نگاهی به زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهیدان والامقام «رضا حاجی‌زاده»، «علی عابدینی»، «محمد بلباسی»، «حسن رجایی‌فر» و «محمود رادمهر» از استان مازندران، شهید «زکریا شیری» از استان قزوین، شهید «مجید سلمانیان» از استان البرز و شهید «مهدی نظری» از استان خوزستان، شهیدان مدافع حرمی هستند که اخیراً پیکر آن‌ها کشف شده و به کشور بازگشته است.
کد خبر: ۴۲۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ - 13October 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «ابوالقاسم شریفی» مسئول ایثارگران کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از شناسایی پیکرهای مطهر هفت شهید مدافع حرم در منطقه خان‌طومان سوریه خبر داد.

وی در این‌باره افزود: پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم استان‌های مازندران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی و تأیید شد و پیکر‌های مطهر شهدا به میهن اسلامی بازگشت.

براساس اعلام مسئول ایثارگران کل سپاه، شهیدان والامقام «رضا حاجی‌زاده»، «علی عابدینی»، «محمد بلباسی» و «حسن رجایی‌فر» از استان مازندران، شهید «زکریا شیری» از استان قزوین، شهید «مجید سلمانیان» از استان البرز و شهید «مهدی نظری» از استان خوزستان، شهیدان مدافع حرمی هستند که اخیراً پیکر آن‌ها کشف شده و به کشور بازگشته است. (بیشتر بخوانید)

همچنین ساعاتی بعد، خبر کشف و شناسایی پیکر مطهر شهید «محمود رادمهر» هم اعلام شد تا بر این اساس، تعداد شهدای مدافع حرمی که اخیراً پیکرهای مطهر آن‌ها کشف و شناسایی شده است، به هشت نفر برسد.

نگاهی بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

سوءاستفاده تکفیری‌ها از آتش‌بس در منطقه «خان‌طومان»

شهدای منطقه «خان‌طومان» اکثراً از رزمندگان مازندرانی هستند که برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مبارزه با تکفیری‌ها به سوریه اعزام شدند. «خان‌طومان» نام روستایی در «جبل سمعان» استان «حلب» سوریه است که در پس از اشغال تکفیری‌ها، در سال ۹۵ به دست نیروهای ایرانی مدافع حرم افتاد و آتش‌بسی کوتاه بین دو طرفدر این منطثه برقرار شد؛ اما تکفیری‌ها از این فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کرده و با بمباران و به شهادت رساندن جوانان مازندرانی، دوباره این منطقه را تصرف کردند.

در ادامه، گذری داریم بر زندگی‌نامه شهیدانی که به‌تازگی پیکر مطهر آن‌ها در این منطقه شناسایی شده و به خاک کشورمان بازگشته است.

شهید محمد بلباسی

شهید «محمد بلباسی» سال ۱۳۵۷ در شهرستان «قائمشهر» متولد شد. وی پس از گذراندن دوران تحصیل خود، وارد دانشگاه شد و دوران دانشجویی خود را در رشته «متالوژی» دانشگاه مشهد گذراند و سپس به زادگاهش بازگشت. شهید «بلباسی» مجاهدی بود که در طول زندگی پربرکت خود، نقش موثری در اردوی‌های جهادی و راهیان نور ایفا کرد و در انجام این کار‌ها سر از پا نمی‌شناخت.

شهید «بلباسی» تیم «خادمان شهدای مازندران» را تشکیل داد که پس از ثبت نام افراد علاقه‌مند، کار خادمی زائران اردو‌های راهیان نور را برعهده گرفتند. صندوق خیرخواهانه «امام زمان (عج)» قائمشهر نیز با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیّران برای محرومان، توسط وی پایه‌گذاری شد که امروز با همت دوستان او، فعالیت آن ادامه دارد.

شهید «بلباسی» فروردین سال ۹۵ به‌همراه دیگر رزمندگان مازندران، برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مبارزه با تکفیری‌ها عازم سوریه شد و در ۱۷ اردیبهشت همان سال، به‌همراه ۱۲ شهید مدافع حرم دیگر، در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهید رضا حاجی‌زاده

شهید مدافع حرم «رضا حاجی‌زاده» سال ۱۳۶۶ در شهرستان «آمل» متولد شد. ۱۸ ساله بود که برای خدمت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفت و پس از پایان دوره سربازی، همان‌جا جذب شد. حدوداً ۲۰ سال داشت که ازدواج کرد و سپس صاحب دو فرزند به‌نام‌های «فاطمه حلما» و «محمد طاها» شد.

وی از نیرو‌های یگان صابرین سپاه بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مبارزه با تکفیری‌ها عازم سوریه شد و سرانجام در روز ۱۷ اردیبهشت سال ۹۵ در «خان‌طومان» به شهادت رسید.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهید علی عابدینی

شهید مدافع حرم «علی عابدینی» ۲۵ مرداد سال ۱۳۶۵ در روستای «فرم» از توابع شهرستان «فریدونکنار» دیده به جهان گشود. وی سال ۱۳۸۵ جذب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و تکاوری، در لشکر ۲۵ کربلا مازندان مشغول خدمت شد.

شهید «علی عابدینی» برای اولین‌بار سال ۱۳۹۴ جهت دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مبارزه با تکفیری‌ها راهی سوریه شد. وی دومین‌بار در فروردین سال ۱۳۹۵ با وجود مجروحیتى که داشت، راهی سوریه شد و سرانجام در تاریخ ۱۷ اردیبهشت همان‌سال در شهر «خان طومان» به شهادت رسید. از این شهید والامقام یک فرزند به‌نام «امیر محمد» به یادگار مانده است.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهید حسن رجایی‌فر

شهید مدافع حرم «حسن رجایی‌فر» در چهارم تیر سال ۱۳۵۴ در یکی از روستا‌های «کامی‌کلا» از توابع شهرستان «بابل» چشم به جهان گشود. از همان دوران کودکی به عضویت بسیج محله درآمد و طولی نکشید که عضو فعال بسیج و مسجد محله شد. وی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در همان روستا و منطقه به پایان رساند و سپس وارد بازار کار شده و پس از دو سال وارد خدمت مقدس سربازی شد و در همان سال اول خدمت سربازی، ازدواج کرد.

سال ۱۳۸۲ در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته «مدیریت بازرگانی» ادامه تحصیل داد و طی ۲ سال و نیم لیسانس گرفت. در سال‌های ۹۳-۹۲ نیز در رشته «مدیریت استراتژیک» در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل کرد و در این مقطع هم فارغ‌النحصیل شد.

دی سال ۱۳۹۴ بود که برای اولین‌بار برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مبارزه با تکفیری‌ها به سوریه رفت و پس از ۲۰ روز مبارزه، از ناحیه کتف مجروح شد و برای معالجه و درمان به ایران بازگشت؛ اما مجروحیت مانعی برای مبارزه وی با تکفیری‌ها نشد و مجدداً ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۵ برای دومین‌بار به مصاف تکفیری‌ها رفت و سرانجام در ۱۷ اردیبهشت همان سال، در «خان‌طومان» به شهادت رسید.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهید زکریا شیری

شهید مدافع حرم «زکریا شیری» نهم فروردین سال ۱۳۶۵ در «خدابنده» زنجان به‌دنیا آمد. از کودکی تا زمانی که ازدواج کرد، همیشه سعی می‌کرد از لحاظ مالی خانواده‌اش را درک کند. وی ارادت خاصی به امام حسین (ع) داشت و همیشه در ایام محرم و صفر در دسته‌های عزاداری پابرهنه شرکت می‌کرد و اصلا اهل تکبر و غرور نبود، همچنین در حضور او، به‌هیچ‌وجه غیبت انجام نمی‌گرفت.

شهید «زکریا شیری» به خانواده‌های مستمند، به‌خصوص برای تهیه جهیزیه کمک می‌کرد و خانواده‌اش این موضوع را پس از شهادتش فهمیدند. وی زمانی که پیش‌دانشگاهی خود را به پایان رساند، برای استخدام در سپاه قزوین اقدام کرد و با توجه به‌این‌که زمان خدمت سربازی او فرارسیده بود، همزمان به خدمت سربازی رفت و هشت‌ماه در سنندج خدمت کرد. پس از قبولی در سپاه، وارد دانشگاه افسری شد و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تکاوری، به‌مدت هشت سال در تیپ صاحب‌الامر (عج) سپاه قزوین مشغول به خدمت شد.

شهید «زکریا شیری» برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مبارزه با تکفیری‌ها، در اول صفر سال ۱۳۹۴ عازم سوریه شد و ۱۳ روز بعد یعنی ۴ آذر در منطقه «العیس» سوریه در سن ۲۹ سالگی، به شهادت رسید.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهید مجید سلمانیان

روحانی شهید مدافع حرم «مجید سلمانیان» سال ۱۳۶۷ در کرج به‌دنیا آمد. وی از دوران مدرسه در بسیج ثبت نام کرد و از آن بسیجی‌های قدیمی و پای کار بود. عشق و علاقه عجیبی هم به شهدا داشت. خیلی وقت‌ها به تپه نورالشهدا یا بهشت زهرا (س) می‌رفت و هرجا که نام و یادی از شهید بود، سر و کله او هم آن‌جا پیدا می‌شد.

به‌دلیل علاقه‌اش به مسائل مذهبی، از اوایل دهه ۸۰ به حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) کرج و از سال ۸۲ هم به حوزه علمیه «چیذر» رفت و کمی بعد نیز طلبه حوزه علمیه قم شد و تا پایه چهارم حوزه که معادل «دکترا» است درس خواند.

شهید «مجید سلمانیان» نزدیک به سه سال در قم تبلیغ می‌کرد و بعد هم به‌عنوان مبلغ به شهر‌های زیادی سفر کرد و نهایتاً به «شاهرود» رفت و آن‌جا علاوه بر تدریس در دانشگاه، امام جماعت مسجد شد؛ البته مدتی هم در دانشگاه شریف درس اخلاق تدریس می‌کرد.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

وی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و می‌خواست حوزه نمایندگی ولی فقیه در منطقه سکونت خود را عهده‌دار شود که با شروع جنایات تکفیری‌ها در عراق و سوریه، تصمیم گرفت تا به سوریه برود؛ اما چون مبلّغ توانا و نخبه‌ای بود، اجازه رفتن به او نمی‌دادند. برای این‌که اعزام شود، خیلی تلاش کرد و همه آموزش‌ها را هم در دوره‌های مختلف سپری کرد. حتی دو بار به شکل محدود و برای کار‌های تبلیغی به سوریه اعزام شد؛ اما این مسائل او را راضی نمی‌کرد و می‌خواست به صف رزمنده‌ها در خطوط مقدم بپیوندند؛ حتی بار آخر هم با این‌که به‌عنوان مبلغ اعزام شده بود، به خط مقدم رفت. تلاش‌هایش برای اعزام در خط مقدم را بیشتر کرد و بالاخره توانست به خط مقدم جبهه‌های مقاومت اعزام شود.

سرانجام وی پس از حضور در خطوط مقدم مبارزه با تکفیری‌ها و دفاع از حرم اهل بیت (ع)، ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید.

شهید مهدی نظری

شهید مدافع حرم «مهدی نظری» سال ۱۳۶۴ در «اندیمشک» خوزستان متولد شد. وی از رزمندگان لشکر عملیاتی هفت ولیعصر (عج) سپاه خوزستان بود که برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و مبارزه با تکفیری‌ها به سوریه اعزام شد و سرانجام در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

شهید محمود رادمهر

شهید مدافع حرم «محمود رادمهر» سال ۱۳۵۹ در «ساری» متولد شد. از سال ۱۳۶۳ تحصیل را از سر گرفته و دیپلمش را کسب کرد و دروسی نظیر تفسیر آیات و روایات را خدمت پدرش که یک روحانی انقلاب است، فرا گرفت. بعد از پایان دبیرستان در کنکور شرکت کرد و در دانشگاه «شهید ستاری» ارتش قبول شد؛ اما به‌دلیل این‌که دچار مشکل جسمی شد، نتوانست به دانشگاه شهید ستاری برود؛ با این حال سال بعد، بورسیه دانشگاه امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و از دانشگاه علوم و فنون اصفهان مدرک فوق دیپلم گرفت.

وی برای ادامه تحصیل در رشته «جغرافیای سیاسی» در دانشگاه امام حسین (ع) «ساری» پذیرفته شد و از آن‌جا لیسانس گرفت و در حین تحصیل برای اولین‌بار در سپاه «بهشهر» مشغول به خدمت شد، پس از آن به توپخانه «نکا» منتقل و بعد در لشکر ۲۵ کربلا و بعد هم در پادگان «قدس» خدمت کرد.

شهید «محمود رادمهر» آبان سال ۹۴ به مدت ۵۸ روز به‌همراه برادرش «محمدرضا» برای نخستین‌بار به سوریه رفت و در مرحله دوم نیز ۱۴ فروردین سال ۹۵ به جبهه مقاومت اعزام شد و سرانجام در ۱۷ اردیبهشت همان سال در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید.

نگاهی کوتاه بر زندگی‌نامه هشت شهید مدافع حرم که به‌تازگی پیکرشان بازگشته است+ عکس

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار