مجهز به سونار نبود، مجهز می‌شود. اگر سلاحی دفاع نقطه‌ای، موشک، سامانه‌های اپترونیتی، سامانه کنترل آتش می‌خواهد به سرعت به این سامانه‌ها مجهز می‌شود. ساخت ناوشکن‌ها در تعامل با بخش دفاع و سلسله مراتب نیروی دریایی با برنامه پیش می‌رود و می‌توان به جرأت گفت هیچ محدودیتی برای ساخت شناور‌های نظامی در نیروی دریایی و مجموعه وزارت دفاع وجود ندارد.

آخرین وضعیت ناوشکن دنا چیست؟ چه قابلیت‌هایی نسبت به نمونه‌های گذشته دارد؟

دنا از روی سکو‌های ساخت پایین آمده و موتورهایش راه اندازی شده و بسیاری از سامانه‌ها و زیرسامانه هایش فعال شده است و ان‌شاالله به زودی اخبار خوبی راجع به دنا می‌شنویم.

ساخت ناوشکن دماوند جدید در چه مرحله‌ای است؟

دماوند جدید هم همین وضعیت را دارد، یک بار به آب انداخته شد که جزئی از فرآیند ساخت است، تنش گیری‌های سازه انجام شده، تجهیزات اصلی، موتور‌ها و خطوط شافت نصب شده. همچنین یک پروانه در سینه آن نصب شده است که قدرت مانور را افزایش می‌دهد و برخی از تسلیحات آن هم نصب شده است. درباره دماوند هم اخبار خوب در راه است.

ناوشکن تفتان که وعده ساختش را داده بودید در چه مرحله‌ای است؟

تفتان را وزارت دفاع می‌سازد، البته ساخت کاسه آن تمام شده و ادامه آنکه روی سازه و تجهیزش باشد در برنامه امسال قرار گرفته است.

در حوزه ساخت ناو‌های سنگین و زیردریایی کلاس سنگین چه برنامه‌هایی دارید؟

ساخت آرایه‌های دفاعی از این قبیل برنامه ریزی بسیار دقیق می‌خواهد، ما با برنامه جلو می‌رویم و در این برنامه‌ها همه چیز در کنار هم قرار می‌گیرد. ساخت ناوشکن سنگین امروز در اولویت نیروی دریایی قرار گرفته است، اخیراً جلسه‌ای در این ارتباط داشتیم، منابع آن تأمین شده و کار ساخت سازه به زودی آغاز خواهد شد که پروژه نگین نام دارد. در این پروژه کار ساخت دسترویر‌ها انجام می‌شود که همین ناوشکن‌ها هستند.

سال گذشته در خصوص مین شکار‌ها صحبت‌هایی داشتید و وزارت دفاع اعلام کرد یک مین شکار کامپوزیتی را تولید کرده و قرار است به نیروی دریایی تحویل دهد، کار در چه مرحله‌ای است؟

جنگ مین، یکی از موضوعات اصلی ست که هم در ساحل و هم در دریا معنا دارد و در دو قالب است. وقتی می‌خواهیم ممانعت دریایی ایجاد کنیم از ظرفیت‌های مین استفاده می‌کنیم؛ ممانعت دریایی یعنی وقتی خودمان امکان حضور پرقدرت نداریم و نیرو‌های مان را جای دیگری مستقر کرده‌ایم کاری می‌کنیم که دشمن هم نتواند از آن بخش دریا استفاده کند. مین روبی در دریا هزینه زیادی دارد و زمان خاص خود را می‌طلبد.

امروزه مین‌ها بسیار پیشرفته‌تر از گذشته هستند و تکنیک‌های خاصی می‌خواهند، مین‌های جدید کف خواب و هوشمندند، سیستم شمارنده خاصی دارند و در داخل خود بانکی از شناسه‌های زیر آب شناور‌ها را دارند، می‌توانند تشخیص دهند آیا شناوری که عبور می‌کند مد نظرش هست یا خیر. یکی دیگر از بحث‌های جنگ مین محاسبه دریای نزدیک است وقتی می‌خواهند کسی را جایی نگه دارند که از کانال خود خارج نشود و وارد دریا نشود آنجا را مین ریزی می‌کنند تا نتواند از کانال خارج شود مگر اینکه مجبور به مین روبی شود. امروزه در بحث دفاع دریایی داشتن تجهیزات مین روبی جز الزامات اصلی است. اولین مین شکار نیروی دریایی با همت وزارت دفاع و طراحی مشترک امسال به مجموعه نیروی دریایی ملحق می‌شود.

پیشرفت‌های نیروی دریایی در حوزه ناوبری و جنگ الکترونیک را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیشرفت‌ها نیروی دریایی در حوزه ناوبری و جنگ الکترونیک بی نظیر است نه تنها در مجموعه نیروی دریایی بلکه در کل نیرو‌های مسلح ظرفیت‌های عظیمی از جنگ الکترونیک پای کار آمده که هیچ‌گونه وابستگی به بیرون از کشور ندارد. سیستم‌های پشتیبانی الکترونیکی که کمک می‌کند هر شناسه الکترومغناطیسی در پیرامون خود شناسایی کند، امروز در اختیار نیروی دریایی است و بسیار توسعه یافته است.

پس از آن سیستم‌های مقابله با عملیات جنگ الکترونیک است که امروز به شکل گسترده‌ای در اختیار نیروی دریایی قرار دارد، در این سیستم وقتی به سمت مقابله الکترونیکی می‌رویم علاوه بر اینکه جمع آوری اطلاعاتی خیلی خوب در فضای الکترومغناطیس انجام می‌شود حالا باید مقابله کند، یعنی یا خود اخلال الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند و یا با یک اخلال الکترومغناطیسی مقابله می‌کند و یا در مجموعه‌ای از پرتاب‌ها عملیات انجام می‌دهد، موشک منحرف می‌کند و همچنین سیستم‌های مختلف، چف‌های راداری و حرارتی، همه این مجموعه اکنون روی ناوشکن‌های نیروی دریایی نصب هستند.

شما وضعیت و توان دریایی کشور را برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی در گام دوم انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به چند موضوع تاکید داشتند، هفت یا هشت موضوع مهم است که از دانش و فناوری به عنوان اولین گام شروع می‌شود. فناوری‌های دریایی جز پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا است، وقتی یک کشور در فناوری‌های دریایی پیشرفت می‌کند سرریز آن به سایر بخش‌های جامعه، رشد و بلوغ فناورانه را به همراه دارد. به ویژه فناوری‌های دفاعی که بسیار پیچیده هستند، حضور در دریا یک حضور فناورانه و پیچیده است.

زمانی که شما می‌خواهید ماشینی بسازید موتوری برایش طراحی می‌کنید که در فضای مشخصی حرکت کند اگر همین ماشین را بخواهید به دریا ببرید اول آی پی، آن را ارزیابی می‌کنید که در مقابل آب و رطوبت چه مقاومتی نشان می‌دهد، کارکرد موتور در فضای مرطوب چگونه اتفاق می‌افتد و چه چیز‌هایی باید باشد که از این کارکرد حمایت کند، تا زمانی که این ماشین در ساحل است چنین مسائلی وجود ندارد، اما در دریا که یک فضای بسته است و هوا به راحتی جریان ندارد، درجه حرارت بالا می‌رود بنابراین زمانی که موتور روی خشکی کار می‌کند زمانی که می‌خواهد به دریا برود باید خیلی از استاندارد‌ها به آن اضافه شود.

با وجود تنش‌ها، ضربه‌ها و در شرایط جنگی یک موشک پرتاب می‌شود و به شناوری اصابت می‌کند، انتظار می‌رود که آن شناور همچنان کار خود را انجام دهد. توپی که در ساحل به یک شکل عمل می‌کند روی دریا شکل دیگری کار می‌کند، آلیاژش تغییر می‌کند و به پایدار ساز‌ها نیاز دارد، باید در زوایای مختلف با چرخش توپ، لوله توپ دائماً روی هدف نشانه روی کرده باشد و روی آن قفل باشد و به سیستم‌های کنترل آتش نیاز دارد.

عرصه دریا بسیار پیچیده است، جنگ در آسمان، در سطح و جنگ در زیر آب دارد و یک محیط یکپارچه دفاعی باید شکل بگیرد، سامانه‌های نبرد و هوشمند سازی پای کار می‌آیند و فضای بسیار پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند.

اگر در گام دوم انقلاب که گام تمدن سازی ست به موضوع تمدن دریایی توجه شود قطعاً به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی در رشد و توسعه کشور می‌تواند نقش جدی ایفا کند؛ اما کجا باید دنبال این موضوع بگردیم، مهم‌ترین سواحل ما سواحل اقیانوسی، سواحل مکران، حد فاصل بندرعباس تا پسابندر که شهر‌ها و بنادر مهمی در آنجا داریم؛ بنابراین توسعه تمدن دریایی در سواحل دریای اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران که دست یابی بلاواسطه به دریا‌های آزاد را فراهم می‌کند کلید توسعه آینده کشور است. ما از طریق دریا به همه کشور‌ها به جز کشور‌هایی که در خشکی محصورند دسترسی بلاواسطه داریم، بنابراین موضوع بسیار مهمی در امر اقتصاد است.

تجهیز شناور‌ها به سامانه نقطه‌ای در چه مرحله‌ای است؟

چند سالی است که فناوری سامانه دفاع نقطه‌ای در داخل کشور با سرعت پیگیری شده و به رشد و بلوغ رسیده است. این سامانه تولید شده و روی ساحل تست و آزمایش‌های آن انجام شده و بعد آن را بر روی سکو‌های شناور بردیم و در آنجا تست و آزمایش کردیم و بعد هم آن را روی ناوشکن البرز، سهند و همین طور ناوشکن‌های دیگر نصب کردیم و ناوشکن‌های ما یکی، یکی به این سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز شدند که به نوعی آخرین لایه دفاعی است.

در بعضی از کشور‌ها اسم این سامانه را دروازه‌بان گذاشته‌اند، موشکی که از لایه‌های دفاعی مختلفی عبور کند، این سامانه مثل یک دروازه‌بان کاملاً هوشمندانه ایستاده و شروع منهدم کردن موشک می‌کند. دیواره بزرگ آتش درست می‌کند و چهار تا شش هزار گلوله در دقیقه میزند و در همان چند ثانیه آغازین موشک را منهدم می‌کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها