الفتح: شرکت‌های آمریکایی هیچ دستاورد واقعی برای عراق نداشته‌اند

نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق گفت که شرکت‌های آمریکایی، از زمان اشغال این کشور در سال ۲۰۰۳ تا به امروز، هیچ دستاورد واقعی نداشته‌اند.
کد خبر: ۴۱۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ - 14September 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق به‌شدت از شرکت‌های آمریکایی که در این کشور فعالیت دارند، انتقاد کرد.

البلداوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «همه شرکت‌های آمریکایی، از زمان اشغال [عراق]در سال ۲۰۰۳ تا به امروز، هیچ دستاورد واقعی نداشته‌اند».

وی تأکید کرد که این شرکت‌ها، با عراق، قرارداد را امضا می‌کنند، ولی آن را تحویل پیمانکار ثانویه می‌دهند و به همین دلیل، هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

این نماینده عراقی با بیان اینکه این گونه قرادادها، ارزشی ندارد، از دولت و وزرای عراقی خواست که به دنبال شرکت‌های معتبر جهانی باشند که دستاورد واقعی داشته‌اند و بتوانند به ملت عراق خدمات بدهند.

در همین ارتباط، «صباح العکیلی» نماینده ائتلاف سائرون عراق به رهبری «مقتدی صدر» از تمدید قرارداد‌های دولت این کشور با شرکت‌های آمریکایی انتقاد کرد و گفت که «همه، معاهده چین و عراق را برای پیشرفت کشور، ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری به فال نیک گرفته بودند».

العکیلی خاطر نشان کرد، تمدید قرارداد با شرکت جنرال الکتریک که در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن صورت گرفت، دلیل روشنی است که نشان می‌دهد نیرو‌ها و شرکت‌های آمریکایی قصد ندارند از عراق خارج شوند و این قرارداد‌ها محکوم به شکست است.

وی با اشاره به اینکه در عراق به طرف چینی اجازه داده نمی‌شود که بازسازی را آغاز کند، در پایان تأکید کرد، تمدید قرارداد با شرکت‌های آمریکایی، «امید ما را برای اجرای معاهده چین توسط الکاظمی، بر باد داد».

یک ماه پیش از آغاز اعتراضات مهرماه ۱۳۹۸ در عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق در سفری پنج روزه به چین رفت و در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم با این کشور امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد.

نمایندگان پارلمان عراق با اعلام اطلاع از این توافق‌ها از آن حمایت کردند و کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق با بی‌نظیر خواندن توافق «نفت در ازای سازندگی» درباره بند‌های این توافق‌نامه توضیح داد و اعلام کرد که این توافق‌نامه شامل بند‌هایی نظیر بررسی مشکلات تمامی بخش‌ها به ویژه زیرساخت و خدمات در پروژه‌های شبکه‌های آب، جاده‌ها و پل‌ها، تأسیس بیمارستان‌های بزرگ و آموزشی، تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها، ارتباطات و تکنولوژی برای از بین بردن فساد و در زمینه کشاورزی و صنعت و شامل تمامی پروژه‌های راهبردی کشور از جمله اجرای پروژه بندر «الفاو» است.

بر اساس این توافق یک حساب مشترک میان بغداد و چین در یک بانک چینی افتتاح شد تا عراق از طریق آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت را به شرکت‌های چینی بفروشد. با این وجود، با فشار آمریکا، هنوز این توافق اجرایی نشده است.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها