رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مطرح کرد؛

تدوین الگوی مقابله با کرونا با تاکید بر آموزش‌های عمومی روان‌شناختی

سردار سرتیپ جلالی بر لزوم تدوین الگوی مقابله با کرونا با تاکید بر آموزش‌های عمومی روان‌شناختی تاکید کرد.
کد خبر: ۴۱۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ - 29September 2020

تدوین الگوی مقابله با کرونا با تاکید بر آموزش‌های عمومی روانشناختیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های ارتقای تاب‌آوری روان‌شناختی به ویژه در مقابله با تهدیدات و رخداد‌های CBRNE با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، با تاکید بر اینکه ما به دنبال دستیابی به یک طرح جامع پدافند روانشناختی هستیم، اظهار داشت: امروزه دشمنان با استفاده از فناوری‌های نوین و بهره گیری از متدولوژی روان‌شناختی، یک جنگ شناختی تمام‌عیار را به راه انداخته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه هدف این عملیات تغییر فکر، ذهن و دستگاه محاسباتی مردم و مسئولان است، خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور در رویکرد جدید خود در تلاش است تا با ورود به حوزه‌های اجتماعی بستر‌های اجرای مأموریت خود در زمینه ارتقای پایداری ملی و مدیریت بحران را تسهیل کند.

سردار جلالی با بیان اینکه نمونه بارز اهمیت و نقش اثرات روانشناختی و تاب آوری روانی جامعه را در مورد پیشگیری و درمان بیماری کرونا شاهد بودیم، تصریح کرد: برای مدیریت بحران کرونا، تاثیر کارکردی اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه ۷۰ تا ۸۰ درصد و تاثیر اقدامات درمانی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. این نشان می‌دهد که باید بیش از پیش تمرکز ما به اصلاح الگوی‌های بهداشتی در سبک زندگی جامعه باشد که این مهم نسبت مستقیمی با بهداشت روان دارد.

وی ادامه داد: اینجا میزان بالای اثرگذاری روانشناسان در بخش تغییر رفتار و اصلاح سبک زندگی به خوبی قابل مشاهده است. در واقع اضطراب و استرس ناشی از کرونا ضمن آنکه می‌تواند موجب بروز برخی ناهنجاری‌ها شود، عامل مهمی برای سخت‌تر شدن مسیر مقابله با تهدیداتی این ویروس از جمله بی‌تفاوتی نسبت به رعایت نکات پیشگیرانه است.

سردار جلالی تصریح کرد: از همین رو یکی از محور‌های تفاهمنامه همکاری پدافند غیرعامل کشور و نظام روانشناسی به طراحی الگوی مفهومی مقابله بهداشتی با کرونا با تاکید بر نقش آموزش‌های عمومی روانشناختی از طریق رسانه‌ها اختصاص دارد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه قانون تشکیل این سازمان در سال ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، افزود: این سازمان دارای ۳۲ هزار نفر عضو است که از این تعداد ۷ هزار تن دارای پروانه فعالیت هستند.

محمد حاتمی تاکید کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره آمادگی همکاری همه جانبه در حوزه ارتقای تاب آوری و سلامت روانی مردم با سازمان پدافند غیرعامل کشور را داراست.

وی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا نیاز به ابزار و رویکرد‌های روان‌شناسی را در حل مسائل دو چندان کرده است، گفت: با توجه به اضطراب و چالش‌های روانی که شیوع این ویروس پدید آورده است ضرورت دارد تا ابعاد روان‌شناختی مسئله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است هدف اصلی این تفاهم‌نامه همکاری در مصون‌سازی و افزایش تاب آوری روانی جامعه در برابر انواع تهدیدات، حوادث و رخداد‌ها و پیامد‌های روان‌شناختی بویژه در تهدیدات و رخداد‌های CBRNE است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار