چهل‌سالگی سرو/ مدیر تربیت بدنی نهاجا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

حضور شایسته ورزشکاران نهاجا در مسابقات ارتش‌های جهان/ قهرمانان واقعی شهدا و ایثارگران هستند

سرهنگ خلبان «محمد بیاتانی» گفت: قهرمانان واقعی رزمندگان و ایثارگرانی بودند که هشت سال در برابر تمامی قدرت‌های استکباری که با نقاب صدام به میدان آمده‌بودند، ایستادند و مدال افتخارشان پلاک شکسته و سکوی افتخارشان، عرش الهی بود.
کد خبر: ۴۱۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵ - 20September 2020

مدیون خون شهدا و ایثارگری آبیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ با عنایت به تاکیدات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر ارتقای توان رزمی و اهمیت برخورداری نیروهای مسلح از سلامت جسم و روح در آستانه هفته دفاع مقدس خدمت جناب سرهنگ خلبان «محمد بیاتانی» مدیر تربیت بدنی نیروی هوایی رسیدیم و گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید. 

دفاع‌پرس: لطفا به‌طور اختصار خود را معرفی کنید؟

سرهنگ خلبان ستاد محمد بیاتانی هستم، متولد دهم اردیبهشت سال ۱۳۵۱ در شهر زیبای بروجرد. از همان روز‌های کودکی آرزوی من مانند بسیاری از نوجوانان آن دوران خلبان شدن بود که این رویا در سال ۱۳۷۰ تحقق پیدا کرد و مفتخر به استخدام در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به‌عنوان دانشجوی خلبانی شدم. بعد از اتمام دوره تحصیل در دانشکده پرواز دانشگاه هوایی شهید ستاری، هدایت انواع پرنده‌های نهاجا را تجربه کردم. اگرچه هواپیمای تخصصی من اف ۵ بود. تاکنون در سمت‌های مدیریتی و اجرایی مختلفی هم انجام وظیفه کردم و امروز که به عنوان مدیر تربیت بدنی نهاجا در خدمت شما هستم.

ورزش برای نظامیان امری حیاتی است

دفاع‌پرس: جایگاه و اهمیت ورزش که ارتباط مستقیمی با سلامتی جسم و روح انسان دارد را در نیرو‌های مسلح بیان کنید؟

وقتی طبق فرمایش معصوم (ع) سلامتی یکی از بزرگترین نعمت‌هایی است که بشر از آن برخوردار است، پس ورزش هم با توجه به نقشی که در تضمین سلامت جسم و روح انسان دارد از اهمیتی صدچندان برخوردار بوده و اگر توجه به امر ورزش و فعالیت بدنی برای عموم جامعه ضروری باشد، برای نظامیان امری حیاتی است، چراکه یک فرد نظامی بدون برخورداری از سلامتی و توانمندی جسمانی، نمی‌تواند ماموریت‌های خطیری که بر عهده دارد را به درستی به انجام برساند. به عنوان مثال برای یک خلبان، حتی کسری از ثانیه غفلت یا ناتوانی، می‌تواند منجر به سانحه یا حادثه‌ای جبران ناپذیر شود؛ بنابراین توجه به ورزش و فعالیت بدنی در نیرو‌های نظامی و بالاخص در نیروی هوایی امری حیاتی و ضروری است.

حضور شایسته ورزشکاران نهاجا در مسابقات ارتش‌های جهان

دفاع‌پرس: نیروی هوایی در چه رشته‌های ورزشی تاکنون در سطح کشور و نیرو‌های مسلح یا بالاتر از آن توانسته کسب مقام و رتبه کند؟

صفحات زیادی از کتاب افتخارات نیروی هوایی به موفقیت‌ها و قهرمانی‌های ورزشی اختصاص دارد؛ چرا که باشگاه عقاب نهاجا با قدمتی بیش از هفتاد سال، خاستگاه بسیاری از رشته‌های ورزشی کشور بوده و قهرمانان زیادی را به جامعه ورزش کشور تقدیم کرده است. در سطح ارتش قهرمانی در رشته‌های مختلف بار‌ها و بار‌ها تجربه شده، در مسابقات ارتش‌های جهان موسوم به سیزم نیز ورزشکاران نیروی هوایی همواره حضوری شایسته داشته‌اند که قهرمانی در رقابت‌های دوچرخه‌سواری این مسابقات یکی از آنهاست. در رقابت‌های فردی نیز آبی‌پوشان نیروی هوایی افتخارات زیادی را کسب کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به قهرمانی سال گذشته آقای حسین‌پور در رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان و نایب قهرمانی آقای علی شعبانی در مسابقات کشتی جهانی اشاره کرد.

تیم فوتبال باشگاه عقاب نهاجا نیز پس از قریب به ۱۵ سال دوری از سطح اول فوتبال کشور، در حال حاضر به مرحله پلی‌آف لیگ دسته سه کشور راه یافته و با توجه به شرایط مطلوب تیم، ان‌شاالله فصل آینده را در لیگ دو سپری خواهد کرد.

تمرکز، واکنش سریع و به‌هنگام از تاثیرات ورزش بر روی افراد است

دفاع‌پرس: ورزش چه تاثیری می‌تواند در حوزه رزم و ارتقای توان رزمی بگذارد؟

همانطور که در توضیح سوال اول هم اشاره کردم، یک نظامی بدون داشتن جسم و روانی سالم و توانمند، فاقد توان رزمی لازم بوده و قادر به انجام وظایف و ماموریت‌های خطیر خود نیست. توجه به امر ورزش و تندرستی، باعث می‌شود یک فرمانده مدیریت بهتری داشته باشد. یک خلبان از تمرکز و توانایی لازم بیشتری برای انجام یک پرواز ایمن برخوردار است و حتی یک سرباز وظیفه پاسدار برجک نگهبانی هم با برخورداری از سلامت تن و روان می‌تواند وظیفه خود را به‌نحو مناسب‌تری به انجام برساند. از این رو به منظور افزایش توان رزمی نیروی هوایی، به عنوان یک نیروی واکنش سریع و پیش‌رو، توجه به امر ورزش و سلامتی کارکنان از سوی فرماندهی محترم نهاجا و سایر مدیران نیرو به طور جدی مورد توجه و پیگیری است.

در ایام مواجهه با کرونا برنامه ورزش در منزل را برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم

دفاع‌پرس: برنامه‌هایتان برای نهادینه شدن ورزش در بین خانواده‌ها و کارکنان نهاجا را تبیین بفرمایید؟

جامعه هدف ما فقط کارکنان نهاجا نیستند، بلکه خانواده‌ها نیز همواره از جایگاه مهمی در برنامه‌های مدیریت تربیت بدنی نهاجا برخوردار بوده‌اند. در حوزه کارکنان، انجام ورزش صبحگاهی در میدان صبحگاه عمومی، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف و برخورداری رایگان از تمامی امکانات و فضا‌های ورزشی از جمله اقداماتی است که در حال اجرا است. در خصوص خانواده‌ها نیز برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، انجام مسابقات ورزشی همگام با آقایان در تمامی رشته‌های مربوط به ورزش بانوان، طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در تابستان و امکان استفاده رایگان همسران و فرزندان کارکنان از تمامی امکانات ورزشی نیز بخشی از برنامه‌های مورد توجه برای گرایش خانواده‌ها به امر ورزش است. البته این روز‌ها که به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از این فعالیت‌ها قابل انجام نیست، سعی شده تا حد امکان و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، اقداماتی از قبیل کلاس‌های آموزشی مجازی، تهیه فیلم آموزشی چگونگی انجام فعالیت‌های ورزشی در منزل و برگزاری مسابقات چالش ورزش در خانه در دستور کار قرار گیرد تا چراغ ورزش در محیط کار و منزل کارکنان روشن بماند.

اقدام جهت افزایش فضا‌های ورزشی در سطح نهاجا

دفاع‌پرس: تاکنون چه اقداماتی در حوزه افزایش فضا‌های ورزشی برای کارکنان نهاجا انجام گرفته است؟

در حوزه بازسازی و نوسازی و افزایش فضا‌های ورزشی اقدامات فراوانی از گذشته صورت گرفته تا نفرات بیشتری امکان برخورداری از ورزش و فعالیت‌های بدنی ارزان و حتی رایگان را داشته باشند. به‌طور کلی احداث فضا‌های جدید ورزشی و سامان بخشی به فضا‌های موجود در تمامی محیط‌های کاری و منازل سازمانی در دستور کار است. تاسیس سالن‌های جدید ورزشی مانند سالن ادارات، نوسازی استخر سرپوشیده صدف و اضافه کردن بخش‌های جدیدی مانند غار نمکی، سالن ماساژ و پارکینگ از جمله اقداماتی است که به‌منظور افزایش و بهبود وضعیت فضا‌های ورزشی در حال انجام است. توسعه فضا‌ها و امکانات ورزشی در شهرک‌های مسکونی و پایگاه‌های دور و نزدیک نیز از نظر دور نمانده و به‌منظور اجرای طرح عدالت ورزشی، تمامی بخش‌های مختلف اداری و مسکونی نیروی هوایی مورد توجه و رسیدگی هستند.

دفاع‌پرس: در پایان اگر صحبت یا مطلبی باقی مانده با مخاطبان در میان بگذارید

باعث خوشحالی و مایه افتخار است که در ایام هفته دفاع مقدس و گرامیداشت چهلمین سالگرد این حماسه بزرگ، با رسانه‌ای فعال در این حوزه گفت‌وگو می‌کنم؛ اگرچه کسب قهرمانی در عرصه ورزش ارزشمند و قابل تقدیر است، ولی قهرمانان واقعی رزمندگان و ایثارگرانی بودند که هشت سال در برابر تمامی قدرت‌های استکباری که با نقاب صدام به میدان آمده‌ بودند، ایستادند و مدال افتخارشان پلاک شکسته و سکوی افتخارشان، عرش الهی بود. نقش نیروی هوایی نیز در دفاع مقدس غیرقابل توصیف است. اگرچه در جنگ‌ها، نیروی هوایی یک نیروی پشتیبانی کننده است، ولی به دلیل شرایط خاص آن روزها، نیروی هوایی از همان لحظات اول تهاجم دشمن، به‌عنوان یک نیروی پیشرو به میدان آمد و ضربات مهلکی را بر پیکره خطوط دشمن وارد کرد. شاید اگر سران حزب بعث از قدرت و توانمندی نیروی هوایی باخبر بودند هیچ‌گاه تصور حمله به این سرزمین مقدس هم به ذهنشان خطور نمی‌کرد؛ و ما امروز میراث‌دار عقابان خونین بال و آبی‌پوشان دلاوری هستیم که آبروی نیروی هوایی و اعتبار و محبوبیت این نیروی الهی، مدیون رشادت‍‌‌ها و فداکاری‌های آنهاست. ان شاالله که امانت‌داران شایسته‌ای برای این میراث گرانقدر باشیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار