چهل‌سالگی سرو/

کتاب «چشم به راه» رونمایی شد

کتاب «چشم به راه» حاوی زندگی‌نامه و خاطرات پدر شهیدان «نصرالله و نادر قانع» است که به کوشش«مهدی امینی مروست» به زیور طبع آراسته شده و همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۴۱۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ - 25September 2020

 «مهدی امینی» مؤلف کتاب «چشم به راه» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد اظهار داشت: مراسم رونمایی کتاب «چشم به راه» همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور «علی‌محمد حسینی» امام جمعه مروست، سرهنگ پاسدار «عباس باقری» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خاتم، «حسین فلاحتی» معاون و حراست بخشداری، «غلامرضا قانع» رئیس شورای مروست و حاج «احمد قانع» پدر شهیدان «نصرالله و نادر قانع» برگزار شد.

کتاب «چشم به راه» رونمایی شد

 
وی در ادامه بیان کرد: کتاب «چشم به راه» که حاوی زندگی‌نامه و خاطرات پدر شهیدان قانع است توسط انتشارات «کوثر قرآن» در قطع رقعی با ۱۳۸ صفحه به زیور طبع آراسته شده است و همراه با کتاب «فانوس راه» خاطرات «ابراهیم رضایی مقدم» به قلم «الهه فلاحتی مروست» در هفته‌ی گرامیداشت دفاع مقدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حسینیه‌ی بزرگ مروست و در جوار شهدای گمنام رونمایی شد.
 
امینی هدف از تألیف کتاب شهدا را زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا و پاسداشت از زحمات خانواده شهدا دانست و افزود: انشالله تولید و نشر این کتاب چراغ راهی برای ادامه مسیر ما باشد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: کتاب «چشم به راه» بعد از کتاب «شیداییان عشق» که در مورد تمام شهدای مروست بوده اولین مجموعه تخصصی مربوط به یک شهید است که تمام خاطرات خانواده و همرزمان شهیدان قانع در این مجموعه جمع آوری شده است.
 
مهدی امینی مروست افزود: این اول راه ماست و قصد داریم یکی یکی مجموعه خاطرات شهدای شهر مروست را به چاپ برسانیم.
 
وی ادامه داد: کتاب «اتاق کمیل» که در مورد خاطرات شهید «برزگر» است  نیز برای تایید خاطرات به بنیاد شهید استان ارسال شده و بعد از تایید به چاپ خواهد رسید.
 
امینی با اشاره به زندگی شهید «نصرالله قانع ­مبارکه» گفت: این شهید یازدهم آذر ۱۳۴۳، در شهر مروست از توابع شهرستان خاتم به دنیا آمد. پدرش احمد، کشاورز بود و مادرش زهراسلطان نام داشت. تا سوم متوسطه درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و بیست و دوم تیر ۱۳۶۱، به عنوان تک تیرانداز در شلمچه به شهادت رسید. اثری از پیکرش به دست نیامده ­است. مزار یادبود او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.  
 
کتاب «چشم به راه» رونمایی شد
 
مولف کتاب «چشم به راه» با اشاره به زندگی شهید «نادر قانع» افزود: نادر یکی از نادره‌های روزگار بود و به راستی که برای مروست حکم گوهر نادری را داشت. در سال ۱۳۴۵ به دنیا آمد. همان زمان‌هایی که امام (ره) یارانش را معرفی کرد و گفت: «یاران من اکنون در قنداق‌اند» و به راستی که چه پیشگویی زیبایی بود.
 
امینی ادامه داد: شهید نادر قانع در خانواده‌ای مذهبی و متدین پرورش یافت، خانواده‌ای که ابتدا در روستای ترکان در ۱۵ کیلومتری مروست ساکن بودند و در سال ۱۳۵۱ به مروست مهاجرت کردند. نادر دوران ابتدائی‌اش را در دبستان خواجوی کرمانی گذراند و در همین ابتدای کودکی آثار و علائم دینداری و عشق به قرآن و حرکت در مسیر حق در او ظاهر و نمایان بود، به طوری که در ایام فراغت تابستان در کلاس‌های فوق برنامه آموزش قرآن شرکت می‌کرد و از همان ابتدا جزء نفرات برتر مسابقات علوم قرآنی قرار گرفت. نادر تحصیلات خود را تا پایان سال دوم دبیرستان ادامه داد و در تمامی این سال‌ها در کنار تحصیل به کشاورزی و بنایی می‌پرداخت.
 
وی با اشاره به اینکه شهید نادر قانع در تمام فعالیت‌های مذهبی و انقلابی شرکت مؤثر و فعال داشت گفت: حتی اولین مقاله‌ای که راجع به امام خمینی (ره) در شهر قرائت شد توسط این شهید بود. با دقت و کنجکاوی تمام به دنبال درک و فهم مسائل مربوط به انقلاب و به خصوص امام بود. می‌توان گفت این شهید همیشه از مردم شهرش جلوتر بود. او را در مدرسه به نام شیخ می‌شناختند و اقامه نماز جماعت به عهده ایشان بود. آن‌قدر مردم دوست بود که یکسال تمام عیدی‌اش را مخفیانه به پیرزنی بخشید و به خانواده گفت: آن را گم کرده‌ام. زمانی که خیلی‌ها اطلاع چندانی از بسیج نداشتند او جزء ۴ نفر اولی بود که در بسیج ثبت نام کرد و بسیج را خانه دوم خود می‌دانست و از پیشگامان آموزش‌های نظامی در منطقه بود و از هر فرصتی برای جذب جوانان به طرف انقلاب و اسلام استفاده می‌کرد.
 
امینی با بیان اینکه این شهید علاقه شدیدی به شخصیت‌های برجسته انقلاب، چون شهید صدوقی و شهید باهنر داشت، گفت: همچنین با ائمه اطهار به خصوص امیرالمؤمنین (ع) بسیار مأنوس بود و با اینکه سن کمی داشت، شب‌های احیاء، شب معراج روحی و معنوی آن بزرگوار بود و بالاخره هم در شبی از شب‌های قدر پیوندش را با مولایش محکم می‌کند و با تفسیر عملی سوره قدر، یک شبه راه صد ساله را طی می‌کند، آخر او یک سال قبل از شهادتش با حضور در مسجد حسینیه در تاریکی شب لیله‌القدر را که «خیر‘ مٍنْ اَلْفِ شَهْر» است را درک می‌کند و با خلوص نیت خود سرنوشتی علی وار را برای خود رقم می‌زند.
 
وی افزود: منطقه شلمچه و عملیات رمضان، مکان و زمان عروج الهی این شهید آسمانی بود. یکی دیگر از برادران شهید می‌گوید که درست شب شهادت نادر بود. یکی از شب‌های احیاء، به همراه پدرم در مسجد حسینیه بودیم، لحظاتی قبل از مراسم قرآن سر گرفتن، پدرم که سه فرزندش همزمان جبهه بودند و ایشان نگران بود، قرآن را جهت استخاره باز کردند، جالب اینکه اولین آیه قرآن این بود «وَ لا تَحْسَبَنَّ اَلَّذینَ قتلو‌ا فِی سَبیلِ الله اَمْواتاً بَل اَحْیاءِ عِنْدَ رَبِّهِمْ یَرْز‘قون» همان شب پدرم تقریباً به شهادت یکی از فرزندانش یقین حاصل کرد.
 
امینی گفت: اولین باری بود که فرهنگ شهید و شهادت را نادر با شهادتش به مروست تقدیم کرد. او اَلسابِقونَ السّابقون شهدای مروست بود و قبل و بعد از شهادتش اسوه حسنه‌ای برای تمام مردم به ویژه رزمندگان و بسیجیان بود و مصداق واقعی جمله شهید مطهری که فرمودند: شهادت تزریق خون است به پیکر اجتماع. به گونه‌ای که اکثر شهیدان در کنار مضجع و مرقد مطهر او با امام و انقلاب و دفاع مقدس عهد و پیمان بسته و به جبهه عزیمت می‌کردند.
 
مولف این کتاب با اشاره به رفاقت شهید قانع با شهید برزگر گفت: حتی پاسدار شهید «اصغر برزگر» در وصیت‌نامه خود تأکید کرده بود که او را در کنار قبر شهید نادر قانع دفن کنند.
 
مهدی امینی مروست در پایان بیان کرد: اینچنین بود که کودک قنداق بسته سال ۱۳۴۵ به نوجوانی جسور و شجاع و مؤمن در سال ۱۳۶۱ تبدیل شده بود و در سن ۱۶ سالگی در اوج نوجوانی، حماسه‌ای بس بزرگ و ژرف آفرید و همگان را در حیرت نگه داشت و عملیات رمضان در منطقه شلمچه در ۲۴/ ۴/ ۱۳۶۱ این افلاکی خاکی نیز دعوت حق را لبیک گفت و به آرزوی دیرینه‌اش دست یافت و به افلاکیان پیوست.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار