نویسنده کتاب «سنگر مدیریت»:

«سنگر مدیریت» قابلیت تدریس در دانشگاه‌های نظامی را دارد

«امیرحسین دهخدایی» گفت: کتاب «سنگر مدیریت» جنبه داستانی ندارد و مبحث مدیریت را از زوایایی مختلف مورد بررسی قرار داده‌ و قابلیت تدریس در دانشگاه‌های نظامی را دارد.
کد خبر: ۴۱۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ - 15September 2020

سنگر مدیریت قابلیت تدریس در دانشگاه های نظامی را دارد«امیرحسین دهخدایی» نویسنده کتاب «سنگر مدیریت» در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در اصفهان، اظهار داشت: زمانی که در دانشگاه شهید بهشتی تهران مشغول به تحصیل بودم، خلاء های در زمینه مدیریتی در جامعه را مشاهده کرده و برایم دغدغه شد. همیشه به دنبال مسیری بودم تا مباحث مدیریتی را از جنبه‌های مختلف دینی، کلاسیک، جهادی و انقلابی را مورد بررسی قرار دهم.

دهخدایی با اشاره به حمایت های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از فعالین در این زمینه، تصریح کرد: طی فرایندی پروژه پژوهشی برای نخبگان ستاد کل نیروی مسلح تعریف می‌شد. به من پیشنهاد همکاری دادند که در میان موضوعات پیشنهاد شده، موضوع شهدای هشت سال دفاع مقدس را مدنظر قرار دادم که باعث گشایش دریچه جدیدی به سویم شد.

وی ادامه داد: من درگیر گرفتن مجوز نشدم زیرا مجوز کتاب از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌ (سریر) صادر شد. اداره کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس‌ اصفهان نیز در زمینه صفحه آرایی و طراحی جلد همکاری کرد و کتاب را با هزینه شخصی به چاپ رساندم.

دهخدایی در خصوص انتخاب شهید آقابابایی در این کتاب، گفت: زمانی که شروع به مطالعه خاطرات شهدا کردم یک احساس روحی و قلبی خاص نسبت به سردار شهید آقا‌بابایی پیدا کردم و خصیصه‌های اخلاقی، مردم داری، عدالت، دقت، نظم، ایمان، اعتقاد خالص و تخصص ایشان در حوزه مدیریت نظامی مرا به خود جذب کرد و باعث شد من در این مسیر قدم بگذارم.

نویسنده کتاب سنگر مدیریت در خصوص زمان شروع و اتمام کتاب، بیان داشت: نوشتن کتاب از پاییز سال 96 آغاز و پاییز 98 به اتمام رسید. در ابتدا مطالب را به شکل پایان نامه بود. به دلیل این که مباحث مدیریتی را از زوایای مختلف مورد برسی قرار داده بودم، اساتید استقبال خوبی داشتند و پیشنهاد شد که چارچوب کار را از صورت آکادمیک شکسته و در قالب کتاب تدوین کنم.

دهخدایی در خصوص دغدغه‌های خود برای نگارش کتاب، تصریح کرد: علاقمند بودم که الگوی مدیریت اسلامی ایرانی را معرفی کنم تا کمبود‌های موجود در این زمینه را برطرف کند. همچنین به شبهات جوانان هم‌سن و سال خودم که به دلیل عدم شناخت فرماندهان جنگ و تصمیمات و عملکردشان جنگ قبل از شروع عملیات، پاسخ دهم.

وی در خصوص اهداف خود در کتاب سنگر مدیریت، گفت: آشنایی با شخصیت و مدیریت فرماندهان دوران دفاع مقدس با تکیه بر شخصیت سردار والامقام حاج اکبر آقابابایی معاون عملیات نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران، آشنایی با شاخص‌های مدیریت اسلامی با تکیه بر آیات قرآن کریم و احادیث معصومین(ع)، آشنایی با شاخص‌های مدیریت انقلابی و جهادی با تکیه بر تحلیل سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال 1360 تاکنون و آشنایی با اصول چهارگانه مدیریت کلاسیک از اهدافی است که سعی کرده ام در این کتاب دنبال شود.

دهخدایی در خصوص تحقق اهداف خود در کتاب اضافه کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا ایرادات به حداقل برسد. به چند مصاحبه کفایت نکرده و مصاحبه‌های زیادی را در چارچوب مباحث علمی انجام دادم که حق مطلب ادا شود و اسناد لازم را جمع‌آوری کردم. در نهایت متن کتاب از سوی اساتید دانشگاه و پژوهشگاه عالی ملی و تحقیقات راهبردی و گروه مدیریت تایید شد.

وی در خصوص مشکلات جمع‌آوری مصاحبه‎ها، عنوان کرد: برای مصاحبه‌ به دنبال دوستان و همرزمان شهید بودم، بعضی افراد در سمت‌های بالای مدیریتی به محض شنیدن نام شهید به من وقت ملاقات و مصاحبه می‌دادند. سرداران استکی، تمیزی و رستگارپناه کمک های شایانی به من کردند و سرلشکر ایزدی مقدمه کتاب را نوشت. 

این نویسنده ادامه داد: در برخی مواقع برای مصاحبه نیز شاهد کم لطفی همرزمان شهید بودم که بر سر مزار شهید می‌رفتم و از ایشان درخواست کمک می‌کردم، به صورت ناگهانی همان شخصی که از مصاحبه طفره می‌رفت با من تماس می‌گرفت و قرار مصاحبه می‌گذاشتند و مشکل حل می‌شد.

دهخدایی با اشاره به اینکه کتاب جنبه داستانی ندارد، بیان داشت: نگارش کتاب سردار شهید آقابابایی مانند سایر کتاب‌های دفاع مقدس جنبه داستانی ندارد و مبحث مدیریت را از زوایایی مختلف مورد بررسی قرار داده‌ام.

وی در خصوص مشکلات نویسندگان تازه کار، گفت: کتاب نویسندگان مشهور در حوزه دفاع مقدس را به راحتی خریداری می‌کنند اما نویسندگان تازه کار دیده نمی‌شود. باید به تمام نویسندگان حوزه دفاع مقدس توجه شود نه اینکه نگاه گلچینی داشته باشند.

دهخدایی با گلایه از نگاه بالا به پایین نسبت به نویسندگان جوان اضافه کرد: قطعاً اگر کتاب من را نویسنده سرشناس نوشته بود بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت این در حالی است که برخی معتقدند کتاب قابلیت این را دارد که در دانشگاه‌های نظامی تدریس شود.

این نویسنده متذکر شد: برای رسیدن به موفقیت باید بی وقفه تلاش کرد و برای رفع شبهات در حوزه دفاع مقدس ذهن خود را از اتفاقات و پیش‌بینی‌ها بشویند و به دنبال تحقیق و تفحص باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها