یادداشت/

ضعف رسانه ملی در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع)

رسانه ملی طبق سنوات گذشته اعلام کرده بود برنامه‌های گسترده و متنوعی در ایام ماه محرم دارد که با نزدیک شدن به پایان دهه سوم محرم هنوز برنامه شاخص و قابل اشاره‌ای از این رسانه پخش نشده است.
کد خبر: ۴۱۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰ - 14September 2020

ضعف رسانه ملی در ایام سوگواری سیدالشهداگروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ ماه محرم و صفر از ایام مهمی برای رسانه ملی است، ایامی که کار برنامه‌سازی را برای تولیدکنندگان بسیار سهل و آسان می‌کند، استفاده از یک مجری نام‌آشنا و یک کارشناس مذهبی و بحث روی یک موضوع بارها گفته شده به علاوه پخش چند تصویر از اماکن مذهبی و گریه و مداحی می‌شود همه محتوای یک برنامه تلویزیونی بدون آنکه کمترین خلاقیتی صرف آن شود. در مقابل انتظار داریم مخاطبان وسیعی جذب این برنامه‌های باسمه‌ای و سفارشی شوند و در آخر هم مدیران تلویزیون و رادیو با اعلام آمارهای خود سعی در پر و پیمان نشان دادن کارنامه خود دارند.

شاید سال‌ها پیش ضعف این نوع از برنامه‌سازی چندان به چشم نمی‌آمد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و حضور اجباری تعداد زیادی از مردم به منظور پیشگیری از انتشار بیماری انتظار این بود که شکل برنامه‌ها حال و هوای دیگری به خود بگیرند.

پخش ده‌باره سریال‌های تلویزیونی که دیگر ارزش محتوایی خود را از دست داده‌اند و به دلیل تکرار چندباره سوژه طنز بسیاری از مخاطبان در فضای مجازی قرار می‌گیرند درد دیگری است که بهتر است سربسته بماند. این تکرار مکررات پیش از آنکه احترام به خواست مخاطب و اقدامی فرهنگی باشد نشانه بی‌حرمتی به بینندگان است که مجبور به دیدن سریال‌ها هستند.

حتی «زمین گرم» به کارگردانی «سعید نعمت‌اله» توانسته این همه کم‌کاری رسانه ملی را توجیه کند؛ سریال تازه تولید شده‌ شبکه سوم سیما محصول تفکر همان نویسنده‌ای است که ظاهرا قصد ندارد دست از دین و مذهب بردارد، دوباره با غرض‌ورزی‌های آن‌چنانی خود این‌بار در مقام کارگردان «زمین گرم» را ساخته تا به تعبیر خودش سه‌گانه خود را تمام کند.

وقتی رسانه ملی در عده و عده آن‌قدر بی‌بنیه است که عنوان‌بندی سریال‌ها به نام «سعید نعمت‌اله» و چند نام تکرار شونده برمی‌خوریم چگونه انتظار تغییر و تحول در رسانه ملی را باید داشت؟

مخاطبی که هر روزه با حجم وسیعی از شبهات در خصوص قیام سیدالشهدا مواجه است و از طرفی اهل مطالعه نیست یا باید تسلیم شبهات شود و یا بدون داشتن قدرت تحلیل همچنان بر مواضع خود بماند. این رسانه ملی است که باید با ساخت برنامه‌های متنوع در قالب تله‌فیلم و مینی سریال‌ها به جنگ با شبهات برود و آنها را مغلوب کند.

رسانه ملی با همه ادعایی که دارد و با تکیه‌بر آمار و ارقام خود همواره سعی دارد عملکرد خود را به رخ کشیده و کاستی‌های خود را توجیه کند. چیزی که مورد داوری قرار می‌گیرد گزارش و آمار و ارقام نیست بلکه خروجی فعالیت‌های رسانه ملی و تأثیر آن بر عموم مخاطبان در سراسر کشور است از این منظر این بینندگان هستند که باید رای نهایی را در خصوص عملکرد رسانه ملی در ایام محرم و سوگواری سیدالشهدا (ع) بدهند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها