چهل‌سالگی سرو/ شهید «رمضان‌علی فلاح»؛

حق و حقوق دیگران را رعایت کنید

در فرازی از وصیت‌نامه شهید «رمضان‌علی فلاح» آمده است: حق و حقوق دیگران را رعایت کنید. به فکر همسایه‌های خود باشید مبادا که همسایه‌ای مشکلی داشته باشد و شما بی‌توجه باشید. به فقرا و مستمندان در حد بضاعت خود یاری رسانید.
کد خبر: ۴۱۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵ - 18September 2020

حق و حقوق دیگران را رعایت کنیدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و در زادروز ولادت شهید «رمضان‌علی فلاح» از شهدای آمل زندگی‌نامه این شهید را از نظر می‌گذرانیم.

زندگی‌نامه شهید:

طلوع آفتاب زندگانی‌اش در تقویم سال 1337، شادی دوباره‌ای را به دنیای «ابراهیم و شرفُ‌النساء» بخشید؛ نورسیده‌ای با نام «رمضان‌علی»، برخاسته از دامان پدر و مادری متدین و زحمتكش در آمل.

دانش‌آموز پایه ششم ابتدائی در دبستان «حكیمی» زادگاهش بود كه به علت مشكلات اقتصادی آن روزها، ترك تحصیل كرد و پیشه جوشكاری در پیش گرفت.

مادرش نقل می‌كند: «كلاس ششم كه رفت، گفت: مامان! من باید ذاكر سیدالشهدا(ع) بشوم. من هم كتاب‌های مربوط به مداحی حضرت رقیه(س)، حضرت زینب(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) را به او آموزش دادم.»

خواهرش «طاهره» در ادامه سخن مادرش می‌گوید: «پس از فوت پدرم، او به تعزیه‌خوانی می‌رفت. او با این کارش، تا حدودی معاش خانواده را تامین می‌کرد.» 

زمزمه‌های انقلاب كه در شهر پیچید، رمضان‌علی نیز به جمع مردم كوچه و خیابان پیوست و شعار رهایی از بَند جور سر داد.

«فاطمه» در مورد اعتقادات برادرش می‌گوید: «من خیلی کوچک بودم که پدرم را از دست دادم. رمضان مرا روی پایش می‌نشاند و داستان حضرت‌ رقیه و سکینه را برایم تعریف می‌کرد. او می‌گفت: صف نماز جماعت را تا می‌توانید مستحکم‌تر برپا کنید؛ چرا که هر چه صفوف خالی‌تر باشد، دشمن راحت‌تر می‌تواند به اسلام ضربه بزند؛ و برعکس، هر چه صف مستحکم‌تر باشد، ما بهتر می‌توانیم به دهان ابرقدرت‌ها بزنیم.»

رمضان‌علی در سال 1359، كاشانه‌اش را با حضور بانو «زهرا بابایی» آذین بست و زندگی مشتركش را آغاز كرد. «زینب»، تنها ثمره این وصلت فرخنده است.

خواهر، در مورد خصوصیات اخلاقی برادرش می‌گوید: «امانتدار و خوش‌خلق بود. از هشت سالگی ذاکر امام‌حسین بود. می‌گفت: اگر بچه دارید و نمی‌توانید در نماز جماعت شرکت کنید، من جلو هستم، شما پشت‌سر من، تا نماز به جماعت خوانده شود. با آن‌که تازه ازدواج کرده بود، بیشتر وقتش را در انجمن اسلامی می‌گذراند. او در انجمن به بچه‌های کوچک قرآن می‌آموخت.»

رمضان‌علی در 5/2/1361، به عضویت سپاه در آمد و سپس به‌عنوان نیروی عملیات، راهی جبهه شد و در نهایت، او در 17/8/1361 در منطقه «عین‌خوش»، جامه سرخ شهادت را به تن كرد و به دیار حق شتافت؛ و اکنون پیکر پاكش سال‌هاست كه در «امام‌زاده ابراهیم» آمل، آرام گرفته است. 

توصیه‌نامه شهید:

توصیه من به شما این است که پیرو ولایت فقیه باشید. حق و حقوق دیگران را رعایت کنید. به فکر همسایه‌های خود باشید مبادا که همسایه‌ای مشکلی داشته باشد و شما بی‌توجه باشید. به فقرا و مستمندان در حد بضاعت خود یاری رسانید. به خواهرانم توصیه می کنم که زینب وار زندگی کرده وهمیشه حجاب خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار