چهل‌سالگی سرو/

اعتراف روزنامه «واشنگتن‌پست» به همکاری اطلاعاتی آمریکا و رژیم صدام

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز دوشنبه ۲۴ آذر سال ۶۵، در گزارشی درباره همکاری اطلاعاتی آمریکا و عراق در بمباران‌ها نوشت: «در طول دو سال گذشته سازمان «سیا» اطلاعات زیادی را در مورد آرایش نیروهای نظامی و مناطق اقتصادی ایران در اختیار عراقی‌ها گذاشته است».
کد خبر: ۴۱۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 17September 2020

اعتراف روزنامه «واشنگتن‌پست» به همکاری اطلاعاتی آمریکا و رژیم صدام

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پشتیبانی غرب از صدام در هشت سال دفاع مقدس، بر هیچ‌کسی پوشیده نیست؛ آن‌ها چه از لحاظ مالی و تامین و ارسال سلاح و تجهیزات جنگی و چه از لحاظ ارسال اطلاعات و جاسوسی از حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و چینش نیروها و میزان تسلیحات در دست ایران و چه از لحاظ حقوقی و صدور قطع‌نامه‌های بین‌المللی، از صدام و ارتش بعثی عراق حمایت و پشتیبانی کردند تا بتوانند انقلاب نوپای جمهوری اسلامی ایران را از بیخ و بن برکنند؛ به‌طوری‌که حتی مقامات آمریکایی در اظهارات خود به آن اذعان کرده‌اند. کتاب «جنگ شهرها؛ تهران» به‌نویسندگی «زینب اسلامی»، توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است؛ در این‌باره می‌خوانید:

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز دوشنبه ۲۴ آذر سال ۶۵، در گزارشی درباره همکاری اطلاعاتی آمریکا و عراق در بمباران‌ها نوشت: «در طول دو سال گذشته سازمان «سیا» اطلاعات زیادی را در مورد آرایش نیروهای نظامی و مناطق اقتصادی ایران در اختیار عراقی‌ها گذاشته است. از ماه آگوست گذشته «سیا» اقداماتی را انجام داده تا بین واشنگتن و بغداد در مورد مسائلی کاملاً سری ارتباط مستقیمی برقرار باشد و اطلاعات ماهواره‌ای به نحو احسن در مواقع لزوم در اختیار عراقی‌ها قرار بگیرد. عراقی‌ها بعد از گذشت چند ساعت از میزان خسارت‌های حمله‌هایشان به مناطق ایران مطلع می‌شوند تا بتوانند حمله‌های بعدی خود را برنامه‌ریزی کنند.

«ویلیام کیسی» رئیس سازمان «سیا»، در پاییز گذشته دو بار به عراق رفت و با مقامات بلندپایه عراقی ملاقات کرده است. هدف این ملاقات‌ها اطمینان از طرز کار و بازده حملات عراقی‌ها به ایران و تشویق آن‌ها به حمله بیشتر بوده است».

این روزنامه در ادامه افزود: «در ماه‌های اخیر عراقی‌ها حمله‌های مکرری علیه مواضع ایرانی‌ها انجام داده‌اند که این حملات بر روی ترمینال‌ها و تأسیسات نفتی و نیروگاه متمرکز بوده و تمام آن‌ها برای فلج کردن اقتصاد و توانایی ایران در ادامه دادن جنگ بوده است.

همکاری اطلاعاتی آمریکا و عراق ازیک‌طرف و فروش پنهانی اسلحه از طرف دیگر به ایران سؤال جدیدی در مورد سیاست کابینه ریگان در جنگ ایران و عراق به وجود می‌آورد که آیا هدف آمریکا روشن نگه‌داشتن آتش جنگ بوده است؟».

روز سه‌شنبه ۲۵ آذر سال ۶۵ بعد از این‌که خبر همکاری اطلاعاتی عراق و آمریکا برای بمباران ایران مشخص شد، «لاری اسپیکس» سخنگوی کاخ سفید در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «ما به نحوی کمک می‌کنیم که جنگ هرچه زودتر و بدون پیروزی یکی از طرفین خاتمه یابد و صلح و ثبات به منطقه بازگردد و یک آتش‌بس برقرار گردد. هرکسی می‌داند که پیروزی عراق غیرمحتمل است؛ چون منابع انسانی آن‌ها بسیار کمتر است. از طرف دیگر پیروزی ایران در این جنگ خواست هیچ‌کس نیست و در دنیا هیچ کشوری نمی‌خواهد که هیچ‌یک از طرفین برنده جنگ شود. امروز کمک به عراق جهانگیر شده است و برای این کشور راه ارسال اسلحه و مهمات توسط کشورها و اشخاص اهل‌معامله باز است. امروز ادامه جنگ ثبات منطقه را به خطر انداخته و اقتصاد طرفین را نابود کرده است و از طرف دیگر هیچ حرکتی برای خاتمه جنگ از طرف ایران دیده نمی‌شود. هدف ما این است که از پیروزی هر یک از طرفین در جنگ جلوگیری شود و هرچه زودتر به جنگ خاتمه دهیم، ما به عراق کمک می‌کنیم تا جنگ به پایان برسد».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها