دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«ایران همدل»؛ پویشی خداپسندانه در ادامه جشن‌های عاطفه‌ها و نیکوکاری

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و رکود بازار برخی از مشاغل و اقشار مختلف جامعه آسیب دیده‌اند، مردم دست در دست یکدیگر باید نشان دهند هنوز عاطفه‌هایشان رنگ نباخته و در آستانه‌ی سال تحصیلی جدید، به یاد همنوعان نیازمند خود هستند.
کد خبر: ۴۱۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۶ - 08September 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کمک کردن به همنوعان و دستگیری از بی‌بضاعتان در جامعه جزئی از فرهنگ غنی ایرانی در اعصار مختلف بوده است. برگزاری جشنهای گلریزان در زورخانه های قدیمی نمادی از استغنای فرهنگ یاری رسانی در بطن و متن جامعه ی ایرانی است.

کمک به زلزله زدگان رودبار، کمک به رزمندگان غیور کشورمان در دوران هشت ساله ی دفاع مقدس تا کمک به مسلمانان بی دفاع بوسنی و هرزگووین از جمله نمونه های بارز و شاخصی هستند که با محوریت امداد و کمک رسانی به همنوعان در سطح ملی کلید خورد.

«ایران همدل»؛ پویشی خداپسندانه در ادامه جشن‌های عاطفه‌ها و نیکوکاری

برگزاری جشن‌های عاطفه ها و نیکوکاری که از دهه‌ی هفتاد آغاز به کار کردند و در آستانه‌ی سال نو تحصیلی و سال نو شمسی دستگیر خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی یا کمیته‌ی امداد امام خمینی یا سازمان‌های خیریه‌ی دیگر بودند، گل درشت ترین پویش‌های ملی با هدف کمک رسانی به همنوعان بی بضاعت در کشور بوده‌اند.

صدا و سیما نیز با اختصاص دادن برنامه‌های شاد و مفرح به دو جشن خیریه در سطح ملی، توانست سهم به سزایی را در تبلیغ این دو حرکت بزرگ و انسان دوستانه ایفا کند. در دهه‌ی هشتاد با تغییر مدیریت صدا و سیما تبلیغ برای این دو جشن کمرنگ‌تر شد اما برگزاری این دو جشن هرگز متوقف نشد. پس از وقوع زلزله‌ی فاجعه بار بم بسیاری از اقشار جامعه از جمله نیروهای مسلح، هنرمندان، فرهنگیان و ... پا به عرصه‌ی کمک‌رسانی گذاشتند و بار دیگر اثبات کردند وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً.

در روایت‌ها آمده است در زمان نزول این آیه ی شریفه اهل بیت نبی مکرم اسلام سه روز روزه گرفتند و هر روز افطار خود را به ایتام و خانواده های بی بضاعت بخشیدند. اطعام خانواده های بی بضاعت و دردمندان و مسکینان در فرهنگ ناب اسلامی در قرآن کریم همردیف با اقامه ی نماز است. در کلام الله مجید هر جا سخن از نماز به میان آمده بی درنگ از اعطای زکات نیز نام برده شده است. آیات سوم تا پنجم از سوره‌ی بقره درباره ی رستگاری آنان که نماز بر پا می دارند و زکات می دهندمی فرماید:

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ.(3) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (4) أُولَئكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و رکود بازار برخی از مشاغل و اقشار مختلف جامعه آسیب دیده اند. ضمن این که هنوز خسارات ناشی از سیل سال گذشته در بسیاری از شهرستان‌ها و روستاها برطرف نشده است. علاوه بر اینکه دستگاه‌های ذی ربط از جمله دولت که در راس امور اجرایی کشور است باید جهت بازسازی مناطق و مشاغل آسیب دیده‌ی ناشی از سیل و یا کرونا تدابیر اقتصادی کارآمدی بیاندیشند، مردم نیز دست در دست یکدیگر باید نشان دهند هنوز عاطفه‌هایشان رنگ نباخته و در آستانه ی سال تحصیلی جدید، به یاد همنوعان خود هستند. برگزاری جشن عاطفه های امسال شاید به دلیل شیوع بیماری کرونا چندان پر ازدحام نباشد ولی ارائه شماره حساب‌ها و استفاده از اپلیکیشن‌های خیرخواهانه می‌تواند فازهای جدیدی از پویش ایران همدل را آغاز کنند.

در این میان همچنان نقش رسانه‌ی ملی برجسته است. شبکه‌های رادیویی با پخش تیزرهای صوتی و شبکه های تلویزیونی با نمایش تیزرهای تصویری و جانمایی کردن لوگوی ایران همدل و زیر نویس‌های مربوط به این پویش ملی، می توانند هموطنان را در ترغیب به این جهاد بزرگ مثمر ثمر باشند. تنها شبکه ای که به صورت جدی به تبلیغ پویش به صورت تیزر و لوگو و زیر نویس می پردازد شبکه‌ی سوم سیماست که کار ارزشمندی است اما این به آن معنا نیست که دیگر شبکه‌ها مسئولیتی در قبال این پویش خداپسندانه ندارند. دیگر شبکه ها نیز با استفاده از لوگوی پویش ایران همدل می توانند در این حرکت خداپسندانه سهیم باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار