دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سیر تحول موشک‌های پدافندی سپاه در پارک ملی هوافضا

نیروی هوافضای سپاه در نمایشگاه توانمندی‌های راهبردی این نیرو بخشی از سیر تحول توان پدافندی سپاه از ابتدا تاکنون را به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۴۱۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۲ - 03October 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ پنجم مهر ۱۳۹۹ نیروی هوافضای سپاه به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاه دائمی توانمندی‌های خود را تحت عنوان «پارک ملی هوافضا» افتتاح کرد که در آن بخشی از توانمندی‌های این نیرو در معرض دید قرار گرفت.

در این نمایشگاه تعدادی از موشک‌ها و سامانه‌های پدافندی مانند HQ۲ ـ سام ۶ ـ طبس ـ طائر ۲ ـ سوم خرداد معرفی شده است.

HQ۲ (کپی چینی سامانه سام-۲ روسی)
این سامانه پدافند هوایی که برای درگیری و انهدام اهداف هوایی در ارتفاع پست و متوسط است، توسط چین از روی نمونه روسی آن یعنی سام ۲ ساخته و در سال ۱۳۶۵ توسط کشورمان خریداری شده است.

سرعت موشک این سامانه معادل ۱۲۰۰ متر بر ثانیه است و از سوخت جامد در لحظه شلیک و از سوخت مایع برای طی مسیر استفاده می‌کند؛ همچنین راداری که هدایت این موشک را برعهده دارد بر روی باند S فعالیت دارد و فقط می‌تواند با یک هدف درگیر شود.

سیر تحول موشک‌های پدافندی سپاه در پارک ملی هوافضا

در زمان حملات هوایی به شهر‌ها در دوران دفاع مقدس، پدافند هوایی سپاه توانست یک فروند میگ ۲۵ عراقی را با استفاده از این سامان بر فراز فلاورجان اصفهان سرنگون کند.

سام ۶
این سامانه پدافندی ارتفاع پایین برای درگیری و انهدام اهداف هوایی ارتفاع پست مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط خودروی شنی‌دار جابه‌جا می‌شود. سازنده این سامانه دفاع هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق است. سام ۶ در سال ۱۳۶۸ توسط نیرو‌های مسلح کشورمان خریداری شده و مورد استفاده قرارگرفته و می‌تواند مناطق حساس با وسعت زیاد را تحت پوشش قرار دهد.

سیر تحول موشک‌های پدافندی سپاه در پارک ملی هوافضا

سام ۶ دارای یک دستگاه رادار جستجو و ردگیر با باند فرکانسی C، تعداد چهار دستگاه سکوی پرتاب، دو دستگاه حمل و نقل و بارگیری موشک، یک دستگاه تست موشک، یک دستگاه خودروی فنی، یک دستگاه خودروی تولید و توزیع برق و همچنین دارای ۲۴ فروند موشک است که پس از شلیک با سرعت ۷۵۰ متر بر ثانیه به سمت اهداف حرکت می‌کند.

طائر ۲
موشک‌های طائر-۲ که گفته می‌شود کپی موشک‌های سام ۶ شوروی سابق است، بردی معادل۵۰ الی ۷۵ کیلومتر دارد و از بدنه آلومینیومی با طول حدود شش متر و سرعت دستکم سه تا چهار برابر سرعت صوت با روش هدایت نیمه‌فعال راداری بهره می‌برد.

سیر تحول موشک‌های پدافندی سپاه در پارک ملی هوافضا

درباره این موشک اطلاعات زیادی وجود ندارد.

طبس
طبس با باند فرکانسی C، سامانه پدافند هوایی ارتفاع متوسط با ماموریت درگیری و انهدام انواع اهداف هوایی ارتفاع پست و متوسط بوده که توسط متخصصان کشورمان ساخته و در سال ۱۳۹۲ بکارگیری شده است.

از ویژگی‌های این سامانه می‌توان به قابلیت دریافت اطلاعات اهداف و نحوه مقابله با آن‌ها تحت شبکه فرماندهی، امکان تامین امنیت هوایی کل کشور با هزینه کمتر، برد کشف اهداف از فاصله ۱۲۰ کیلومتری و توانایی مقابله با جمینگ‌های نویزی، فریب و اختلال اشاره کرد.

سیر تحول موشک‌های پدافندی سپاه در پارک ملی هوافضا

موشک‌های این سامانه از نوع طائر C۲ است که می‌تواند در ارتفاع ۲۵ کیلومتری با برد بیش از ۹۰ کیلومتر با اهداف مورد نظر درگیر شود.

سوم خرداد
سامانه پدافندی هوایی ارتفاع متوسط با ماموریت درگیری و انهدام انواع اهداف هوایی پست و متوسط است که توسط متخصصان کشورمان طراحی و ساخته و در سال ۱۳۹۳ بکارگیری شده است.

این سامانه پدافند هوایی، از فناوری آرایه فازی بهره می‌برد که توانایی تمرکز همزمان روی ۴ هدف و شلیک هشت موشک به طرف آن‌ها را به این سامانه داده است. پدافند هوایی سوم خرداد از موشک پدافند هوایی صیاد ۲ بهره‌مند است که می‌تواند اهدافی در فاصله ۵۰ تا ۷۵ کیلومتری و ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری را منهدم کند.

سیر تحول موشک‌های پدافندی سپاه در پارک ملی هوافضا

در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-۴ (گلوبال هاوک) که وارد حریم هوایی ایران شده بود در نزدیکی تنگه هرمز توسط سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه منهدم شد.

گفته می‌شود این سامانه شبیه سامانه پدافندی «بوک» روسی است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار