یادداشت/

سناریو و توطئه جدید آمریکایی‌ها در عراق

واشنگتن در ادامه تقلا‌های خود برای تداوم حضور نظامیانش در عراق و منطقه، قصد دارد از ابزار حزب بعث و طرح فرضیه کودتا برای سست کردن اراده دولت و ملت عراق بهره بگیرد.
کد خبر: ۴۲۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۲ - 12October 2020

سناریوی پوسیده آمریکایی‌ها در عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ کشور عراق از ابتدای تاسیس در سال ۱۹۲۴ تاکنون چند کودتای سرنوشت‌ساز به خود دیده است؛ تا جایی که هیچ‌کدام از کشور‌های عربی منطقه به اندازه عراق کودتا تجربه نکرد‌ه‌اند و یا حداقل انتقال قدرت در این کشور‌ها مثل کشور عراق خشونت‌آمیز نبوده است.

اما وقتی «صدام حسین» دیکتاتور ملعون عراق در سال ۲۰۰۳ سرنگون شد، شکل انتقال قدرت در این کشور به‌طور کلی تغییر یافت؛ چون بعد از اینکه رژیم بعث از بین رفت، دیگر شاهد کودتا به شکل سابق که در آن گروه‌های مختلف با اتکا به خشونت و توان نظامی خود دیگری را به نفع خود از قدرت کنار می‌کشیدند، نبودیم؛ پس بعد از سرنگونی صدام شاهد یک نظام دموکراتیک بر پایه مشارکت گروه‌های مختلف سیاسی از طریق رای‌گیری بودیم که در این روش قدرت در بین شیعیان، اهل تسنن و کرد‌ها تقسیم می‌شد.

هرچند درطول این سال‌ها اختلافاتی نه‌چندان مشکل‌سازی در میان احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی دیده می‌شود؛ اما هیچ‌گاه احتمال وقوع کودتا مطرح نبوده است؛ زیرا اساساً مکانیزم و شرایط وقوع کودتا در ساختار سیاسی کشور عراق وجود نداشته و ندارد.

بنابر این مطرح شدن برنامه‌ها و سناریوهای مختلف در مقطع کنونی در عراق از سوی آمریکایی‌ها را می‌توان تهدید قدرت و روند سیاست‌ورزی در این کشور دانست. البته این موضوع به‌هیچ وجه نمی‌تواند امری عادی و یک پیام طبیعی باشد.

با نگاهی گذرا به تحولات اخیر عراق می‌توان نقشه و ردپای نا امن کردن دوباره عراق پس از آرامش نسبی که بعد از نابودی عناصر تروریستی داعش بوجود آمده بود را به وضوح دید؛ ترور سردار «سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در آستانه سال ۲۰۲۰ میلادی در فرودگاه عراق توسط تروریست‌های آمریکایی که این دو شهید والامقام در صف اول مبارزه با تروریست‌های داعش بودند یکی از این نشانه‌هاست. هرچند این اقدام جنایت‌کارانه آمریکایی‌ها موجب شد طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق در مجلس این کشور تبدیل به قانون شود و آمریکایی‌ها را مجبور به خروج از عراق کند، ولی ضربه سنگینی به روند مبارزه با تروریست‌‌ها زد. 

با تبدیل طرح خروج آمریکایی‌ها از عراق به قانون، نظامیان آمریکایی از چتر حمایتی دولت عراق خارج شده‌اند و به تبع آن امنیت نیرو‌های آمریکایی و منافع این کشور در عراق به شدت تضعیف شده است؛ لذا آمریکایی‌ها از زمان تصویب این قانون به‌دنبال اجرای سناریو‌های مختلفی در عراق هستند تا ضمن اینکه این قانون را از میان بردارند و به حضور خود در عراق نیز ادامه دهند.

از برنامه‌ها و سناریوهایی که آمریکایی‌ها در عراق به‌دنبال اجرای آن هستند، می‌توان به تحریم‌های اقتصادی، احیای گروهک تروریستی داعش، طرح کاهش پایگاه‌های نظامی آمریکا و نیرو‌های ائتلاف در عراق و اخیرا نیز طرح تعطیلی و انتقال کنسولگری آمریکا و متحدانش از بغداد به اربیل اشاره کرد که هدف آمریکایی‌ها از انتقال کنسولگری آمریکا و متحدانش از بغداد به اربیل این است تا کردستان به جای پای آینده آمریکایی‌ها برای استقرار در آن تبدیل شود؛ چرا که عرصه در دیگر مناطق عراق بر آن‌ها تنگ شده و فراکسیون‌های سیاسی عراق هم بر خروج آنها از عراق تاکید می‌کنند.

علاوه بر این اخیرا هم طرح کودتا توسط حزب منحله بعث در بغداد مطرح می‌شود که مجموع این تهدید‌ها یک پیام کلی دارد و آن هم این است که آمریکا به‌دنبال یک عراق بی‌ثبات است تا حضور نیرو‌های خود را در عراق تداوم بخشد؛ اما واقعیت آن است که طرح کودتا با هیچ منطق عقلانی و سیاسی در عراق جدید و برهه کنونی مطابقت ندارد.

در پایان می‌توان گفت که واشنگتن در ادامه تقلا‌های خود برای تداوم حضور خود در عراق و منطقه، قصد دارد از ابزار حزب بعث و طرح فرضیه کودتا برای سست کردن اراده دولت و ملت عراق بهره بگیرد که هرگز موفق نخواهد شد. 

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار